Hej Jeg arbejder som IT konsulent i min enkeltmandsvirksomhed. Jeg skal senere på året til en konference i udlandet, og i den forbindelse har jeg et par spørgsmål: 1) Jeg går ud fra at virksomheden kan betale for mine transportudgifter som flybillet, befordring til lufthavnen, osv. Der er vist også noget med diæter - hvordan fungerer det? 2) Konferencen varer i 2 dage, men jeg vil gerne forlænge rejsen så jeg tager en lille ferie bagefter. Er dette et problem? Jeg vil naturligvis selv betale for hotel osv. i de dage som ikke vedrører konferencen. Et andet spørgsmål i den forbindelse er om jeg er nødt til at have min hotelregning opdelt i en firmadel og en privat del? 3) Min hustru vil gerne tage afsted sammen med mig (hun skal ikke til konferencen, så det er helt på egen regning), men hvis jeg køber flybilletter sammen så bliver det jo på én regning. Er dette et problem? Er jeg nødt til at købe billetterne seperat? Hvad med hotelværelse? Er vi nødt til at have separate værelser i de dage hvor mit firma skal betale for mig? På forhånd tak |
1 - Ja det kan den så længe formålet er for virksomheden http://johnhannover.blogspot.dk/2014/11/bogfring-af-rejseudgifter-momsmssigt.html siger det om diæter
2 Det er ikke et problem når du bare betaler alt selv og du kan enten få regningen delt eller selv dele den så den passer med antal dage
3 så længe du kan dokumentere hvad der er dig og hvad der er hustru er det ok med EN ellers få på to. Samme med værelset. Du skal kunne vise, at du kun betaler for dig = du betaler enkeltværelsespris. Om I så er to kan være samme pris men normalt er der forskel både i værelse og morgenmad f.eks. Du skal bare kunne dokumentere du kun lader firmaet betale for din del i din firmatid
vh John H