Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få (mere) succes med Kaizen !

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

I en travl hverdag, er det de små ting der tæller, når vi snakker om effektivisering af en selv, og ens virksomhed.
Jeg ved at overskriften på denne tråd er vovefuld. Men jeg er omvendt også overbevidst om at hvis du som læser vil, så KAN du bruge dette i din virksomhed, såvel som i dit privatliv. I større eller mindre grad. - Det er op til dig Wink

Hvorfor er det så vigtigt? - Fordi!
• Vi konstant skal forbedre os - Det er simpelthen en nødvendighed.
• Konkurrencen i de fleste brancher bliver hårdere og hårdere.




Hvad er Kaizen 改善 ?
I alt sin enkelthed er Kaizen et japansk begreb for "forbedring" eller "ændring til det bedre".
Hvor Kai Kai betyder 'ændring' og Zen betyder 'godt'.

Mange små forbedringer giver store resultater. Eller mange bække små om man vil.


KaffeKaizen
Jeg deler lige denne video, da jeg syntes at den forklare konceptet om Kaizen rigtigt godt.

I videoen ses en mand (sandsynligvis en en sælger/konsulent). Han får et opkald omkring en kunde der skal komme til et møde.
Straks går han i gang med at lave kaffe, og da kunden kommer, så vil han egentlig hellere have en Cola.
ergo var "alt det arbejde", samt produktionen af kaffen spildt.

">https://www.youtube.com/watch?v=xSMSmeyri7o



Til sidst ses en alternativ video, hvor der er lavet nogle små forbedringer, der forbedre de 7 former for spild:

• Unødvendige bevægelser
• Ventetid
• Transport
• Lager
• Fejl
• Uhensigtsmæssige processer
• Overproduktion


Gør de rigtige ting rigtig - Første gang!
Videoen er naturligvis en metafor, men stort set ligegyldigt hvilken branche, eller virksomhed man har/arbejder for - Så kan man bruge noget af det her.
Vi små forbedringer undervejs, bliver man hurtigt meget mere effektivt. Både som menneske og som virksomhed.

En god øvelse er, at bruge nogle checkspørgsmål på sig selv. - Her er et par eksempler:



Checkspørgsmål - Eksterne
• Vil kunden betale fuld pris for en ukurant vare?
• Hvad tænker kunden, når han forgæves har ventet 20 minutter i telefonen?
• Hvad tænker kunden, når han ikke kan forstå den besked, der er lagt på hans telefonsvare?
• Hvad tænker kunden, når hun har ventet hele formiddagen på en udbringning, der ikke er kommet til aftalt tid?
• Hvad tænker kunden i din butik, når du ikke har tid til at ekspedere, for at der liiiige ar noget, der skulle ordnes på computeren?
• Hvad tænker kunden, når en medarbejder er usoigneret?
• Hvad tænker kunden, når hun for 4. gang har modtaget en forkert faktura?


Checkspørgsmål - Interne
• Hvem betaler for den tid, som det tager at finde en klipsemaskine, der ikke ligger på sin plads?
• Er mødet bedre, hvis det starter 7 minutter for sent?
• Hvem skal bruge ekstra tid, når en håndskrevet besked er ulæselig?
• Hvem skal bruge ekstra tid om aftenen, fordi at en har "glemt" at rydde op efter sig?
• Hvem betaler for det store spild ved kopimaskinen.
• Hvem betaler for den ekstra tid, det tager at finde ud af, hvad der blev aftalt på mødet - fordi ingen tog noter?



So there you have it!
Kaizan - Jeg håber at du/i kan bruge det til noget. Det kunne jeg ihvertfald!

Slutteligt skal det siges at jeg ikke har noget med videoen, eller folkene bag denne at gøre. - Jeg deler den udelukkende, fordi at jeg finder den god til emnet.
Ris, ros, spørgsmål og sparring er mere end velkomment i kommentarende herunder. Smile1

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)