Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amerikansk Copyright

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål til amerikansk copyright lovgivning, dvs. ikke den danske opgavsret. Må man i henhold til copyright-lovgivningen godt videredistribuere materialer til uddannelsesformål? Det kunne f.eks. være en skitse over et kemisk kredsløb eller lign.

Og så til det andet spørgsmål. Hvis det nu er et amerikansk værk, f.eks. en sådan skitse - hvad gælder så hvis man gerne vil bruge det til sine danske uddannelseshjemmesider? Amerikansk copyright eller dansk opgavsret?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det noget som du kommer til at anvende i kommercielt øjemål?

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

josefinsen:
Jeg har et spørgsmål til amerikansk copyright lovgivning, dvs. ikke den danske opgavsret. Må man i henhold til copyright-lovgivningen godt videredistribuere materialer til uddannelsesformål? Det kunne f.eks. være en skitse over et kemisk kredsløb eller lign.

Det er en hel industri i USA at sagsøge foredragsholdere og undervisere der "glemmer" at spørge om lov før de låner den slags illustrationer.

josefinsen:
Og så til det andet spørgsmål. Hvis det nu er et amerikansk værk, f.eks. en sådan skitse - hvad gælder så hvis man gerne vil bruge det til sine danske uddannelseshjemmesider? Amerikansk copyright eller dansk opgavsret?

Det er lige meget ... du må ikke bruge andres værker uanset. Punktum!

Lav dine egne skitser, hvor svært kan det være?

Siden du spørger så specifikt ind til det formoder jeg at der er en bestemt paragraf du har stirret dig blind på? Hvad er det for en konkret paragraf du tænker på?

I det store og det hele er de to love enslydende.

Det hele afhænger i sidste instans af hvad du kan overbevise 1 (eller 5) danske dommere om ... med mindre selvfølgelig du bevæger dig på Amerikansk jord fra tid til anden ... så kan du risikere at blive stillet for en Amarikansk dommer.

Så hvad er det du gerne vil som du ikke mener den Amerikanske lovgivning vil tillade dig?

Og hvor svært kan det være et tegne de skide skitser selv?

Tilmeldt 24. Nov 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har såmænd blot hørt at den amerikanske copyright lovgivning adskiller sig fra netop den danske, ved at der er nogle undtagelser hvor man kan bruge noget til uddannelsesbrug. Nogle skitser er selvfølgelig nemme at tegne, men andre er jo billeder som f.eks. røntgenbilleder eller vævsbilleder og dem kan man jo ikke efterligne. 

Er der nogen der kan bekræfte eller afkræfte at der findes denne undtagelse i amerikansk lovgivning? Og hvis der gør, hvad gælder så når man skal bruge det til undervisning i DK. Den amerikanske eller danske lovgivning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender ikke undtagelsen, men kan forestille mig at det er af relevans om det er i kommercielt øjemed - den bøjer du dig så pænt udenom.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du sidder i Danmark, vil en amerikansk virksomhed, skulle stævne dig ved en dansk domstol, da det er her, der er værneting. Og så vil det være dansk ophavsret, som der dømmes ud fra...

Jeg har selv en amerikansk klient hos Not Allowed, hvor vi har en sag kørende mod et dansk firma, og her har retten og dommeren ikke angivet nogle bemærkninger til, at sagsøger er fra USA.

Det er ligeledes vær at påpege, at copyright i USA og Danmark grundlæggende er meget identiske, og forskellen ligger primært i, hvordan erstatning, vederlag og godtgørelse udregnes...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:
Da du sidder i Danmark, vil en amerikansk virksomhed, skulle stævne dig ved en dansk domstol, da det er her, der er værneting. Og så vil det være dansk ophavsret, som der dømmes ud fra...

Helt enig ... dog vil jeg mene at hvis en amerikansk ophavsretshaver er vandt til at materiale må bruges til undervisning u/b i sit hjemland, så vil han nok næppe besørge en dyr retssag i et fremmed land for noget der ikke er ulovligt i hans eget land.

