Så forstår du tydeligvis ikke brugen af big data fru Hartmann.
i dit tænkte eksempel, nej selvfølgelig vil det ikke være relevant at modtage budskaber om køleskabe hvis jeg lige har købt et. Men under alle omstændigheder bedre at modtage budskaber om noget jeg har vist interesse for end at modtage budskaber om eksempelvis klædeskabe.
en historie fra det virkelige liv som nok vil skræmme dig:-)
Tesco som er en af dem der er længst fremme med big data, begyndte at sende budskaber målrettet vordende mødre til en teenage pige. Hun havde aldrig tidligere købt ind i kategorien, men de mente at kunne se fra hendes besøgsadfærd, og anden købsadfærd, at det var relevant for hende.
hendes far kontaktede straks tesco og spurgte hvad fanden de bildte sig ind. Hans lille datter var bestemt ikke gravid. Tesco undskyldte selvfølgelig mange gange. Ugen efter undskyldte faderen til Tesco, da det viste sig at datteren rent faktisk var gravid.
Så big data er meget mere end blot et forsøg på at sælge dig mere af det samme, men en ret præcis udregning af dine interesser og fremtidige købsadfærd. Og det er her jeg mener at jeg langt hellere vil modtage relevante budskaber end det crap jeg modtager idag, uagtet at Tesco eksemplet selvfølgelig kan virke skræmmende.
og som forbruger kan man selv beslutte om man vil lege med.