Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Direkte salg fra et 3. land til et andet 3 land med dansk firma som mellemmand. Er det muligt?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 28. Jan 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften Aminoer,

Jeg har en virksomhed hvor vi importere forskellige fødevare fra forskellige 3. lande. Jeg står nu i en situation, hvor en af mine leverandører fra et 3. land er interesseret i et produkt som jeg importere fra et andet 3. land.

Mit spørgsål går på om jeg kan sælge og leverer(via container) direkte via min danske virksomhed, eller om jeg skal hen og etablere egen virksomhed i afsenderlandet(hvilket jeg gerne vil være fra for)?

Nogen som ved noget eller har erfaring i en lignende situation?

Venlig hilsen

Kim

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Det burde ikke være noget problem at sælge på den måde du beskriver. Dit danske firma køber varen hos din leverandør, men levering sker til din kunde i et 3. land. Dit danske firma fakturere bare din kunde på normal vis.  (husk at bruge de rigtige leveringsbetingelser så du ikke hænger på told / afgift i modtager landet)

De store internationale speditører f.eks DVS eller Damco vil kunne hjælpe dig med hvordan man kan gøre i praksis.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Det burde ikke være noget problem at sælge på den måde du beskriver. Dit danske firma køber varen hos din leverandør, men levering sker til din kunde i et 3. land.
hvordan med moms. Normalt - hvis nu vi tænker vare fra DK til Tyskland til momsregistreret fra momsregistreret - så skal vi ha faktura med reverse charge, og modtager skal så indberette import moms i Tyskland  og hvis det var til en ikke momsregistreret - skulle vi ha dansk moms på

Hvis kunden er i EU og der nu sendes fra en andet land - uden for Eu eller inden for - hvordan fakturerer vor trådstarter så moms. Han kan jo ikke lægge dansk moms på en forsendelse der aldrig har været i DK - eller reverse charge - det forudsætter vel, at varen sendes fra DK

HVIS det var EU vi talte, bare for at illustrere, og vi skulle sælge til kunde i Tyskland, og fik varen sendet fra Spanien-  og fakturerede fra DK - så mener jeg faktisk man skal ha en spansk momsregistrering ind over eller?

Vi kunne vel ikke sende uden moms til en tysk privat modtager, eller med reverse charge til registreret, bare ved at få leveret fra Spanien - og kunne vi lægge dansk moms på til tysk kunde - eller reverse charge regning - når varen aldrig har været i Danmark?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

John Hvorfor begynder du på en diskussion om moms i EU når der er tale om  vare fra et 3. land som sendes direkte til et andet 3. land?

Kim kan jo uden problem fakturere varen uden dansk moms da varen aldrig har været i Danmark eller EU.   Alt afhængig af levringsbetingelser så forestår køber selv at afregne evt. told og evt. moms.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

John Hvorfor begynder du på en diskussion om moms i EU når der er tale om  vare fra et 3. land som sendes direkte til et andet 3. land?

Kim kan jo uden problem fakturere varen uden dansk moms da varen aldrig har været i Danmark eller EU.   Alt afhængig af levringsbetingelser så forestår køber selv at afregne evt. told og evt. moms.

ud fra anden tråd om samme som jeg ikke har tid at søge - hvor folk med forstand mente, at der nok kunne være tale om krav om registrering for moms/local VAT hvis der sendes fra ET land man ikke har virksomhed i - til et andet land man ikke har virksomhed i.

Told er vi enige om, men du kan ikke bare sige modtager selv skal klare moms - når DU fakturerer - Jeg tror trådstarter skal checke, om ikke han ved projektet skal registreres for moms/local tax - i det land han sender direkte fra. 

Hvis du vil garantere trådstarter, at han bare uden momsproblem kan sende fra 3. land til 3. land og fakturere fra DK helt uden moms (og selvsagt uden reverse charge) så be my guest - og du KAN ha ret - er bare langt fra sikker

(EU sammenligningen var bare for at lette forståelsen af en sammenhæng - hvor du skal momsregistreres i landet for at sende til et andet direkte mig bekendt - samme sag vil sikkert gælde i mange andre lande - momsreg eller local tax reg for at en producent må sende til et andet 3 land uden faktura fra producenten - men faktura som kommer fra Danmark??)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Alt afhængig af levringsbetingelser så forestår køber selv at afregne evt. told og evt. moms.

Alt afhængig af hvilket land der er afsender så gælder lignende regler som vi kender i Danmark/EU. 

