Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af pladeselskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg overvejer at starte et pladeselskab i tilknytning til min management virksomhed.

Men jeg er meget i tvivl om hvordan man gør og hvilke ting jeg skal være opmærksom på.

Så hvis nogen af jer har links, docs eller erfaringer med opstart af virksomheder indenfor musikbranchen, så vil jeg
meget gerne høre fra jer.

Jeg har læst en bog, der hedder "Labyrinten" udgivet af Rytmisk Konsulenttjeneste, men den er fra 1995....

Har også overvejet om man skulle lave selskabet som et online selskab med direkte download af musikken.

Alle input er velkomne
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

    Prøv at kontakte nogle af dem som allerede ved hvordan det er at skabe et pladeselskab:

Pernille Rosendahl fra Swan Lee (ja, jeg ved godt at de er gået i opløsning). De stiftede deres eget pladeselskab GogoRecords.
 
Eller Michael hos BorderBreakers - De er bl.a. pladeselskab for Infernal.
 
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
 
Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

Tak for dit hurtige svar, der er helt sikkert noget der,
men hvis der er andre aminoer der har input på mit problem,
så hold jer endelig ikke tilbage....
Kenneth
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

  Det var så lidt   Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken helt fra bunden af, når der er andre som allerede har gjort sig en masse erfaringer.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv drevet både pladeselskab og forlagsvirksomhed (Headroom Records & Publishing) for en del år siden. Du kan starte med at gribe fat i NBC, som du bla skal afregne til for pladesalg - jeg mener de har en del materiale liggende om det. Du kan evt. forsøge at kontakte IFPI som er brancheforening for pladeselskaberne - de har muligvis også noget du kan bruge, eller kan sparke dig i den rigtige retning.

Der er en del regler på området og det er generelt en god ide at sætte sig grundigt ind i dansk ophavsret - men det er ikke umuligt at have med at gøre, så bare klø på! :)

Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikkel

Fine input ...

Jeg checker fluks hvad de to branche - organisationer har at byde på.

Kenneth
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :
NCB (Nordisk Copyright Bureau) er ikke en brancheforening, men det officielle organ i Danmark som forvalter og opkræver penge for mekaniske rettigheder der bl.a. har med pladesalg at gøre.
  • NCB tager sig af de fleste mekaniske rettigheder
  • CopyDan tager sig af visse mekaniske rettigheder indenfor kopiering (f.eks, fotokopieringsafgifter)
  • KODA tager sig af de ophavsretsmæssige rettigheder (ikke aktuelt for dig hvis du alene skal agere som pladeselskab, men det er KODA du skal deale med hvis du opererer som musikforlag)
  • GRAMEX tager sig af udøvende kunstenere og pladeselskabers rettigheder på udgivede værker - f.eks. afregnes en lille del af opførselsindtægterne til musikere og pladeselskaber. Såvidt jeg husker skal du ikke afregne direkte til dem, da det tages over NCB''en, men jeg kan huske galt - så TJEK det lige :) 
IFPI er en brancheorganisation for pladeselskaber - og det er noget helt andet. Det har ingen officielle bemyndigelser - det er "bare" en forening :)
-
Tilmeldt 6. Feb 06
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mikkel

Endnu en gang tak for hjælpen :-)

Og mange tak for den meget udførlige indførsel i de forskellige organisationer og deres formål.

Det var virkelig en kanon hjælp....

Jeg bliver mere og mere glad for det her forum.

Kenneth
Tilmeldt 18. Dec 05
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Grib også fat i "All you need to know about the music business" - den betegnes af blandt andet Jesper Bay fra IFPI som en bibel.

Hvis du vil køre det udelukkende som et online-selskab, så overvej også at tage en snak med Phonofile og måske også popupshop.dk som Swan Lee brugte til deres download-shop.

Iøvrigt undgår du heller ikke Gramex så vidt jeg ved, da du til dem skal indberette studielister med alle deltagere på hver enkelt nmmer fra album og singler.


Må jeg ikke samtidig spørge dig, hvorfor du vil involvere et pladeselskab i dit management-firma?
Efter min mening kommer du ind i en sjov dobbelt-rolle, hvor du skal varetage din kunstners interesse, men samtidig dit eget labels interesse.

Hvis det er et ønske fra kunstner ville jeg personligt hellere lave konstruktionen, hvor bandet laver label. Så ville du undgå dobbelt-rollen, og du kan jo stadig godt være en del af investeringen og/eller være lederen af selskabet.
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)