Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rykkerbegyr

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg står med en kunde som ikke svarer på vores henvendelser og tiden er nu inde til at vi skal sende ham vores første rykker. Jeg kan dog se, at vi har glemt på vores faktura at skrive at der kommer et rykkerbegyr på, hvis han ikke betaler. Vil jeg stadig kunne tage et rykkergebyr eller hvordan? 

På forhånd tak for hjælpen :-)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Andreas Høstbo:

Hej alle

Jeg står med en kunde som ikke svarer på vores henvendelser og tiden er nu inde til at vi skal sende ham vores første rykker. Jeg kan dog se, at vi har glemt på vores faktura at skrive at der kommer et rykkerbegyr på, hvis han ikke betaler. Vil jeg stadig kunne tage et rykkergebyr eller hvordan? 

På forhånd tak for hjælpen :-)

Hej Andreas,

Du skal ikke varsle et rykkergebyr, der skal du blot overholde rentelovens bestemmelser om at fordringen skal være 1 uge over forfald (men det formoder jeg vi er) samt at rykkergebyret ikke må være mere end 100 kr. NB; nu ved jeg ikke om din kunde er privatperson eller erhvervsdrivende, for ved en erhvervsdrivende er der nogle ekstra muligheder for yderligere rykkergebyr.

Hvis der stadig ikke betales efter rykker nummer 1, skal der gå 2 uger før du må sende rykker nummer 2 ellers er rykkergebyret ikke lovligt.

 

Det du til gengæld skal huske at skrive på en af sine rykkere er at varsle om inkasso, hvis han stadig ikke betaler. Man må nemlig ikke sende en skyldner til inkasso uden at gøre vedkommende opmærksom på dette inden.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jesper_nl:

Du skal ikke varsle et rykkergebyr, der skal du blot overholde rentelovens bestemmelser om at fordringen skal være 1 uge over forfald (men det formoder jeg vi er) samt at rykkergebyret ikke må være mere end 100 kr. NB; nu ved jeg ikke om din kunde er privatperson eller erhvervsdrivende, for ved en erhvervsdrivende er der nogle ekstra muligheder for yderligere rykkergebyr.

Hvis der stadig ikke betales efter rykker nummer 1, skal der gå 2 uger før du må sende rykker nummer 2 ellers er rykkergebyret ikke lovligt.

Jeg er ikke helt enig i dine frister for rykkergebyrer. Den første rykker må godt sendesumiddelbart efter sidste rettidige indbetalingsdag. Dernæst mindst 10 dage inden rykker 2 sendes.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Den første rykker må godt sendesumiddelbart efter sidste rettidige indbetalingsdag. 

Du har ret, jeg sad og tænkte i det gamle princip med løbedage.

Whiskey:

Dernæst mindst 10 dage inden rykker 2 sendes.

Er de 10 dage ikke lig med bankdage? Hvorfor det bliver til 2 uger.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke jurist, men sender en del rykkere, og jeg har igennem min inkassopartner fået følgende information.


Umiddelbart kan du efter forfaldsdatoen fremsende den første rykker med et gebyr på 100kr (momsfrit).
Herefter skal der gå 10 kalenderdage imellem hver rykker.



I forhold til højere rykkergebyr i BtB sager, SKAL det forhøjede gebyr fremstå af tilbud eller kontrakt som er underskrevet INDEN fakturaen udsendes :)
Der kan sendes op til 3 rykkere med gebyr.


En af dem, eller en sidste kan indeholde en inkassovarsel. Denne kan også tilskrive et gebyr på 100kr.



Så med BtC og andre "almindelige" sager, kan man altså tillægge kravet i alt 400kr (momsfrit).
Men så er der også strafrenter, som er på 8% (tidligere 7%) + nationalbankens variable rente. Så i alt 8,20%



Hvis der på fakturaen har fremstået en forfaldsdato, kan renten tilskrives fra forfaldsdatoen. Ellers først efter 30 dage.

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Fra Odense
Tilmeldt 7. Nov 13
Indlæg ialt: 435
Fra  DEBEO.dk Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

   

Alle vores drømme kan gå i opfyldelse, hvis vi har modet til at følge dem!

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)