Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering ved overtagelse af butik?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

En af mine venner står og vil gerne overtage en butik, fra den nuværende ældre ejer, som går på pension og som de sidste år har "slappet meget af". Dette gør, at de sidste års omsætning i butikken, ikke er som de kunne være med en yngre og mere målrettet ejer.
 
Problemet opstår så ved finansieringen, da banken nægter at se fremad, men udelukkende baserer deres beslutning på de regnskaber der foreligger fra den nuværende ejer. Det lyder meget underligt på mig, da det ellers er en meget stabil bankkunde uden nogen som helst problemer.
 
Hvad gør man der? Går videre til en anden bank?
 
Hvad findes der af "iværksætterlån" eller ting i den dur?
 
På forhånd tak for input!
Fra Gentofte
Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 1602
Fra  0230 ApS Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Banken vil kun kigge på de sidste 2 års regnskaber, og de siger selv at forretningsplanen ser fin ud.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er meget almindeligt at bankerne kigger på tidligere års regnskaber ved deres vurdering. Det samme gør køberne af virksomheden. Derfor er det altid lidt surt for den sælger som har "lagt lidt til side" løbende. Den omsætning får han nemlig ikke goodwill for   
 
Har man ovevejet at lade købet finansiere helt eller delvist via sælger, ved at udstede et gældsbrev til ham ?
 
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
 
Der er jo kom-i-gang-lånene hvor staten hæfter for 75%, det kunne måske være relevant for din ven at kigge på dem. Der kan dog "kun" lånes op til 500.000 kr., men har han brug for større lån, kan de nok suppleres med et traditionelt lån. Danske Bank og BG Bank kan nu også tilbyde lånene. Se mere her: http://www.vf.dk/1568/
 
Jeg har iøvrigt lige stået i samme situation, hvor jeg er blevet tilbudt køb af en virksomhed. I den forbindelse har jeg fået en revisor til at kigge regnskaber, ordrebeholdning, bankforhold etc. igennem, og det har jeg ikke fortrudt! Revisoren fandt flere meget relevante forhold i det tilgængelige materiale som jeg ikke selv havde set. Det er afgjort pengene værd at lade en dygtig revisor og evt. advokat kigge tingene igennem inden man skriver under. Om ikke andet, så undgår man (forhåbentligt) at få kedelige overraskelser hen ad vejen efter at underskriften er sat.
 
mvh Carsten
Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak til alle for jeres input, jeg sørger for at fortælle det videre så de har noget at tænke over!
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)