Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan bruger firmaer big data for at ramme dig

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Varde
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 1754
Fra  LinkCentralen.dk Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

 Linkportalen med de gode links - Et godt sted at starte

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet er det skidt.

Men brugeren må også gerne lige tænke sig om.

Jeg trykker f.eks. aldrig på nogen af dine links.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet er det ligegyldigt.

Virksomheder kan sende alle de budskaber, de vil. 
Vi vil stadig selv have retten til at bestemme over vores egne beslutninger.

Opgaven ligger ikke i at begrænse indsamlingen af data. Den ligger i at lære vores børn og unge en kritisk stillingtagen til den kommunikation, de modtager. 

... men den opgave bliver tydeligvis ikke løst ordentligt endnu.

Hans

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at det er en god udvikling. I stedet for alt det crap man bliver tilbudt i one fits all reklamer og budskaber, bliver man i større og større omfang nu tilbudt de produkter man rent faktisk finder interessante.

og vil man ikke være med kan man jo bare surfe anonymt, lade være med at acceptere cookies, afmelde diverse nyhedsbreve etc.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:

Jeg mener at det er en god udvikling. I stedet for alt det crap man bliver tilbudt i one fits all reklamer og budskaber, bliver man i større og større omfang nu tilbudt de produkter man rent faktisk finder interessante.

og vil man ikke være med kan man jo bare surfe anonymt, lade være med at acceptere cookies, afmelde diverse nyhedsbreve etc.

Så du mener at det er ok, at blive spammet med tilbud om køleskabe, fordi man har søgt, og måske købt et?

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Så forstår du tydeligvis ikke brugen af big data fru Hartmann.

i dit tænkte eksempel, nej selvfølgelig vil det ikke være relevant at modtage budskaber om køleskabe hvis jeg lige har købt et. Men under alle omstændigheder bedre at modtage budskaber om noget jeg har vist interesse for end at modtage budskaber om eksempelvis klædeskabe.

en historie fra det virkelige liv som nok vil skræmme dig:-)

Tesco som er en af dem der er længst fremme med big data, begyndte at sende budskaber målrettet vordende mødre til en teenage pige. Hun havde aldrig tidligere købt ind i kategorien, men de mente at kunne se fra hendes besøgsadfærd, og anden købsadfærd, at det var relevant for hende.

hendes far kontaktede straks tesco og spurgte hvad fanden de bildte sig ind. Hans lille datter var bestemt ikke gravid. Tesco undskyldte selvfølgelig mange gange. Ugen efter undskyldte faderen til Tesco, da det viste sig at datteren rent faktisk var gravid.

Så big data er meget mere end blot et forsøg på at sælge dig mere af det samme, men en ret præcis udregning af dine interesser og fremtidige købsadfærd. Og det er her jeg mener at jeg langt hellere vil modtage relevante budskaber end det crap jeg modtager idag, uagtet at Tesco eksemplet selvfølgelig kan virke skræmmende.

og som forbruger kan man selv beslutte om man vil lege med.

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper I. P:
Så forstår du tydeligvis ikke brugen af big data fru Hartmann

Jo, det gør jeg, men det betyder ikke at jeg billiger det.

Det er ikke uden grund jeg kører med adblock, sletter cookies osv.

Jeg hader reklamer. 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og det er jo helt fint Fru Hartmann, som jeg også skriver forbrugeren har selv valget, og du vælger det fra.

Men lad os nu sige du du står foran indkøb af tøj. Går du med i butikken hvor ekspedienten kender dig rigtig godt, kender din smag etc. Og måske endda ved at du skal til bryllup hos en god veninde, og derfor selvfølgelig spørger dig, om du har fundet den kjole du skal have på?

Eller går du ned i butikken hvor du bare er en af mange, og hvor ekspedienten bare siger: du må endelig sige til hvis jeg kan hjælpe med noget?

Mit gæt er at du går ned i butikken hvor de kender dig godt.

Sådan bliver big data også med tiden, og derfor tror jeg at de fleste forbrugere vil tage det til sig, når det bliver mere forfinet.

Det handler simpelthen om god kundeservice i sidste ende, og dem der mestre big data bedst, vil af forbrugeren blive opfattet som dem med bedst kundeservice.

Fra Skanderborg, Galten
Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Big Data er jo meget andet end salg, Jepser.

Jeg kører også med forskellige adblockere, flashblockere etc. Skiderikkerne skal vide så lidt som muligt om mig

Jesper I. P:
Det handler simpelthen om god kundeservice i sidste ende, og dem der mestre big data bedst, vil af forbrugeren blive opfattet som dem med bedst kundeservice.

Du er helt jo fokuseret på salg. Dit elendige eksempel med Tesco bliver netop brugt som eksempel på at der indsamles for meget data, og der skal gøres noget ved det.

www.isos.dk- IT support

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 836
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg beklager at du mener jeg er fokuseret på salg og kun mener at big data kan bruges til salg udfra de eksempler jeg giver. Det synes jeg er at overfortolke mit budskab en smule.

jeg skal forsøge at forklare mig lidt bedre.

Big data kan selvfølgelig bruges til meget andet end salg, herunder også kundeservice, rettidigt og NÅR kunden efterspørger det og selvfølgelig også graden af service den  enkelte kunde efterspørger og ønsker. Uden at det handler om salg eller mersalg

jeg er stadig af den overbevisning at når big data bliver finpudset så vil mange forbrugere omfavne det.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)