Når det er sagt, så kontakt da ophavsretshaver og indgå en aftale om brug? Hvis det er gratis normalt vil det da ikke være utænkeligt at han vil give dig en favorabel aftale.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Fashion-Seller:
Da du sidder i Danmark, vil en amerikansk virksomhed, skulle stævne dig ved en dansk domstol, da det er her, der er værneting. Og så vil det være dansk ophavsret, som der dømmes ud fra...

Helt enig ... dog vil jeg mene at hvis en amerikansk ophavsretshaver er vandt til at materiale må bruges til undervisning u/b i sit hjemland, så vil han nok næppe besørge en dyr retssag i et fremmed land for noget der ikke er ulovligt i hans eget land.

Når det er sagt, så kontakt da ophavsretshaver og indgå en aftale om brug? Hvis det er gratis normalt vil det da ikke være utænkeligt at han vil give dig en favorabel aftale.

Jeg er helt enig her! :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig med I øvriges svar til trådstarter- pas på (og anbefalingen lad være med at bruge andres skitser heller ikke til undervisningsbrug).

Til Fashion-Sellers indlæg bemærker jeg dog, at det ikke nødvendigvis er sådan, at der skal stævnes i sagsøgtes hjemland og specielt med amerikanerne ved vi jo, at man risikerer på sin ferierejse at få en stævning i USA i nakken.

Danske advokater prøver altid at finde et sted i lovgivningen, som muliggør sagsanlæg i Danmark, da vi af naturlige årsager har vanskeligt ved at udtale os godt nok om udenlandske domstoles fremgangsmåder, omk. til udenlandske advokater osv. Det er faktisk en svær disciplin i internationale sager af finde ud af, hvor sagen kan anlægges - og hvor vores klient har mest interesse i, at sagen anlægges.

Og så bemærker jeg, at der er betydelig forskel på i hvilket land sagen kan anlægges - og spørgsmålet om, hvilket lands retsregler man skal anvende. Man kan altså godt stå med en sag i Danmark, som eksempelvis skal afgøres efter italiensk eller amerikanske regler.

Også derfor bør man overveje at have salgs- og leveringsbetingelser, hvor man anfører, at sager skal anlægges i Danmark og efter dansk ret. Det vil dog ikke hjælpe i en sag med ophavsret, hvor der jo er tale om en retsstridig handling uden for kontrakt.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke Wagenblast Sørensen:

Jeg er enig med I øvriges svar til trådstarter- pas på (og anbefalingen lad være med at bruge andres skitser heller ikke til undervisningsbrug).

Til Fashion-Sellers indlæg bemærker jeg dog, at det ikke nødvendigvis er sådan, at der skal stævnes i sagsøgtes hjemland og specielt med amerikanerne ved vi jo, at man risikerer på sin ferierejse at få en stævning i USA i nakken.

Danske advokater prøver altid at finde et sted i lovgivningen, som muliggør sagsanlæg i Danmark, da vi af naturlige årsager har vanskeligt ved at udtale os godt nok om udenlandske domstoles fremgangsmåder, omk. til udenlandske advokater osv. Det er faktisk en svær disciplin i internationale sager af finde ud af, hvor sagen kan anlægges - og hvor vores klient har mest interesse i, at sagen anlægges.

Og så bemærker jeg, at der er betydelig forskel på i hvilket land sagen kan anlægges - og spørgsmålet om, hvilket lands retsregler man skal anvende. Man kan altså godt stå med en sag i Danmark, som eksempelvis skal afgøres efter italiensk eller amerikanske regler.

Også derfor bør man overveje at have salgs- og leveringsbetingelser, hvor man anfører, at sager skal anlægges i Danmark og efter dansk ret. Det vil dog ikke hjælpe i en sag med ophavsret, hvor der jo er tale om en retsstridig handling uden for kontrakt.

Enig der er andre forbehold, som man også skal have i baghovedet :)

Men det afhænger meget af sagen :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)