Hej ærede regnskabsguruer Jeg købte et par måneder før opstart af min virksomhed en computer til bl.a. programmering af hjemmeside mm. Jeg fik en god ven til at købe delene og samle dem for mig da jeg ikke er super teknisk minded (dette er gjort som en ren vennetjeneste og han har ikke noget firma). Derfor står hans navn også på fakturaen - er det et problem? Efter de indledende ting var blevet lavet, startede firmaet først officielt 1/9-14. Hvordan håndterer jeg bogføringen af den indkøbte computer - her tænker jeg primært på afregning af moms da købet ligger før den officielle opstart af virksomheden? Tak for hjælpen Bummanden :) |
overordnet set - hvis momsen skal kunne fradrages - så skal du
ikke har faktureret noget uden moms inden opstart
og
ikke ha taget tingene i privat brug inden - og det kunne være et problem netop med en comnputer, at overbevise skat om, om at du ikke har taget den i brug overhovedet privat hvis den står hjemme
Det er ellers bare , at du skal ha en regning fra en virksomhed / selskab der klart viser pris/evt moms for varen ellers kan du jo ikke bogføre det