Jeg er ved at oprette en hjemmeside, som skal bruges til at præsentere min virksomhed og mit produkt. Jeg skal derfor have taget en række billeder og vil gerne have at produkterne indgår i et miljø. Jeg er i tvivl om det er ok at bruge andres produkter som rekvisitter og dekoration på mine billeder?
Er der nogen af jer der ved noget om det? Eller har kendskab til hvor man retter henvendelse til angående dette?
Da vi skulle lave vores første reklame video, så blev vi spurgt om alt på kontoret var ejet af virksomheden eller om der var lejede/leasede produkter i blandt.
Jeg ved ikke om han lavede sjov eller om det faktisk er sådan, men vi fik besked på at hvis der var nogle ting som vi ikke ejede direkte, så måtte de ikke være i billedet, når filmen var med henblik på salg.
Jeg er sikker på at der er en som ved meget mere her, host host COOKIE :)
Er ikke jurist, men husker historier om Dolce & Gabbana, der har hevet folk i retten for at bruge deres tasker i reklamemateriale, uden at have spurgt om lov :)
Det er jo ikke forbudt for en medvirkende i en reklamefilm at ha tøj på - og det tøj må jo godt komme fra en producent. Det vil afhænge af, om rekvisitten er brugt sådan at selve DEN medvirker - at D&G tasken nærmest spiller en rolle. Har skuespilleren Lewis bukser på, så må han ha det - men der må ikke fokuseres på buksen som del af rollen med f.eks zoom på logo eller andet der gør, at buksen i sig selv tager en rolle , eller sådan at D&G tasken får en rolle ved at vise luksus i reklamen osv.
Man kan i visse tilfælde dog, i både film og reklame, godt lave aftaler med andre, om netop at få reklame for andre produkter med. I spillefilm er det kendt som "product placement", hvor skuespilleren tydeligt bruger Iphone eller børster tænder i en bestemt tandpasta - eller alle politifolk i dansk krimi f.eks. alle kører VW biler (som så er stillet til rådighed gratis)
Sådan vil det i alle fald være i spillefilm. Men ellers nej - ikke mit speciale med reklamefilm.
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men det er stadig svært at danne sig et overblik over hvornår det er ok at inddrage andres produkter som en del af et miljøfoto. Jeg laver et produkt til børn og vil derfor gerne supplere med forskellige småting (feks legetøj) som gør billederne mere stemningsfulde og inspirerende. Der vil ikke være logo eller navn på rekvisitterne så med mindre man kender til produkterne på forhånd vil det ikke fremgå hvem producenterne er. Og det bliver mit produkt der er i fokus på billederne.
Jeg har skrevet til et firma der hedder rettigheder.dk. De tager sig af patenter, varemærker, copyright osv. Men om det er der svaret findes må tiden vise...