Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlån i fremmed valuta. Kurssving

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et måske lidt dumt spørgsmål, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af det. Hvis man låner penge ud i en anden valuta end dansk, hvordan tager man så hensyn til kurssving og giver de korrekte oplysninger til skat? Jeg har lånt lidt småpenge ud på bondora, og vil gerne investere mere, når jeg har 100 % styr på det. Kontoen står i euro, så når jeg sætter penge ind på kontoen, køber jeg euro for danske kroner, men jeg låner dem ud igen nogle få dage senere. Hvordan sætter man det op i excel?

Eksempel.

1. marts. Indsætter 1000 EUR på bondora.

5. marts. Udlåner 200 EUR.

7. marts. Udlåner 200 EUR.

8. marts. Udlåner 200 EUR.

13. marts. Udlåner 200 EUR.

25. marts. Udlåner 200 EUR.

Over de næste 5 år vil hovedstolen gradvist blive betalt tilbage .Ca. 16 EUR om måneden.

Hvad gør jeg? Jeg går ud fra, at jeg som minimum skal notere værdien af de indsatte 1000 EUR i DKK. Men hvilke andre oplysninger skal jeg bruge? Jeg tror at det enten er meget kompliceret, hvis man låner penge ud til mange forskellige personer på mange forskellige tidspunkter, eller at der er en meget simpel måde at gøre det på, men jeg kan ikke se det.

Kort sagt er det jeg har brug for at vide, hvor meget jeg tjener eller taber på kurssving, men jeg ved ikke hvordan man holder styr på det, hvis man låner penge ud til mange forskellige personer på forskellige tidspunkter til forskellige EUR/DKK kurser. Renteindkomst har jeg styr på, da jeg bare skal notere værdien af de euro jeg modtager i DKK den dag at jeg modtager renten.

Tilmeldt 11. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kom lige til at tænke på, om løsningen kunne være noget så simpelt som at beregne værdien af de 1000 euro i danske kroner, den dag at jeg overførte dem, og så beregne værdien af de 1000 euro den sidste dag i året hvorefter jeg kan se, om jeg har tabt eller vundet på kurssving? Jeg troede, at det havde noget at sige, om pengene var lånt ud, eller om de står på min bondora konto, men det har vel ikke noget at sige, da de udlånte penge er et tilgodehavende som jeg har. Eller er det forkert? Har det nogen betydning om pengene er lånt ud eller bare står passivt på min bondora konto?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)