Hold da op, som I kan diskutere i halvhøje toner :-)
For at give mine egne erfaringer med Paypal kan jeg fortælle, at jeg ind til for ganske nyligt kun få gange af brugt Paypal. Jeg anså det for at være et underligt, dyrt og vanskeligt betalingssystem der bestemt ikke var venligt stemt mod mig som dydig lille dansker. Jeg brugte det enkelte gange (måske 2 gange om året, max), til betalinger af software til udlanske leverandører. Jeg havde aldrig oprettet en konto hos dem.
For noget tid siden startede jeg så på en ny lille spændende forretningside. Hertil skulle/skal der løbende overføres penge til udlansk leverandør. Leverandøren foreslå selv Paypal som betalingsprovider og jeg tog mig derfor sammen og oprettede en konto. Det gik som sådan smertefrit (men jeg er nu heller ikke helt it-analfabet) og jeg kunne vente med at indtaste betalingskortoplysninger til første gang der skulle betales noget.
Herefter gemte Paypal (er endnu ikke helt sikker på hvornår jeg aktivt og helt tydeligt accepterede det, men ok det fungerer) mine kortoplysninger på mit mastercard (hurra, 30 dages gratis kredit til mig, mens leverandøren får pengene et par dage efter) og nu kan jeg let og hurtigt betale hver gang der kommer en regning. Skal bare trykke på et link og indtaste mit password, så kan jeg godkende betalingen. Sindsygt let.
Hvis andre - danske som udlanske - nu tilbød mig Paypalbetaling ville jeg gøre det frem for alt muligt andet. Det er meget lettere end at hive kortet frem og indtaste alle mulige tal.
PROBLEMET er, at når selv personer i IT branchen som jeg (ref. til tidligere postulat om ikke at være it-analfabet) er så lang tid om at se lyset og tidligere havde nærmest en mistro overfor løsningen, hvad er så chancen for at den almindelige kunde finder ud af det?
Sam Thorborg nævner, der er simpelthen alt alt alt for mange faktorer som slet ikke er i orden.
Først og fremmest så er det en engelsksproget løsning. Det skræmmer altså folk væk, tro det eller ej.
Dertil så oplever kunden at blive flyttet fra et site/design(shoppen) og til et andet (paypal). Uanset hvor meget du informerer kunden om hvad der sker eller kommer til at ske, så kan I være sikre på at halvdelen ikke læser hvad der står og halvdelen af dem som læser det ikke forstår det. De oplever blot hvad der sker (flytningen) og med alt den sikkerhedssnak der er i medierne nu til dags, så kan man ikke fortænke dem i at blive bange for hvad der sker.
Paypal er og bliver en god løsninger (siger jeg som manden der først for nyligt har set lyset), men den kan ikke stå alene i en dansk webshop. Bid i det sure æble og accepter PBS's urimelige priser samt grumme udnyttelse af deres monopol. Glæd jer over at flere og flere får visa/mastercard, samt begynder at handle på internationale sites, og smil ved tanken om at vi om måske kun fem (nok mere realistisk med ti) år kan give PBS fingeren og sove trygt om natten velvidende at vores webshops godt kan betjene danske kunder via internationale sites som Paypal...