Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anparter i IVS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Grenaa
Tilmeldt 11. Nov 15
Indlæg ialt: 56
Fra  Clusive.dk Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino-brugere! 


Jeg har et spørgsmål vedr. "vedtægter til IVS".

Der står opskrevet at: 

Selskabskapitalen er opdelt i anparter á nominelt X kr.

Hver anpart giver X stemmer. Ingen anparter har særlige rettigheder.

Selskabets ejerbog skal være tilgængelig elektronisk for selskabets anpartshavere.

Hvordan skal jeg forstå disse? - Håber en venlig sjæl kan hjælpe!!!

Mvh

Mikkel Bomholt

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må skrive mere specifikt om hvad du ikke hvorfor ved disse sætninger.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel

Ovennævnte kunne såmænd også være tekst fra ApS' eller A/S' vedtæger.

Hvis du stifter et ivs for 1000 kr., så kan selskabskapitalen være opdelt i 2 anpart a nominelt 500 kr. eller måske en anpart a nominelt kr. 1000. Man angiver altså her hvor mange anparter,  der er i selskabet, og hvilken værdi anparterne har.

Oftest giver hver anpart 1 stemme, dvs. igen hvis der er 2 anparter, så er der 2 stemmer, dvs. hvis der er 2 ejere, som hver ejer en stemme, så har de hver 1 stemme.

Anparter kan have forskellige rettigheder - Du har nok hørt om A og B aktier. Det kan eksempelvis være, at den ene klasse har større bestemmelsesret eller får større udbytte udbetalt. Sådan fordelinger kan være relevante, fordi der er forskel på virksomhedsejerne eksempelvis et selskab, hvor nogle af ejerne arbejder i selskabet og andre blot er investorer. Eller andre hvor der er en opfinder sammen med nogle investorer.

Det meste almindelige er dog, at hver anpart har samme rettighed, og det er også selskabslovens udgangspunkt.

Husk i øvrigt inden du etablerer et ivs, om du har tilstrækkeligt selskabskapital til den virksomhedstype, som du ønsker at drive, og om du ikke heller bør overveje drift i måske personligt regi.

Se evt. her http://www.advokatkontoretrws.dk/index.php/2-uncategorised/19-vejledning-i-om-du-skal-drive-virksomhed-i-selskabsform-eller-i-personligt-regi

Fra Grenaa
Tilmeldt 11. Nov 15
Indlæg ialt: 56
Fra  Clusive.dk Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke! 

Det var lige præcis hvad jeg søgte efter!!!!

Tusind tak for din tid og hjælp! 

God aften.


Mvh

Mikkel Bomholt

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)