Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af "Gammeldaws" Elektronikbutik i Vendsyssel. Løsdelssalg elektronik komponenter, byggesæt, Arduino og RaspberryPi

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amino

Har fået den tossede ide med at starte en "rigtig" elektronik butik op i Vendsyssel (Nordjylland, på den rigtige side af Limfjorden...) Når jeg skriver "rigtig" elektronik butik, så mener jeg som i de gode gamle dage da Brinck Elektronik stadigvæk var uafhængig og konstruerede deres egen byggesæt. Dengang Kbh havde mange special elektronik butikker OG Jan Solbjerg levede og var foregangsmand og fuld af gode ideer. R.I.P. I min butik skal være MASSER af reoler med komponenter og i ALLE afskygninger og varianter. Jeg vil ikke sælge på den billigste pris men på at have varen. Jeg har lokalet, billigt, stort OG med masser af udvidelses plads og samtidig natur og frisk luft. Det er der gennemgående meget af i Vendsyssel :-)  Inden alle siger jeg er et sentimentalt gammelt fjols (46år) og tiden er løbet fra den slags, så er jeg igang og ønsker kun sparring og gode, konstruktive råd... Det jeg tænker mest på det er detaljer som forsikringer, alarmer, kasseapparat, integration med lagerstyring og f.eks. Dinero som jeg er glad for og bruger. Dankorts/kredit korts løsninger. (har valgt at der IKKE kan bruges kontanter) Naturligvis skal der også tilknyttes en web shop men mit mål er selve den fysiske butik.  Ved godt mit spørgsmål er meget bredt og malet med den store pensel men byd ind hvis der er nogle erfaringer som kan være nyttige :-) Venligst Jan

Tilmeldt 4. Aug 14
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej super. Du er positiv og i fuldt gang...
Jeg bliver bare nød til at advarer dig... Elektronik branchen er meget hård. Der er ikke penge i de ting man skal leve af...
Jeg har arbejdet med branchen igennem 11 år så jeg ved noget om det.. Branchen bløder og lider hårdt. Under elgiganten og bilka... Syntes bare lige du skal havde det med...

Mvh Mads

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2491
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have held og lykke med "biksen".

Elektronikbranchen, rigtig elektronik vel at mærke :-) , ER hård, men det er ikke Bilka o.l, der snupper de kunder du (og vi ) henvender os til. Det er nethandel og billigt kinabras der gør det svært at eksistere som forretning. 

Salg af komponenter til gør det selv-elektronik er gået meget ned i de seneste år.

Folk bygger ikke selv så meget mere - de køber færdigvarer og smider væk når det går i udu - desværre.

Men stadigvæk, held og lykke.... måske "vi" kan få selvbyggerne igang igen...

Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Som sagt så er jeg sikkert et gammelt sentimetalt fjols OG uddødende  race af selvbyggere :-) Du har ret mht. Elgiganten og Bilka men nu er det ikke dem jeg vil konkurrere mod. Det er elektronik komponenter på løsdels plan, Kan se at med den nye "maker" kultur som stille og roligt vokser, kommer efterspørgselen på komponenter igen. De små udviklingsboards: Arduino og RaspberryPi stormer frem og sammen med dem, behov for komponenter til at udvide deres funktioner. Er dog godt klar over at mange ikke "gider" elektronik konstruktioner fra bunden, som jeg selv var med til i mine unge dage i 1980érne. Men idag springer man heldigvis printudlægning og tilhørende beskidte ætseninger og hul boringer over. Nu har du så nogle muligheder for at arbejde med HD skærne og fjernstyrede droner... det ville man jo dø over i 1980érne :-) Men tak for din kommentar, alt er velkomment...

Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, frue :-)

Jeg vil være den eneste i hele Vendsyssel som kan tilbyde den slags service og det vil være et fromt, ærefuldt men også hårdt hverv at få selvbyggere tilbage til 1980´er dage :-)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Åh, kniber næsten en tåre når jeg hører (læser) navnet Jan Solbjerg, og kits fra Brinck Elektronik. Som teenager var mit liv centreret omkring bøger fra Jan Solbjerg.

Som udgangspunkt tror jeg desværre at det er et døende marked du har bevæget dig ud i, men det betyder jo ikke at du ikke kan få en fornuftig forretning ud af det. 

Hvis jeg var dig, ville jeg arbejde hårdt på at skabe et community. Tilbyd eks. at dine kunder kan komme ned i butikken et par aftener i ugen, og sidde og "nørde" med deres ting. Stil nogle borde og stole til rådighed, og lad folk komme og arbejde med deres hobby projekter, hjælpe hinanden og lære af hinanden. Du vil sikkert få nogle loyale kunder på den måde, og de vil blive dine ambassadører.

Mvh Carsten

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver du ikke vil tage imod kontanter men desværre siger loven det skal man. Overvej også at man kan betale med mobilepay og bitcoins til nørderne.

Fra Denmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :

I mine unge år ( 49 år) der kunye man lege med elektronik i ungdomsklubben og på ungdomsskolen, ved ikke om man kan det længere, men du ku måske få noget salg igang til sådan nogle områder, måske meD noget i retning af det Carsten Jacobsen også nævner.

håber du har billigere leverandøre / grossister end RS, Farnell og ligende,

jeg bruger selv ovenstående,fordi det ,normalt, er nemt og en hurtig leverance, 

God vind fremover

Mvh Jensen

Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten. Tak for din kommentar Smile Har det lige nøjagtigt på samme måde. Min far byggede de fleste af JostyKit´s byggesæt og senere meldte han mig ind i Jan´elektronik"bogklub" CD - Circuit Design... Det var tider. Sjovt du nævner: Gratis workshops, fordrag, faste aftener hvor nysgerrige kan komme og flirte lidt med elektronik byggesæt. Jeg er så heldig at det er et nedlagt kommunekontor/Rådhus hvor der er en "byrådsal" på ca. 200 m2 som er oplagt til den slags. Har lejet 2 x 300 m2 til næsten ingen penge... Sådan noget kan kun lade sig gøre i vandkants danmark Big Smile Jeg skal nok holde tråden i live med oplevelser om mit projekt i fremtiden... Jan

Fra 9750 Østervrå
Tilmeldt 22. Jan 13
Indlæg ialt: 13
Fra  Svagstrømstrekkeren Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jensen

Vi er næsten lige gamle så jeg havde også fornøjelsen af, først elektronik i folkeskolen (Det kunne man dengang) og senere i ungdomsskolen. Smile Jeg valgte så at forsætte med at blive underviser på elektronik holdet som 18 Årig og ca. 15 år frem i 2 ungdomsskoler. Det var på Vestsjælland og den tid husker jeg altid med stor glæde og fornøjelse. Jeg er ikke uddannet indenfor elektronik men valgte elektrikkervejen som min far. (Har dog aldrig fortrudt) Tak for dit indspark Smile

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)