Hej Har brugt en bestemt fragtmand gennem længere tid, loyal og god. Ved mit lager kommer han på rampen af vognen til at tabe min vare, så den er totalt skadet. Varens værdi er 35.000 Ifølge fragtmandens forsikringsselskab vil de ikke dække skaden, grundet mange typiske afvigelser. Mit spørgsmål er: Er fragtmanden ikke forpligtet til at have en dækkende forsikring eller erstatte det beskadiget? Ja jeg ved godt mit forsikringsselskab bør dække, men har desværre åbenbart ikke lavet en for fragt, så ikke muligt. Hvad kan jeg gøre eller mener I det bare er = tab? På forhånd tak |
Hvis fragtmanden under udførelsen af sit job beskadiger dine varer - og skaden ikke skyldes forhold, som du er ansvarlig for, såsom dårlig emballering, så er han erstatningsansvar. Dvs. som udgangspunkt har du krav på fuld erstatning - Du har derimod ikke krav på, at han har en ansvarsforsikring, som dækker dit tab, men altså du har et krav mod fragtmanden (altså den person eller selskab, som du har bestilt fragten hos).
Det kan dog ikke udelukkes, at du har aftalt en ansvarsfraskrivelse med fragtmanden eksempelvis via du har accepteret nogle salgs- og leveringsbetingelser, hvor han måske har anført, at hans ansvar er begrænset til .... og lignende,
Men kort og godt du rejser straks kravet entydigt og skriftligt over for fragtmanden - så må han selv bøvle med sit forsikringsselskab eller komme med argumenter for, hvorfor han ikke mener, at han skal betale.