Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS eller Privat ejet firma? hjælp!

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 15
Fra  Whoo Copenhagen Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej mit navn er Dan Sørensen.

Jeg ejer en internet virksomhed som laver grafisk design, alt fra visitkort, hjemmesider til alt tryk og reklamer.

Jeg er nu ved at få en partner med ind i firmaet så vi er to om det.

Men jeg er tvivl omkring hvordan firmaet så skal være og hvordan man må have det. når man skal være to om et firma og det så er en fordel at lave det til et IVS firma eller om det skal vøre privat ejet?

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med at finde den rigtige beslutning.

Vh Dan Sørensen

Whoo Copenhagen. 

Mail: kontakt_whoo@outlook.dk
Web: www.whoocph.com

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dan.

Jeg er sikker på at John Hannover melder sig under fanen og han kan fortælle dig en masse mere om det tekniske.

Kort fortalt, en enkeltmandsejet virksomhed er som navnet antyder ejet af en mand. Det betyder der ikke kan være flere om det.

Alle de andre virksomhedsformer tillader flere ejere, og så er det jo bare at finde ud af hvad det skal være. Et I/S kræver egentlig bare at man registrerer det nye ejerskab, men er ellers meget identisk med det du kender nu. Problemet i denne er at i hæfter for hinanden, så går firmaet ned og din partner bare forsvinder i den blå luft hænger du på al gælden, også den han har stiftet i virksomheden.

Et IVS er i bund og grund det samme som et APS men med et par væsentlige forskelle. Du må ikke bruge aktiver til at starte virksomheden for. Det betyder at du ikke må overføre dit nuværende firma´s aktiver som en del af stiftelsen. Et IVS skal stiftes for kontanter.

ApS er for dit vedkommende det jeg ser som den bedste løsning. Der skal dokumenteres en kapital på 50.000.- kroner. Det kan være du har den slags penge i firmaet i forvejen, det kan også være du har computere, programmer og andet i firmaet som kan benævnes som et aktiv og dette kan du bruge til at stifte ApS´et for.

Alt efter hvad du vælger, men nu tager jeg udgangspunkt i et IVS eller et ApS, så vil jeg foreslå dig at du får fat i en advokat der kan hjælpe med stiftelsen. Der skal laves en del papirarbejde. Han kan også hjælpe dig med at få din partner med ind i selskabet, og i den forbindelse går jeg ud fra at i har snakket om en pris for at han køber sig ind?

Fordelen ved IVS eller ApS er at du kan sælge anparter (anddele af virksomheden) til eksempelvis partnere for at tilføre kapital. Du sikrer også dig selv langt bedre med et IVS eller ApS. Du skal dog være opmærksom på at der er krav til revisor 1 gang om året der skal godkende dit regnskab. Du må heller ikke hæve penge i firmaet, du er nødt til at udbetale dig selv løn, og slutteligt skal du have en arbejdsskadesforsikring på både dig selv , og alle andre ansatte.

Ovenstående er "light" versionen, og som sagt, der skal nok komme nogen der ved en masse mere om det og kan gå mere i detaljen. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)