Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ved at dette spørgsmål har været vendt mange gange, men jeg synes at jeg har set lidt modstridende svar, og så har folk også ofte forskellige behov.

Jeg vil starte med at spørge om man overhovedet kan købe en firmabil i en enkeltmandsvirksomhed uden virksomhedsordning. Hvis ikke så er den ikke længere :) Men hvis man kan så har jeg et par opfølgende spørgsmål.

Først lidt om min situation. Jeg er en IT konsulent og kører i den forbindelse ofte ud til kunder i vores private bil, med den tilhørende kilometergodtgørelse. Det største problem ved den ordning er at min kone derved ikke har bilen til rådighed hvilket kan være en udfordring i dagligdagen, især når jeg kommer sent hjem. Vi overvejer derfor at anskaffe en ekstra bil, og så tænkte jeg at jeg vil undersøge om der er mening og økonomi i at skaffe en firmabil. Jeg tror ikke at det kan betale sig at få en firmabil der også skal bruges privat da beskatningen vil gøre det for dyrt. Derfor skulle en eventuel firmabil udelukkende bruges til erhvervskørsel, og så bruger vi vores private bil til det private.

Her er mine spørgsmål:

1. Hvad ville give mest mening ift. om det skal være hvide/gule/papegøjeplader?
2. Mener at have læst at man gerne må bruge bilen til små ærinder på vejen til og fra arbejde så som at handle. Er dette korrekt? I mit tilfælde drejer det sig primært om at aflevere/hente børn fra daginstitution (dette har vel også indflydelse på valget af plader da der skal være flere sæder i bilen?).
3. Kan man fratrække bilens pris i skat og trække moms fra?
4. Kan man fratrække grøn afgift, forsikring samt vedligeholdelse og reparationer?
5. Hvad med brændstof?
6. Jeg går ud fra at muligheden for kilometergodtgørelse bortfalder med firmabil, men hvad med befordringsfradrag

Jeg ved at det er mange spørgsmål, men jeg håber at det er nemt at besvare for nogen der har godt styr på det :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

En erhvervsbil må du ikke bruge privat, heller ikke til at droppe børnene af i.

Som du beskriver situationen, så vil jeg helt sikkert vælge at købe en ekstra bil PRIVAT, og så fortsætte med at udbetale kørselsgodtgørelse i virksomheden.

Uanset hvilken bil du vælger at købe til VIRKSOMHEDEN, så bliver du beskattet af mindst 160.000 for fri bil, hvis du vælger at bruge den privat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy Lund:
Uanset hvilken bil du vælger at købe til VIRKSOMHEDEN, så bliver du beskattet af mindst 160.000 for fri bil, hvis du vælger at bruge den privat.
ikke nødvendigvis - hvis det er en papegøjeplade bil indkøbt med moms  http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/fri-bil.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstod at vores ven skulle bruge ekstra sæder til børnene, og så kan den vel ikke købes på papegøjeplader.

Tilmeldt 27. Jan 15
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

...... men jeg blev da lidt klogere af din bloghenvisning, hvor du skriver at enkeltmandsvirksomheden skal benytte virksomhedsskatteordningen for at indehaveren kan have fri bil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46463
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

korrekt med VSO jeps og med sæderne også - det var mere for at pege på, at man KAN ha en bil uden den høje skat af fri bil (den mindre "misundelsesafgift!" i papgøjeplader) hvilket en den finder ret fordelagtigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)