Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaring med Advisoryboard eller lign.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 11. Sep 15
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi vil gerne høre andres erfaring, betingelser og omkostninger med brug af advisory board og lign.

Vi er et nyt startup, som vil beskæftige os med lead generering, idet vi udbyder en såkaldt Request for Quotation (RFQ) tjeneste indenfor salg, markedsføring og kommunikation.

Det er vigtig for os at komme godt fra start, og derfor vil vi blive glade for at høre hvilken støtte og rådgivning andre har brugt for at komme godt i gang.

Venlig hilsen

Salop.dk

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 63
Fra  Recnopharma Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Salop.dk:

Vi vil gerne høre andres erfaring, betingelser og omkostninger med brug af advisory board og lign.

Vi er et nyt startup, som vil beskæftige os med lead generering, idet vi udbyder en såkaldt Request for Quotation (RFQ) tjeneste indenfor salg, markedsføring og kommunikation.

Det er vigtig for os at komme godt fra start, og derfor vil vi blive glade for at høre hvilken støtte og rådgivning andre har brugt for at komme godt i gang.

Venlig hilsen

Salop.dk

Hej Salop.dk

Jeg vil som udgangspunkt sige at det altid er en god idé at have rådgivere, specielt når man er nystartet. Her kan et Advisory Board være den helt rigtige beslutning/investering. Kort beskrevet er et advisory board det samme som en bestyrelse, dog forskellig på et væsentligt punkt, fordi et advisory board ikke har en lovbestemt magt samt et økonomisk og juridisk medansvar og tilsynspligt i virksomheden, til forskel fra en bestyrelse.

Når det så er sagt så kan et advisory board bidrage til vækst, sparring med ejerledelsen mv. på helt samme plan som en bestyrelse, og tit på en mere uformel måde, da der ikke er chef/medarbejder forhold.

Ift. honorar er der også en forskel, da et menigt bestyrelsesmedlem i gns. får DKK 50.000 - 150.000 om året, mens en bestyrelsesformand får op til det dobbelte. Et advisory board medlem vil typisk skulle have et honorar mellem DKK 25.000 - 50.000 om året, baseret på ca. 4 møder årligt. Nogen vælger også at forsøge sig med et advisory board uden honorar, men min erfaring er - If you pay peanuts, you get monkeys.

Så kan det betale sig at finde økonomi til et advisory board i budgettet? Det mener jeg bestemt det kan, hvis man sørger for at finde de rigtige medlemmer.

Håber det hjalp lidt med forståelsen, ellers er i meget velkommen til at kontakte mig

Dbh

Martin 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 11. Sep 15
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak fordi du ville dele din viden og erfaringer om advisory board.

Er der andre der vil dele deres viden og erfaringer med advisory board, men også med netværkgrupper hvor nystartede og andre kan dele deres erfaringer.

Venlige hilsner

Salop.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes Martins svar er ret komplet - både hvad ansvar og råd om hvad det kan/bør koste. Det afgørende i et advisory board, er i min erfaring:

  • De skal ikke bo langt væk, da personlige møder - advisory board meetings 4 gange om året skal kunne fungere smidigt
  • De skal udvælges så de har forskellige evner som man kan mene at mangle, men de bør alle ha en ret høj grad af, at være generalister, så der ikke sidder én og ved alt om eksport og en anden alt om regnskab og en tredie alt om HR - uden også at ha generel viden. Gerne folk der i sagens natur har et speciale, men som også generelt kan se en virksomhed i helikopter perspektiv.
  • Der bør vælges en formand der leder møderne - blandt medlemmerne, ikke blandt ejeren selv
  • Det kan være klogt at overveje, om de hver gang lige skal ha 10 minutters "summetid" uden ejeren, for at advisory board kan tale indbyrdes.
  • I selskaber kan det overvejes, om advisory board skal ha mulighed for at købe f.eks 3-5% anparter for at øge egen interesse efter ex et år.
  • Lederen skal være parat til efter moden overvejelse, at udskifte medlemmer - men altid inden ha en god snak med formanden for advisory board.
  • Pas på med at have familiemedlemmer inde - de kommer let til at dominere, f.eks. vil en far, af ren kærlighed ha andre syn end neutrale.
  • Afløn som honorar med fast aflønning med noget der ligner Martins forslag 25 - 50.000 per år - Nok ikke over 25.000 til de menige og nok i virkeligheden samme til formanden med mindre denne forventes at ha væsentlig tættere kontakt til ejer i det daglige, i så fald er 50.000 mere rimeligt til denne. I en egentlig bestyrelse, forventes formanden ofte, at have langt oftere kontakt med direktionen end resten af bestyrelsen lige som formanden står for forberedelser og agenda til møder i samarbejdet med direktion, og ind i mellem kan deltage i møder med bank, investorer, store kunder osv. i advisory board. De 25 t er ud fra 4 faste møder og så lidt telefonmøder her og der - Ønsker man kun 2 møder kan det også være billigere, men kontinuitet bliver bedst ved 4 møder. Prisen samlet kan også holdes nede ved kun at ha to eller tre medlemmer.

..............................

Netværk i øvrigt - er ret individuelt. Linkedin, men det er ikke stærkt som standalone, men godt til at finde folk og holde et minimum af kontakt, og samme med facebook i unge brancher. Ellers er der i en del byer erhvervsnetværk man må opsøge

god vind med det

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Sep 13
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Salop.dk

Allerede nogle rigtig gode svar du har fået. Jeg er helt på linje med de råd om at få ekstern hjælp ind.

Eneste jeg vil tilføje er, at du kan overveje at bruge Connect Danmark til at finde de rigtige kandidater.

De har en database med kandidater der både søger advisory board og bestyrelses poster. 

Vi brugte dem på et tidspunkt i forbindelse med at vi kørte et forløb hvor vi med en virksomhed var igennem deres "springboard" proces (Hvor man pitcher sin ide for at få den helt skarp til præsentation for mulige investorer). De hjalp os efterfølgende med at få samlet et advisory board via deres netværk. Det var et rigtig godt forløb og vi betalte faktisk ikke noget for det (ikke at det var afgørende for det havde en kæmpe værdi for os)

Omkring betaling af advisory medlemmer så kan jeg sagtens følge nogle af de andre råd om, at du får hvad du betaler for :-) Samtidigt har jeg også forståelse for at helt ny opstartede virksomheder kan have svært ved at finde økonomi til det. Her vil jeg blot nævne at det er muligt at finde gode kandidater der vil gøre det gratis. Igen i forhold til det vi gjorde med Connect Danmark her fik vi nogle rigtig gode folk ind (tidligere direktører og ledere indenfor de område vi havde brug for hjælp til) som ønskede noget mere advisory board / bestyrelses erfaring på cv'et som de kunne bruge i fremtiden i forhold til at bringe dem i spil til andre spændende bestyrelses poster.

Held og lykke med projektet

Mvh. Jannik

Køb FDM vinterdæk test 2015 vinder hos DaekSkifte. Billigste dæk online!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)