Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afsluttet regnskab før alt er bogført

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:
Hvad skulle SKAT have imod at spørger bruger et anerkendt princip som kasseprincippet, hvor man først bogfører når transaktionen er i kassen?
det har de ikke noget mod  MEN i forhold til spørgsmålet hjælper det ikke, for hvis du bruger kasseprincip så skal du ompostere ved hvert kvartal (eller halvår hvis du har halvårs moms) og ved årsskifte hvor både momsen og selve udgiften skal posteres om så den hører til korrekt år - så det gør ingen forskel her - det kunne sagtens bogføres 2/1 men man skulle så, når det hører til 2014 - omposterer både moms og udgift til forrige år - hvilket jo er klart mere besværligt end at bogføre på faktura dag.

Kasseprincippet er brugbart til en del mere specielle formål men ret besværligt ved moms og års afslutning og Kasseprincippet er ikke ret anvendeligt til økonomistyring, da der mangler oplysninger om fx tilgodehavender og gæld - hvilket betyder tabt overblik i en vis grad.

I alle fald - kasseprincippet opfylder ikke moms og skats krav ved årsafslutning hvis ikke der fuldt ud periodiseres.

Spændende skal dog blive om det ændres - for i det nye arbejde staten har sat i gang for nemme regnskaber from mod 2020 indeholder samkørsel mellem bank og bogføring - og det ligner jo kasseprincippet - men der er endnu alt for lidt viden om periodisering i det forhold

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Kasseprincippet er brugbart til en del mere specielle formål

Jeg er ikke enig. Kasseprincippet er lige så anvendeligt som debitor/kreditor-princippet. Der er fordele og ulemper ved begge.

Det ekstra arbejde omkring periodiseringen kan rigeligt opvejes af at du slipper for at dobbeltpostere hver eneste faktura eller regning. Du kan samtidig holde din kontoplan mere simpel, idet du ikke anvender debitor/kreditor styring.

Postering i forbindelse med periodisering kan været forholdsvis simple, idet du kan postere alle dine debitorer i én postering og alle dine kreditorer i en anden postering.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46547
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:

Jeg er ikke enig. Kasseprincippet er lige så anvendeligt som debitor/kreditor-princippet. Der er fordele og ulemper ved begge.

Det ekstra arbejde omkring periodiseringen kan rigeligt opvejes af at du slipper for at dobbeltpostere hver eneste faktura eller regning. Du kan samtidig holde din kontoplan mere simpel, idet du ikke anvender debitor/kreditor styring.

Postering i forbindelse med periodisering kan været forholdsvis simple, idet du kan postere alle dine debitorer i én postering og alle dine kreditorer i en anden postering.

jamen det kan sagtens fungere og bare man periodiserer så er der jo ikke noget galt i det og mangler man så ikke løbende overblik over udestående tilgodehavender og hvad man skylder væk - i måske op til et halvt eller helt år - og det kan der vel være en del der ikke behøver (med helt korte frister) - så fint med mig Smile

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)