Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man springe direkte til B-indkomst istedet for A-indkomst?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg er igang med at finde ud af hvordan alt det her Skat bøvl virker.. Min mor siger noget med at man ikke kan starte med at betale B-indkomst, uden at betale A-indkomst. Og da jeg kun tjener penge på internettet, og ikke har noget "rigtigt" job, burde jeg så ikke betale A-indkomst af de penge jeg tjener på internettet?

Da jeg snakkede med Skat forleden, sagde de at det var B-indkomst, og der betaler man jo 50% af hvad man tjener. Og hvordan virker det med frikort osv..

Jeg synes Skat er svært at finde ud af, men jeg er også kun 18..

Håber I kan hjælpe mig!

Tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens kun betale skat af B indkomst når det er det eneste du har og der er ingen som helst forskel i selve skatten på a eller b - I begge tilfælde har du dit fradrag/frikort først og betaler så AM bidrag 8% af alt indtil dit fradrag er opbrugt og derefter ca 44% af alt - hvilket er 100% samme sag for A-indkomst. Du skal opgive dine indtægter i selvangivelse og forskud - rubrik 15 - så sker det hele automatisk med opkrævningskort

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for informationen! Min forskudsopgørelse lyder på 400.000 kr. i år, men kommer sgu nok til at betale top skat..

Men det jeg synes er underligt, er at mit personfradrag på 43.400 kr. og mit frikort ikke bliver trukket fra de 400.000, før AM-bidraget bliver trukket fra.

Vedr. rubrik 15, kvinden jeg snakkede med fra Skat sagde at det enten kunne være rubrik 12, eller 15.

Kan du forklare mig hvad forskellen er på et frikort og på personfradrag, jeg troede nemlig det var det samme..

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

EDIT..

Burde AM-bidraget ikke starte på hvad der er tilbage efter personfradraget og ens frikort er blevet trukket fra de 400.000?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

frikort kan jeg ikke se dig ha hvis du har 400.000 i forskud - frikort består blot af ens fradrag - personfradrag osv og AM bidrag betaler man altid fra krone 1 også mens man har frikort for skatten - det er derfor det også hedder bruttoskat Ved 400.000 i forskud vil  du ikke få frikort - som ellers betyder hele fradraget ligger over det kort og når det er opbrugt, så stiger skatten til de ca 44 fladt hvor skattekort fordeler fradraget lige over hele året. Skatten på helår er den samme

Rubrik 12 er hvis det er honorararbejde du laver for CVR registrerede som opgiver honorar til skat - så kommer det automatisk i rubrik 12 som du ikke kan skrive i i selvangivelse men i forskud - alt andet kommer du i rubrik 15

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker endnu engang for dit svar!

Gælder rubrik 12 også når det er et udenlandsk virksomhed/netværk jeg er på, så de betaler jo ikke skat til Danmark, men deres eget land.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

du kan ikke selvangive i rubrik 12 så der må du bruge rubrik 15 også ja (og ja de skatter i eget land - men opgiver nu sikkert lige som vi skal i Danmark når vi betaler udlændinge -  til DERES skat at de har betalt honorar på dit DK CPR nummer - typisk affiliate og den slags - i rubrik 15

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)