Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad hvis skylder bliver ved at nægte?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej !

Jeg har et spørgsmål om hvad jeg har af rettigheder overfor en debitor.


Case:
Jeg har en kunde (eller nok mere korrekt tidligere kunde) - Som jeg slås med om et 5 cifret beløb.
Skyldner nægter at betale, men uden indvendinger. - Skyldner VIL bare ikke..
Det skal nok nævnes at der er tale om en privatperson, og ikke et firma.

Jeg ved at jeg kan sætte en advokat på sagen, som i yderste tilfælde kan ende i fogedretten.
Her kan der så tages udlæg i bil og andre værdier. Men hvis skyldner ikke har nogen, og ikke vil indgå en afdragsordning, kan skyldner erklæres insolvent.

Mit spørgsmål er så:
Hvad nu hvis skyldner bliver ved med at nægte at betale? (såfremt skyldnerer insolvent) - Skyldner vil kun kunne registreres i RKI i 5 år, og kan kun trækkes i fogedretten hver 6. måned.

Kan skyldner bliver ved med at nægte og betale (og bliver ved med at være insolvent). Så er skyldner vel urørlig efter 5 år?
Gælden forsvinder jo ikke. - Kan jeg blive ved med at retsforfølge skyldner resten af vedkommendes liv?
Eller må jeg "give op" efter 5 år. ?

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 29. Jun 15
Indlæg ialt: 267
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,1 stjerner givet af 8 person

Hvorfor ikke bare komme videre i livet? Når det bare et 5 cifre, så kan det vel ligeså godt svare sig at ignorere det, istedet for at bruge alt for mange resourcer og penge på at få ham til at betale. Kunne godt forstå hvis vi snakkede om millioner. Men hvis det bare er 50-70.000, hvorfor så bruge så meget tid på det? :p

Kan godt forstå det er trist, men nogen gange så kan det bedre svare sig at komme videre i livet, så man ikke går og tænker "jeg skal have mine penge" hele tiden. xD

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Anders B.:

Hvorfor ikke bare komme videre i livet? Når det bare et 5 cifre, så kan det vel ligeså godt svare sig at ignorere det, istedet for at bruge alt for mange resourcer og penge på at få ham til at betale. Kunne godt forstå hvis vi snakkede om millioner. Men hvis det bare er 50-70.000, hvorfor så bruge så meget tid på det? :p

Kan godt forstå det er trist, men nogen gange så kan det bedre svare sig at komme videre i livet, så man ikke går og tænker "jeg skal have mine penge" hele tiden. xD



Det var en interessant holdning.. Tænkt hvis alle finansieringsselskaber bare gave op efter rykker nummer 3..
Måske skal du tænke på at 50.000 kan være rigtigt rigtigt mange penge bare at "glemme".

Men jeg vil gerne fortælle dig, hvorfor jeg ikke bare vil lade det gå (uanset om det er 10.000 eller 100.000kr).
1. Min virksomhed har ikke råd til af eftergive kravet.
2. Det er et princip, og et signal at sende. - Man kan ikke bare lade være med at betale mig.
3. Man skal ikke have lov til at skride fra sine regninger. Hvor er vi så henne, hvis alle der ikke lige "gider" at betale, får lov.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Tilmeldt 31. Jul 15
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person
Fra København K
Tilmeldt 12. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Per Bendiksen:

Hej !

Jeg har et spørgsmål om hvad jeg har af rettigheder overfor en debitor.


Case:
Jeg har en kunde (eller nok mere korrekt tidligere kunde) - Som jeg slås med om et 5 cifret beløb.
Skyldner nægter at betale, men uden indvendinger. - Skyldner VIL bare ikke..
Det skal nok nævnes at der er tale om en privatperson, og ikke et firma.

Jeg ved at jeg kan sætte en advokat på sagen, som i yderste tilfælde kan ende i fogedretten.
Her kan der så tages udlæg i bil og andre værdier. Men hvis skyldner ikke har nogen, og ikke vil indgå en afdragsordning, kan skyldner erklæres insolvent.

Mit spørgsmål er så:
Hvad nu hvis skyldner bliver ved med at nægte at betale? (såfremt skyldnerer insolvent) - Skyldner vil kun kunne registreres i RKI i 5 år, og kan kun trækkes i fogedretten hver 6. måned.

Kan skyldner bliver ved med at nægte og betale (og bliver ved med at være insolvent). Så er skyldner vel urørlig efter 5 år?
Gælden forsvinder jo ikke. - Kan jeg blive ved med at retsforfølge skyldner resten af vedkommendes liv?
Eller må jeg "give op" efter 5 år. ?

Hej

Som udgangspunkt kan du ikke gå direkte i fogedretten hvis skyldner har indsigelser/indvendinger, men det afhænger af den konkrete situation. Jeg vil gerne kigge på sagen for dig.

Hvis du indkalder skyldner til fogedretten forældes gælden først efter 10 år. Hver gang du indkalder skyldner til fogedretten forlænger du forældelsesfristen med 10 år. Det gælder bl.a. også ved dom, skyldnererklæring osv. Du kan blive ved med at gøre dit krav gældende i fogedretten indtil skyldner betaler, opnår gældssanering eller dør. 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tse57:

Som udgangspunkt kan du ikke gå direkte i fogedretten hvis skyldner har indsigelser/indvendinger, men det afhænger af den konkrete situation. Jeg vil gerne kigge på sagen for dig.

