Jeg står og har fundet en bil, som jeg erhvervsleaser på gule plader. Men når det kommer til indregistreringen af bilen, så er jeg lidt i tvivl om, hvad der er bedst. Den vil formentlig komme til at køre 90-95% erhverv og så gerne en sjat privat, så jeg kan nøjes med den ene bil og ikke have en privat bil ved siden af. Sælgeren mente af en eller anden årsag - uden at være helt sikker - at der var noget specielt med erhvervsleasing, så man godt måtte køre lidt privat i den også. Det virker ikke korrekt eller logisk i mit hoved, men han var som sagt ikke lige sikker og havde ikke mulighed for at checke det lige nu, da han gik på ferie - dagen efter vi underskrev papirerne. Men hvad er der af muligheder for at kunne få lov til at køre i den privat. Især med tanke på, at det procentmæssigt ikke bliver så meget privat. Jeg forventer, at den kommer til at køre 60-70.000 km med erhvervsbrug. Derfor mener jeg, at 5-10% privat er realistisk, da jeg ikke har særlig meget brug for at køre privat. Dagsbeviser er ikke en mulighed, da man kun kan benytte sig af det 20 dage per kalender år. Det jeg har kunne finde om papegøjeplader er, at man kan få papegøjeplader på bilen og så betale hel- eller delvis privatbenyttelse. Men så skal jeg vel betale skat af værdien for den private rådighed? Det virker som ret meget for den lille procentdel den skal benyttes til privat kørsel. Jeg håber, at der er nogle, der har en god viden omkring dette, som kan hjælpe mig med den bedste løsning i forhold til behovet. |
Jeg har aldrig hørt at leasing - når vi taler hvidpladebil leaset af selskab eller VSO skulle give mulighed for nogen som helst lille % privatkørsel. Fri bil har jo ikke med antal km privat at gøre, men med rådigheden så med mindre du får en rigtig revisor til at godkende den, så lyder den mærkelig
Papagøjeplade afgift for privat er jo ret human og kunne være løsning - men vent om andre ved bedre http://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html
Venlig hilsen John Hannover