Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordeling

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er den typiske økonomiske fordeling ved et franchise?

Egentlig, har vi en online service, uden fysiske produkter og uden behov for fysiske rammer, men jeg har ikke kunnet finde andre med erfaringer på det område, så nu vil jeg høre hvordan det forholder sig med ganske almindelige McDonalds aftaler... 

/anders 

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

 Der kan ikke tales om en typisk fordeling ved franchise. Økonomien afhænger helt sikkert af hvordan den enkelte forretning er skruet sammen. I MCDonald's som du refererer til, investerer McDonald's i bygningen og franchisetager investerer i møbler, køkken, indretning af lejede lokaler og skilte, eller sagt på en anden måde, i driftsudstyret.

Forretningen skal hænge sammen for franchisetager, og der skal være økonomi nok for franchisegiver til at franchisegiver kan yde den support og støtte som er nødvendigt gennem samarbejdet.

Du er nødt til at lave de budgetter og forventninger som er nødvendige for at vurdere hvilken fordeling der kan skabes.

God arbejdslyst

PS4 FranchisePartner / Bo Zoffmann

Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Ja, det er klart at der skal være en økonomisk interesse for franchisetager i at springe på. Hvis jeg nu lige ridser op, hvad kravene er kan du måske vurdere i hvilket leje fordelingen kunne ligge.

- franchisetager har ingen udgifter forbundet med opstart. Hverken til os, eller udstyr. Det er sådan set gratis, og koster kun tiden man ligger i det...

- franchisetager har ingen løbende udgifter, kun til egen revisor og evt. egne markedsføringsmæssige tiltag - men der er ingen krav fra os. Det hele kører på mund til mund, og via presseomtale, som der skal bruges tid på. 

Hvis man trækker sig ud, er der som udgangspunkt ingen økonomisk omkostning ved det.

/anders 

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Nej det kan jeg ikke, dertil har jeg slet ikke nok informationer. Det er et af de centrale elementer nor der udvikles franchisekoncepter. basalt set lyder det som om du slet ikke designer et franchisekoncept, og jeg finder det betænkeligt at du lader mennesker arbejde med din virksomhed uden at investerer overhovedet. Hvad er incitamentet for virkelig at gøre en indsats?

Løber du ikke den risiko at lade mennesker arbejde mere eller mindre seriøst med din virksomhed, for når det ikke lykkedes blot at gå fra det igen, muligvis til skade for et fremtidigt brand.

Mange hilsner

PS4 FranchisePartner/ Bo Zoffmann

Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget muligt, at det slet ikke kan betegnes som et franchise koncept. Vi er helt grønne på det her område!

Vi har en online forretning her i DK, som udelukkende sælger en online service og altså ingen fysiske varer. Det eneste behov vi har, er en server, et domæne og et bord at sidde ved. Det koncept, vil vi nu overføre til udlandet og til det har vi behov for en person i hvert land som kan sproget og som kan agere ansigtet udadtil. Opgavemæssigt vil vedkommende, når tingene kører efter opstarten skulle regne med 15-20 timers arbejde ugentligt i form af support, og opdatering af sitet.

Dvs. vi kommer med et færdigt, gennemprøvet koncept som der er tjent penge på igennem 3 år. Da der ikke skal investeres penge i det, eller løbende lagerføres varer er det stort set økonomisk risikofrit.

 Og ja, det lyer dumt at han ikke skal putte nogle penge i fra starten, som kan holde ham til ilden.

Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om det lyder dumt, jeg rejste bare problematikken. Har i sikret jeg at franchisetager ikke bare kopierer virksomheden, og starter for sig selv?

Jeg ville søge lidt bistand inden jeg bragte min virksomhed ud til franchisetagere. Men jeg er jo også rådgiver, så det er jo i min interessen. Smile

God vin

PS4 FranchisePartner/ Bo Zoffmann

Tilmeldt 28. Nov 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, vi har ikke indgået noget skriftlig aftale med ham. Dog, vil det være dyrt for ham at starte udenom os... Men ja, risikoen for at idéen stjæles er der da. 

Tak for inputtet. Vi prøver, at få fat i noget advokat bistand fra en der er vant til kontraktindgåelser. 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)