Hvis du indkalder skyldner til fogedretten forældes gælden først efter 10 år. Hver gang du indkalder skyldner til fogedretten forlænger du forældelsesfristen med 10 år. Det gælder bl.a. også ved dom, skyldnererklæring osv. Du kan blive ved med at gøre dit krav gældende i fogedretten indtil skyldner betaler, opnår gældssanering eller dør. 



Tak for svar!
Skyldner har ikke indgivet nogen indvendinger.

Så jeg kan altså blive ved med at kræve indtil skyldner betaler, opnår gældsanering eller dør. - Eller at jeg giver op, og eftergiver gælden.

Men hvad konsekvenser vil det have for skyldner, at gælden først forældes efter 10 år?
Hvis jeg kun kan kræve skyldner registreret i RKI i 5 år. (for den samme gæld).

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra København K
Tilmeldt 12. Aug 15
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Per Bendiksen:

Tse57:

Som udgangspunkt kan du ikke gå direkte i fogedretten hvis skyldner har indsigelser/indvendinger, men det afhænger af den konkrete situation. Jeg vil gerne kigge på sagen for dig.

Hvis du indkalder skyldner til fogedretten forældes gælden først efter 10 år. Hver gang du indkalder skyldner til fogedretten forlænger du forældelsesfristen med 10 år. Det gælder bl.a. også ved dom, skyldnererklæring osv. Du kan blive ved med at gøre dit krav gældende i fogedretten indtil skyldner betaler, opnår gældssanering eller dør. 



Tak for svar!
Skyldner har ikke indgivet nogen indvendinger.

Så jeg kan altså blive ved med at kræve indtil skyldner betaler, opnår gældsanering eller dør. - Eller at jeg giver op, og eftergiver gælden.

Men hvad konsekvenser vil det have for skyldner, at gælden først forældes efter 10 år?
Hvis jeg kun kan kræve skyldner registreret i RKI i 5 år. (for den samme gæld).

I fogedretten kan skyldner ikke nægte at betale hvis han har penge til at indfri eller afdrage på gælden. Husk at man også kan gøre udlæg i kontanter eller indestående på bankkonti. Hvis skyldner nægter at betale fordi han fx er uenig i størrelsen på gælden eller har indsigelser vedr. kvaliteten af det udførte arbejde eller der er tvivl om den indgåede aftale osv, er det en anden sag, og så skal sagen en tur i civilretten først.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders B.:

Hvorfor ikke bare komme videre i livet? Når det bare et 5 cifre, så kan det vel ligeså godt svare sig at ignorere det, istedet for at bruge alt for mange resourcer og penge på at få ham til at betale. Kunne godt forstå hvis vi snakkede om millioner. Men hvis det bare er 50-70.000, hvorfor så bruge så meget tid på det? :p

Kan godt forstå det er trist, men nogen gange så kan det bedre svare sig at komme videre i livet, så man ikke går og tænker "jeg skal have mine penge" hele tiden. xD

Jeg sender da gerne konto info, jeg kunne da godt "bare et 5 cifret beløb"... Når det "bare" er sådan et beløb, kan det vel ikke være et problem?

Til trådstarter, læs Karstens indlæg, der står alt guldet... Du kan blive ved med at stævne/trække personen i fogedretten, og så forlænges gælden med 10 år pr gang...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra, at du har sendt debitor/skylder en faktura.

Og der skal du huske på at en faktura forældet efter de ny regler, nemlig om 3 år.

Det vil sig at du skal sende debitor enten i Fogedretten (betalingspåkrav) eller Civilretten (stævning), inden de 3 år.

Får du så en dom m.m. gælder disse på ny i 10 år.

Med hensyn til Fogedret (betalingspåkrav) eller Civilretten (stævning). Er disse lige dyre. Men hvis du på forhånd ved at debitor vil komme med indsigelser, bør du springe Fogedretten over. Da disse så ikke må behandle, der foreligger nu en tvist. Så kan du ligeså godt stævne med det samme og så til civilretten i debitors værneting. 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:

Jeg går ud fra, at du har sendt debitor/skylder en faktura.



Ja både faktura og 1 rykker.
Nu skal jeg så overveje om jeg vil tage "skridtet videre".
For lige så meget som jeg vil have mine penge, lige så meget ved jeg, at man ikke kan klippe håret af en skaldet mand.
Så hvis han reelt ikke har pengene.. - Så kan det blive meget tidskrævende for mig.


Det som jeg troede var, at jeg ikke kunne gøre krav på at han skal indgå en afdragsordning til mig (eller min inkasso-advokat).

Jeg har læst denne artikel, hvori der står:
http://www.budgethuset.dk/saadan-klares-fogedretten-nemt/
"Du er ikke forpligtet til at betale eller indgå en betalingsordning i fogedretten. I princippet kan du tjene en million om måneden og have rigeligt økonomisk overskud til at indgå en aftale, men vælge at lade være.

Hverken fogeden eller kreditor kan kræve en betalingsordning, uanset hvad. Husk det!"



Men den er måske forældet?

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)