Hvis afsender landet har opbygget deres lokale momslovgivning efter OECD's momsmodel http://www.oecd-ilibrary.org/taxation/model-tax-convention-on-income-and-on-capital-condensed-version-2014_mtc_cond-2014-en så foreligger der helt klart en risiko for at man skal registrere sig i afsenderlandet. Det er jo ikke kun salgsmomsen som er et problem, men også den lokale købsmoms kan man risikere at tabe hvis man ikke kan afregne den.

I øvrigt kan jo nævnes, at det skattemæssigt i Danmark kan give problemer hvis man taber en købsmoms i udlandet, ret beset har man ikke fradrag for tabet af en købsmoms hvis man overtræder en lokal registreringsgrænse. Afhængigt af landet og størrelsen er risikoen måske ikke så stort, men ikke destå mindre er der en risiko.

 

Men måske trådstarter kan få svar på dette hos speditør! Det kan også være trådstarters leverandør er interesseret i at hjælpe, det tjener jo begge parter at samhandlen glider smertefrit. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker lidt som om du bare prøver på at forvirre spørger, med alt muligt irrelevant om moms indenfor EU!  sammenligning med EU letter ikke forståelsen for i EU kan det blive rimelig kompliceret mht. told moms.   

I øvrigt giver reverse charge mht. moms kun mening indenfor EU.

 

Cookie - John Hannover:
Told er vi enige om, men du kan ikke bare sige modtager selv skal klare moms - når DU fakturerer - Jeg tror trådstarter skal checke, om ikke han ved projektet skal registreres for moms/local tax - i det land han sender direkte fra. 

Naturligvis kan Køber selv forstå betaling af evt. moms & tolden.  John det er jo helt almindelig praksis som jeg antager du er bekendt med.  Importere dit firma en vare fra f.eks USA vil du blive op både told og dansk moms.  hvis det du påstår er korrekt skal leverandøren fra USA altså betale din moms -nej vel John!   

lad os antage følrgende

1) Kim køber vare i USA ( 3.land) da det er til eksport ingen moms.

2) varen sendes med skib til Norge til Kims kunde ( 3.Lands) 

3) Kim sælger varen til den Norske kunde med leverings betingelsen f.eks FOB havn USA  eller DAP navn Norge. 

4)  Køber i Norge forstår selv importen og afregner told og evt. moms

 

Hilsen

Ravn

 

 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Naturligvis kan Køber selv forstå betaling af evt. moms & tolden.  John det er jo helt almindelig praksis som jeg antager du er bekendt med.  Importere dit firma en vare fra f.eks USA vil du blive op både told og dansk moms.  hvis det du påstår er korrekt skal leverandøren fra USA altså betale din moms -nej vel John!   

lad os antage følrgende

1) Kim køber vare i USA ( 3.land) da det er til eksport ingen moms.

2) varen sendes med skib til Norge til Kims kunde ( 3.Lands) 

3) Kim sælger varen til den Norske kunde med leverings betingelsen f.eks FOB havn USA  eller DAP navn Norge. 

4)  Køber i Norge forstår selv importen og afregner told og evt. moms

Nu har du lige præcis valgt det land (USA) i den vestlige verden som ikke har et momssystem der kan sammenlignes med det europæiske/danske.

Prøv at vende eksemplet 180 grader, hvor du køber varer i Norge og eksporterer direkte til USA (det forudsættes at vi overstiger den norske registreringsgrænse). Så kommer du ikke udenom en momsregistrering i Norge, selvom du ikke kommer til at afregne momsen da du sælger med reverse charge. 

Derudover virker det som om du glemmer købsmomsen af den vare du køber! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Prøv at vende eksemplet 180 grader, hvor du køber varer i Norge og eksporterer direkte til USA (det forudsættes at vi overstiger den norske registreringsgrænse). Så kommer du ikke udenom en momsregistrering i Norge, selvom du ikke kommer til at afregne momsen da du sælger med reverse charge. 

Der kan opstilles alle mulige tænkte eksempler. Ravn har fat i noget grundliggende om at man ved brug af incoterm har mulighed for at kunne drible uden om registreringspligt for moms, told mv. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

Der kan opstilles alle mulige tænkte eksempler. Ravn har fat i noget grundliggende om at man ved brug af incoterm har mulighed for at kunne drible uden om registreringspligt for moms, told mv. 

Helt enig, mulighederne er mange og til stede. Men konsekvent sige der ikke skal tages højde for dem er (efter min mening) en stor risiko at løbe, og hvis ikke trådstarter er klar over disse risici glemmes der måske at tage højde herfor. Så at sige det forvirrer trådstarter er måske rigtigt, men ikke desto mindre kan det ikke ignoreres.

Grundlæggende er det jo sælgerens/trådsstarters ansvar at man holder sig indenfor rammerne af de regler som findes i momssystemet (også udenfor EU)

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)