Hej Jeg er ved at få grå hår af at forsøge at gennemskue en afregningsmodel med en samabrejdspartner. Jeg skal lave et samarbejde med en virksomhed som i en kort periode op til jul skal have mine varer stående til salg. Jeg indkøber varerne og leverer dem, de sælger dem og vi deler avancen 50/50. Min tanke er at de hver uge fortæller mig hvad der er solgt og så sender jeg dem en faktura. Men hvad skal den lyde på? Jeg betaler jo momsen af varerne i indkøb, men de får momsen i salget. Min logik siger mig at jeg skal fakturere dem: indkøbspris + moms + ½ af avancen (provision), men jeg kan ikke få det til at gå op. Skal avancen afregnes med eller uden moms af salgsprisen? Eksempel: Varens indkøbspris er 52,5 kr ex moms, salgspris er 139 kr inkl moms. Vores avance er uden momsen 58,7 kr til deling dvs 29,35 til os hver. Hvordan jeg vi det så ingen parter kommer i klemme med at betale for meget moms og vi får delt avancen lige? Håber der er nogen der kan hjælpe mig! Karen |
jeg tror du er nødt til at fakture det fulde beløb med moms så du har købs og salgsmoms på plads, og det samme har så sælger - du kan ikke nøjes med avancen i første omgang, da det jo ikke er brugtmoms men varer du har købt med fuld købsmoms
Kommisionen ved jeg så faktisk ikke lige her - om du så må få betalt på en kommisionsafregning uden moms bare - det var jo enklest - eller om der kunne være krav om at du skal fakturere den med moms (som jo ikke har betydning for overskud da du jo så får den moms og kan betale den og sælger kan tilsvarende trække den fra)
Håb på andre ved om kommision må betales på kommisionsafregning uden moms - det gør ikke forskel for skat/moms men jeg kan ikke lige overskue det og har ikke tid at google
Ellers hør en revisor hvis ikke andre hopper på her.
vh John H