Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til moms af salg af biler (bilforhandler)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej I kloge hoveder!

 Jeg henvender mig igen til jer for hjælp, fordi det tidligere har vist sig at være det bedste :-) Her får jeg svar jeg kan bruge...

Jeg købte en bil (Chevrolet Chevelle fra 1967) hos en privat mand i tyskland, pris (dkk)                               46.500
Den blev sat til salg til                                                                                                                          65.000

SPM: Jeg byttede bilen til en BMW - hvad har jeg så givet for den, og hvad med moms af salget?

BMW'en blev sat til salg til                                                                                                                    85.000

Den blev solgt for en Ford Mondeo og kontanter (35.000)

SPM: Hvad har jeg givet for Ford Mondeo? Og hvad med moms af salget?

Ford Mondeo'en blev solgt for                                                                                                                20.000

Jeg sidder jo og tænker: Jeg brugte 46.500 - nu har jeg gennem en masse mellem-handel fået 55.000 (35.000 fra BMW og 20.000 fra Ford Mondeo). MEN! Jeg er garanteret helt forkert på den. Embarrassed

Håber I kan hjælpe mig igen igen igen... Tongue Tied

Et tillægs spørgsmål: Hvis man laver års afslutning som enkelmands virksomhed, er det så til virksomhedens eget brug? Er der nogle regnskaber som skal være afsluttet inden det nye år?

I vil sikkert anbefale en revisor, og har da også overvejet at få hele regnskabet set efter - men hvad koster sådan en fætter? ;-)

 På forhånd tusind tak for hjælpen! I er helt fantastiske...

 BJ Auto

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis du er bilforhandler, vil jeg anbefale dig at bruge reglerne om brugtmoms.

Dvs at du kun skal betale moms af diffrerencen mellem købspris og salgspris, såfremt

der er fortjeneste.

Til dine spørgsmål:

Du har givet 65k for BMV´en

Du har givet 50k for Mondeoen.

Du skal momse 18500 og 20000 Mondeoen giver tab på 30K, derfor ingen moms.

Du skal lave årsregnskab til SKAT, skal dog kun afleveres på anfordring fra SKAT.

Du har til 01.07.2008 med hensyn til årsregnskab og selvangivelse.

Vi har flere bilforhandlere som kunder, og vil gerne hjælpe dig, også gerne give et tilbud.

Du kan læse mere om os på www.ppconsult.eu

E-mail: info@ppconsult.eu  

 

/peter

 

 

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er en fejl i Peters besvarelse for så vidt angår Chevrolet'en. Fejlen består i, at når bilen er købt i udlandet af en ikke-momsregistreret person, skal der beregnes moms på en anden måde, idet momsprocenten i det land bilen er købt har betydning for den danske moms.

I dette eksempel sælges bilen for 65.000. Dette giver som udgangspunkt en salgsmoms på 13.000 kr. I denne salgsmoms gives et momsfradrag på 19/119 af indkøbsprisen på 46.500 kr. (momssatsen i Tyskland er p.t. 19 %), dvs. 7.424 kr., dvs. at du skal betale 5.576 kr. i moms af salg af Chevrolet'en.

Bortset herfra er jeg enig i Peters besvarelse.

Jeg vil da varmt anbefale at inddrage en revisor i processen. Jeg vil overlade til dig selv at vurdere, men jeg synes du skal starte med at høre, om vedkommende kender reglerne for den momsmæssige behandling af salg af brugte biler - som du kan se er det ikke alle revisorer der kender reglerne !

Jeg synes du skal undersøge hvilke revisorer der er i dit lokalområde, evt. spørge forretningsforbindelser, bank el.lign. mht. evt. anbefaling af en revisor og så tage en snak med den bedst anbefalede for at se om vedkommende virker kompetent og om kemien kunne passe. Det er selvfølgelig ikke afgørende, at det er en i dit lokalområde, men jeg tror det vil give en bedre løsning for de fleste at vælge en fra lokalområdet (så må du selv definere "lokalområde" )

Held og lykke med din virksomhed

Mvh.

Ole

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole!

Jeg er ikke enig i din korrektion, idet Chevroletten netop ikke er købt af en ikke momsregistreret person, men af en momsregistreret     

virksomhed. Det er ikke privat bilhandel vi taler om her, men næring. 

/peter

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter har ret.

Jeg forstår dog ikke hvor han vil hen med at tale om en ikke-momsregistreret person. For en ikke-momsregistreret person koster bilen det den koster. Punktum.

 

For en momsregistreret virksomhed skal der vælges mellem at anvende reglerne om brugtmoms eller ikke. Naturligvis anvendes reglerne om brugtmoms. De er for køb fre et EU-land:

Hvis De har købt Deres vare i et EU-land, skal De beregne salgsmomsen som 25 pct. af momsgrundlaget. Momsgrundlaget er:

(salgspris - købspris) x 80 pct.

Se Skats vejledning om brugtmoms: http://www.skat.dk/Vejledninger/Erhvervsserien/Enr_14_ver1_2.pdf

Fra Aars
Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Korrekt vejledning, forkert konklusion. Prøv at læse på side 21 i vejledningen, hvor forholdet er omtalt. Der er ikke samme regler gældende for brugte biler som for brugte varer i øvrigt. Der står i spørgsmålet at Chevrolet er købt af en privatperson i Tyskland, dvs. af en ikke-momsregistreret person.

Mvh.

Ole P.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ole!

Yep....det havde jeg overset.........jeg tænkte b2b.

 

/peter

Tilmeldt 15. Mar 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

 

Tusind tak for hjælpen, jeg vil på din opfordring tage kontakt til dig i løbet af i dag, så vi kan få kigget på mit regnskab - se om det er helt hen i hegnet.

 Hilsen

BJ-Auto

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)