Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vil gerne læse en rigtig forretningsplan

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Er der en af jer der har en forretningsplan for en butik, cafe eller restaurant som jeg kan få lov at læse som inspiration?

Jeg prøver at skrive min ud fra de forskellige skabeloner jeg har fundet på nettet (startguiden osv.), men jeg synes sgu det er svært da de ikke lige er tilrettet til en butik/cafe. Der er flere af punkterne der enten er overflødige eller skal omformuleres. Jeg ved godt at man ikke behøver gå slavisk efter sådan en skabelon, men da det er første gang jeg laver sådan et stykke arbejde, har jeg svært ved at løsrive mig og "bare gøre det på min egen måde". Der er helt sikkert ting jeg overser eller ting jeg gør for meget ud af. Derfor kunne det være rigtig rart at læse en færdig forretningsplan inden for samme område. Men er der mon nogen der vil lade mig læse deres?

~
Anja
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
En forretningsplan er jo et ret følsomt dokument, da det jo i bund og grund indeholder alt det man vil og kan, hvordan man gør det, i hvilken rækkefølge, og over hvor lang tid, og hvad det koster...

Derfor vil man typisk heller ikke udlevere sin forretningsplan, og især ikke til andre inde for samme branche.

Når du er så usikker på hvad der er i den, syntes jeg at du i stedet skal komme under en mentor/rådgiverordning som kan hjælpe dig med at komme i gang. På den måde er jeg sikker på at du kan få et langt mere brugbart resultat.

...og så er det endda gratis!

Inde på startguiden.dk er en oversigt over hvilket erhvervscenter du hører under.

http://startguiden.virk.dk/VirkPortal/site/Startguiden/Vejledning/RegionalErhvervsservice.aspx

Hiv evt fat i din kommune, mange kommuner har også deres egen erhvervsserrvice.

Held og lykke med det.
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Her er et par stykker. De er fra nettet, så jeg kan ikke stå inde for dem.
 
Dette er en teoretisk plan (skoleopgave, men ikke nødvendigvis dårlig af den grund)

http://www.ddea.dk/download/Forretningsplan_kaffemoellen.pdf

Dette er en plan for et eksisterende virksomhed, men der kan være inspiration.
 
 
Men som Foged skriver vil en mentor måske være en god ide.
En forretningsplan er netop et følsomt dokument, så det kan være svært at få fat i en. For mit vedkommende har jeg egentlig flere forretningplaner - der er en, der berører mig selv (hvad jeg kan, min økonomi, stærke og svage sider og lignende), en for min virksomhed og en vedrørende pr. ide (anvendes typisk til præsentation overfor investorer m.m.). Grunden til at jeg har forskellige er, at de henvender sig til forskellige målgrupper.  
Når man læser om forretningsplanernettet blander man meget sammen og kalder det forretningsplan - derfor min sondring. Jeg kalder de forskellige planer noget andet, så jeg selv kan finde rundt i dem.
Det handler ikke om at skulle skrive noget smart i dem - men at være ærlig. Specielt overfor sig selv. Hvis man siger "nåh ja, det er nok nogenlunde sådan" eller "ok, jeg drejer det lidt" så snyder man egentlig bare sig selv.
Pas på at du ikke skriver ideerne til døde. Skriv det, der er væsentligt. I starten, hvor jeg skrev de store forretningsplaner med alle oplysninger, blev det pludselig til mange sider og nogle gange gik jeg simpelthen død - ideerne lagde jeg til side. Jeg har heldigvis taget et par op igen og startet forfra med langt moderate planer.
 
Men god fornøjelse - jeg håber at du kan bruge det til noget.
 
Hilsen fra Jakob
 
Tilmeldt 4. Feb 06
Indlæg ialt: 168
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også lige læst den ene forretningsplan, havde faktisk før ikke rigtig nogen ide om hvordan sådan en bliver bygget op, ret nok at have indblik i.

Men det jo ikke kun forretningsplanen man skal have i orden når man fx skal ned og snakke med sin bank, der er jo også budgetterne.. Etableringsbudget og driftsbudget, hvordan laver man sådan en. Jeg ved godt jeg både skal have rådgiver, revisor og advokat involdveret i det hele, men jeg har ikke rigtig nogen ide om hvordan sådan nogen budgetter ser ud.. Jeg har hørt man skal have lavet budgetter 5 år frem, er det rigtigt? og er det ikke lidt vildt?
 
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Det afhænger jo af, hvad man skal lave budgetter for. Jeg mener at budgetperioden bør fastsættes udfra om det giver et fornuftigt overblik over projektet. Hvis du taler om en forretning, synes jeg at det er fint nok med 3 år. Det er jo ikke så slemt, som det lyder, da der jo er tale om gentagelse af mange af posterne. Det er mere for at se, om projektet også hænger sammen efter nogle år, når du er ude over etableringsomkostninger og andet. Hvis vi taler om et udviklingsprojekt, hvor der først efter 3-4 år forventes at være nogle interessante indtægter, bør budgetperioden være derefter.
 
/Jakob
Tilmeldt 10. Mar 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan godt forstå at det giver kvaler at lave en forretningsplan, hvilket nok er forklaringen på, at jeg har valgt at slå mig ned som en der netop har det som speciale.
 
Der er mange nyttige dokumenter at hente via: http://www.nin.dk/Default.aspx?ID=3
 
Det er selvfølgelig smagløst af mig at foreslå det, men du bør få nogen til at læse dit færdige produkt (altså planen) igennem - helst en professionel . Og jeg stiller mig til rådighed i det omfang min tid tillader det.
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
> prostart..

 

Det var en rigtig god forretningsplan, pæn og overskuelig i forhold til de andre jeg har set. Tak for rådet.

Tilmeldt 10. Mar 06
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var søreme så lidt. Står stadig til rådighed hvis du trænger til gennemlæsning. Desuden - hvis du skal ud og hente penge, så er der jo også en vej mere at gå. "No-cure no-pay" kalder jeg det. Du må kontakte mig hvis det kan have interesse.

 


 

Held og lykke med det hele.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)