Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min hobby - detaljeret

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

  På opfordring fra andre brugere herinde, har jeg valgt at lave denne nye tråd som efterfølger til "Hvad laver du i fritiden"-tråden.

  På den tidligere tråd fortalte jeg at jeg bl.a. fløj med modelfly i min fritid - det affødte så en række spørgsmål - navnlig omkring helikopteren som jeg havde vist et billede af. Så her kommer så nogle svar på alle spørgsmålene og nogle flere billeder :
Billede taget sidste år.

Modellen er en Bell 320 fra firmaet Graupner. Hvert rotorblad er på ca. 82 cm. og hele rotorens samlede diameter er på 1,8 meter. Bladene er lavet af kulfiber med en glasfiber/gelcoat udvendigt. Den totale længde på modellen fra spidsen af rotorblad til halen er lige omkring de 2 meter. Flyveklar med brændstof vejer den knap 7,2 kilo. Hvis den oversteg 7,5 kilo ville den ende i stormodel-klassen, hvilket ville kræve et stormodel-certifikat (hvilket svarer til lidt a-la en køreprøve, hvor man altså skal bevise at man kan finde ud af at flyve med så store modeller og at man er klar over alle paragraferne i den del af luftfartslovens BL9 som omhandler stormodeller.

Ved normal flyvning kører hovedrotoren med et omrejningstal på imellem 1.300 til 1.600 omrejninger i minuttet. Selve styringen af hovedrotoren er den såkaldte Collective-Pitch som også benyttes på de rigtige helikoptere, hvor hvert enkelt blad kan drejes uafhængigt af det andet. Det samme gør sig gældende på halerotoren som snurrer med knap 8.000-10.000 omrejninger - her drejes begge blade dog samtidigt.

Motor med løftkøling fjernet.
 
Motoren er en gløderørsmotor på 15cc og kører på en blanding af methanol, olie og nitro - 65,15,25% er fordelingen. Den kan som sådan godt køre på "normalt" fladt modelbrændstof bestående af blot methanol og olie, men de 25% nitro giver mange flere kræfter og omdrejninger, ligesom i en bil med Nitrogen-anlæg - det er fuldstændig det samme. Forskellen er blot at en bil-motor ville være sprunget i luften ved så høj mængde nitro inden den overhovedet var sat i første gear. Som I så nok også kan gætte Jer til, så er det både meget brændfarligt og også giftigt brændstof. Derfor kan man også kun købe det såfremt man kan vise et certifikat på at man ved hvad man har med at gøre. Motoren præsterer noget i stil med 5 HK ved kanp 16.000 omdrejninger i minuttet. På moteren er der så monteret en luftkøler plus at nitroen faktisk er med til også at køle motoren.

For at styre hele dyret bruges der en fjernbetjening. I selve helikopteren sidder der en modtager som - i Bell''en tilfælde - styrer 8 servoer. Servoer er små motorer hvis bevægelse og hastighed kan styret meget præcist. Der er 3 servoer til at styre bladene på hovedrotoren, 1 servo til halen, 1 servo til gasspjældet på motoren og 3 servoer til landingshjulene. Landingshjulene er desværre ikke ude på nogle af billederne jeg har af helikopteren. Men den kan både flyve med ski (som på billederne) og med 3 landingshjul. Når den har skiene på, så er landingshjulene trukket op i kroppen.

For at hjælpe med at holde styr på helikopteren sidder der en gyro i helikopteren, som er koblet sammen med motageren. Gyroen sørger for at hjælpe med at holde bare en lille smule styr på halen, så den ikke pisker rundt om helikopteren. Hvis gyroen mærker at helikopteren begynder at dreje om sin egen akse - uden man har bedt om det - så sørger den for at vippe bladene på halerotoren lidt, så den ikke drejer alligevel.
 
Sender.
 

Selve styringen foregår som sagt via fjernbetjening. Der findes mange forskellige typer

Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt for blæret. Det tror jeg er det eneste jeg kan komme på der dækker.

Nicholas

Nicholas Jensen
Fra Karup J
Tilmeldt 30. Apr 05
Indlæg ialt: 308
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Med venlig hilsen
René Nielsen

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må ærlig indrømme jeg er forelsket

Bare det at se den stå der på græsplænen og sprudle af energi, og så den fjernbetjening der er med til den. Jeg tror aldrig jeg ville lære at styre den, men fedt er det.
 
Taget i betragtning af hvor meget arbejde der er i samlingen finjustering etc, synes jeg det lyder hammer spændende, men også en smule pebret, især når man skal lære at flyve den og den cracher 3 gange
 
Men tusind tak fordi du har brugt din tid på at skrive alt det ned. Det er fornemt
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Den er simpelthen cool. Jeg tror, jeg nøjes lidt endnu med at skyde små sagesløse dyr og klappe mine akvariefisk 

/Jonas Vestfalen

www.freelancejournalisten.dk

Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
endnu et bevis på at mænd aldrig bliver andet end små drenge... legetøjet vokser bare i takt med at personen vokser )


Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Respekt!
Var det mig, så var lortet smadret med en hammer anden gang jeg tabte en skrue på gulvet og det ville være smådyrt

Dbh Martin
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Til dem der aldrig før har set sådan et dyr i luften, så er der her nogle videoklip af forskellige typer:

Her er en jet-drevet Acrobat-model: http://www.arizonaheli.com/images/B...opter video.wmv hvor man også kan se hvorledes hovedrotoren fungerer.
 
Dette er en Acrobat-model fløjet af Curtis YoungBlood - En af verdens dygtigste 3D (acrobat) piloter. Han er pt. også den eneste som ligefrem kan leve af sin hobby: http://heligator.com/Curtis.wmv
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper

sej banan, ham Curtis, 
Med en rolig hånd kan man vel bruge helikopteren som plæneklipper
Fra Roskilde
Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvor er det liret. En konge drengerøvs hobby.
Nicholas Jensen
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)