Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tilbagebetaling af depositum

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg ved godt det er lidt off-topic, men jeg kunne virkelig godt bruge lidt hjælp.

Jeg flyttede i oktober ind i et bofællesskab i en nyopført lejlighed, men kom ikke på kontrakten fordi jeg ikke havde et sygesikringskort på det tidspunkt, så det er lidt min egen fejl.

I kontrakten er der faktisk 3 mdr. opsigelse, men jeg nævnte i primo december at jeg havde et andet sted fra januar, og ham der står på kontrakten har efterfølgende fundet en ny til mit værelse fra januar.

Jeg har lige fået en mail fra min tidligere bofælle hvor han kræver 12.000kr for istandsættelse af værelse. Jeg nåede ikke at gøre rent inden udflytning, og han har derfor indhentet tilbud på maling af 20kvm, to døre og et vinduesparti, rengøring mm. til 12.000kr.

Jeg flyttede ind i lejligheden helt ny istandsat, og har hængt et par lamper op samt et spejl. Der var et par ridser og skrammer og misfarvninger i malingen på begge værelser og på tilhørende døre. 

Har han ret til at kræve at værelset + mit eget badeværelse skal males og rengøres for 12.000kr?

Tusind mange tak for jeres opmærksomhed.

 

Tilmeldt 19. Dec 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 01:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Jeg ved ikke, om det stadig er relevant for dig, men nu prøver jeg alligevel.

Lejelovens § 98 (som også gælder for fremleje) siger følgende:

"Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i bedre stand end den, hvori han overtog det lejede." (lejeloven er tilgængelig her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=173133)

Du skal derfor kun betale for, at lejligheden afleveres i samme stand, som da du flyttede ind, dog med undtagelse af "slid og ælde". Det vil sige, at din tidligere bofælle ikke uden videre kan kræve, at lejligheden nyistandsættes, medmindre der er et konkret behov for dette.

Du må forvente at skulle betale et rimeligt beløb for rengøring og for, at de lamper og det spejl, som du hang op, fjernes. Hvorvidt det er nødvendigt at male afhænger af standen ved indflytning og fraflytning. Hvis du har lavet de "ridser og skrammer og misfarvninger i malingen", som du omtaler, må du også forvente, at der males, men hvis de var der i forvejen, skal du ikke betale for dette.

Du står imidlertid med et bevismæssigt problem, fordi du - formentlig - ikke har nogen dokumentation for i hvilken stand lejligheden var, da du flyttede ind og da du flyttede ud.

Du kan eventuelt overveje at indbringe sagen for Huslejenævnet (læs mere her: https://www.borger.dk/sider/huslejenaevn.aspx).

Jeg håber, at dette i hvert fald var en lille hjælp.

Vh.

Nikolaj

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 02:28
Hvor mange stjerner giver du? :

martinnygaard91:
Jeg flyttede i oktober ind i et bofællesskab i en nyopført lejlighed, men kom ikke på kontrakten fordi jeg ikke havde et sygesikringskort på det tidspunkt, så det er lidt min egen fejl.

Jeg vil nu mere mene at det er ham som står på kontraktens fejl. Du kan ikke stilles til ansvar for noget da du jo ikke har en kontrakt som du skal overholde. Rent moralsk burde du jo nok betale et rimeligt beløb til istandsættelsen, men juridisk har han ikke noget at komme efter.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 14. Nov 14
Indlæg ialt: 82
Fra  Patrickhoffmann.dk Skrevet kl. 02:29
Hvor mange stjerner giver du? :

og så vil jeg nok også lige undersøge hvad der står i din lejekontrakt under §11. Det er der hvor udlejeren kan indskrive "sjove" og "dyre" ting, som du i sidste ender underskriver og hæfter for. 

Er der mulighed for at du selv kan tage ind og male værelset? Så kommer du nok kun af med 2000-3000 kr i maling og udstyr :)

Yes Søgemaskineoptimering og affiliate marketing - Seneste projekt forlystelsesparker Idea

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Jeg læser dit indlæg sådan, at du uden skriftlig lejekontrakt  den 1. oktober 2015 er flyttet ind i en nyistandsat lejlighed med en anden, som står på lejekontrakten med ejeren af lejligheden. Dvs. lejeren - din bofælle - er her fremlejegiver og du er fremlejetager.

Allerede fordi der ikke er en lejekontrakt kan din bofælle ikke kræve nyistandsættelse.

Og da lejeforholdet formentlig er indgået efter den 1. juli 2015 gælder den nye lejelov, dvs. også derfor kan din bofælle ikke kræve nyistandsættelse.

Jeg undrer mig dog lidt over, at din bofælle har stillet krav om betaling af såvel maling, renovering af 2 døre som vinduesparti. Det er vel ikke fordi du er et usædvanligt - undskyld min ligefremhed - svin. For i så fald må du betale. Men hvis du har behandlet lejligheden almindeligt pænt, så kan han kun kræve for rengøring og det kan vel næppe være så meget.

Se i øvrigt mere om den nye lejelov her http://www.advokatkontoretrws.dk/index.php/info-og-nyheder/17-aendring-af-lejeloven-vedtaget, Bemærk, at du ikke er omfattet af reglerne om obligatorisk indflytningsrapport, da din bofælle næppe udlejer flere lejligheder end denne.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)