Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af Holdingselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil gerne oprette et IVS som holdingselskab for et andet IVS som skal være driftselskab. Ingen af selskaberne er oprettet. Skal jeg gøre noget specielt for at det ene bliver holdingselskab, (skal man sætte et hak et sted ved oprettelsen) eller bliver selskab1 automatisk holdingselskab når det er selskab1 der opretter selskab2 (driftselskabet)? Eller fortæller skriver jeg ved oprettelsen af selskab2 at det er selskab1 der ejer det. Og endelig til sidst: Skal jeg vente på nem-id mm fra selskab1 før jeg kan oprette selskab2, hvis det er sådan det hænger sammen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du skal først ha stiftet holding (som du i branche kan registrere som ikke financielt holding) og så - så snart det eksisterer, lade det stifte drift - med samme kapital (kun ET drift med samme rullende kapital) - holding skal jo eksistere før det kan stifte drift - i holding undlader du moms (normalt hvis det bare skal eje drift)

Jeg går ud fra, at du har været overvejelserne igennem om holding for og bagdele - Ellers er der en del om det i min E-bog om IVS til computer, iPad, tablet eller print so link - inkl. huskelister og hvilke økonomiske krav du har på dig, lovpligtig forsikring - ejerregister osv. Med mindre du føler dig helt hjemme i IVS synes jeg du lige skal løbe den igennem, så ellers ha den som opslagsværk på computeren/tablet.  Drift skal du huske at momsregistrere og vælge korrekt branche for - lave vedtæger osv - samt evt ejeraftale hvis I er flere (også med i bogen)

God vind med det nye selskab   John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John. Overvejer det lige igen :-) Jeg har et enkeltmandsfirma i en branche og skal starte noget i en anden branchen og vil helst ikke blande dem sammen. Kan jeg have to forskellige cvr nr. for enkeltmandsfirma?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - ET CVR som enkeltmands, men godt to forskellige SE numre - og i realiteten kan man også dele så man har to momsnumre (ville jeg ikke, men uf for arbejde)

ET CVR kun - og vil du ikke ha to momsregistreringer - så find regnskabsprogram med mulighed for sagsregnskab (f.eks. Summa enterprise versionen) så kan du ha det hver for sig og stadigt slippe med et regnskab når du laver skat

Alternativt behold dit enkeltmands og stift et nye selskab f.eks et IVS til det andet projekt, men regn med at det koster mere i faste omk - se evt https://www.saxo.com/dk/ivs-ivaerksaetterselskab_pdf_9788740430066 som alternativ til den om personlig virksomhed

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 378
Fra  Thomsen Business Information Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg har personligt lige fået oprettet et holding og et Aps. Holding oprettes først og her indskydes pengene. Derefter bruger Holding sine penge til at oprette et driftsselskab. Jeg fik min revisor til at udføre opgaven, så det er gået ret nemt.

Før jeg kunne gå igang, skulle jeg have min bank til at lave en firmakonto til mit nye holding. Jyske Bank kunne ikke bruge min eksisterende konto fra mit enkeltmandfirma. Jeg skal også have ny konto til driftsselskabet. 

Læs artiklen om principperne i holdingselskab

Læs også om Skattefri virksomhedsomdannelse - det er ikke ligegyldigt hvornår du omdanner din enkeltmandsfirma til et selskab.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)