Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

køb / arv af virkdsomhed i dødsbo

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. May 13
Indlæg ialt: 62
Fra  Boserup VVS Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

sidder i en lidt anderledes situation og jeg ved ikke om dette er den rette kategori så i må korigere hvis der findes noget der matcher bedre.

vi står i den situation at svigerfar desværre er afgået ved døden og har efterladt sig både positiv personlig formue og en virksomhed i aps formen hvor han har enevælde i bestyrelsen. ( det lille investerings virksomhed ) . Min samlever som skal arve er eneste arving, og nu er det således at vi synes det ville være ærgeligt at hive alle pengene ud og betale personlig skat af alt da vi synes det ville være bedre at fortsætte selv i hans ånd hvis muligt.

er der nogle der har erfaringer med overtagelse af dødsbo når der er aps virksomhed indblandet.  Skal alt opgøres og sælges eller kan arvingen få lov at købe virksomheden og indgå i bestyrelse osv. alt info er en stor hjælp. 

Mange hilsner

Glenn Boserup Møller

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

arvingen arver vel helt enkelt anparterne og dermed automatisk selskabet. Selskabet skal givet opgøres værdimæssigt og ikke bare arves til stiftelsesprisen - men det er selve anparterne der arves og der er intet krav om salg af disse. I kan ikke en gang kræve at nogen skal købe dem, så hvordan man kommer ud af sådan et selskab er helt op til ens mulighed for at sælge anparterne, til 3. person eller til nogen af de andre ejere af selskabet. Det er slet ikke noget kurator går ind og tager sig af.

Om man kan indgå i bestyrelsen er en anden sag, for det afgøres jo af flertallet på generalforsamlingen - eller af vedtægterne hvis der er andre sær rettigheder. Her skal I kontakte bestyrelsen (eller formanden bedst hvis ikke det så også var svirgerfar) og få et møde med dem og få indblik i vedtægterne (som I også kan købe via virk.dk)

Kurator i boet kan I kontakte og høre hvordan I arver selve anparterne fra svirgerfar og hvordan de evt prisfastsættes arveværdimæssigt - det kan måske gøres "humant" - jo lavere værdi, jo mindre afgift

vh john H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser indlægget som om at svigerfar ejede virksomheden alene. Er det tilfældet, så kan I efter overdragelse af anparterne indkalde til generalforsamling mhp bl.a valg af bestyrelse.

Var han ikke eneejer, så skal I være opmærksomme på evt forhold i vedtægterne der kan give andre anpartshavere førsteret til anparterne. I må her få fat i et eksemplar af selskabets vedtægter.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)