Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt juridisk hjælp søges :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 52
Fra  KjergaardGraphic Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg ved godt, dette intet har med iværksætteri at gøre, men jeg har et lille hurtigt spørgsmål, som jeg håber at jeg kan få lidt juridisk hjælp til :)

Sagen er den, at min kæreste og mig, netop er flyttet fra vores leje bolig. Boligen blev opvarmet med olie fyr, og ved fraflytning der fra, skulle ejeren (udlejeren), købe det der var tilbage i tanken (vi havde jo fyldt op løbende). Vi fra flyttede d. 30/11, og fik en opgørelse fra hende, hvor hun havde lavet en beregning på, hvor meget vi skulle have tilbage (altså hvor meget olie hun købte). Vi fik vores penge 14 dage efter.

Nu har hun så netop skrevet til os, at hun har regnet forkert, og at vi skal overføre en stor del af pengene tilbage.

Mit spørgsmål er så nu - Skal vi dette, eller kan vi ''nægte'' at betale dem tilbage?
Der er ikke lavet nogen kontrakt, eller andet skrifteligt på køb af resterende olie.

På forhånd tak for jeres svar :)

Mvh.
Michael

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er altså lidt den omvendte verden.

Da du flyttede ind burde du have fået en fuld tank, som DU fylder op ved fraflytning.

Hvordan afgør du nu hvor meget udlejer skal betale?  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

uden at gennemskud hvorfor det var aftalt sådan, så er det klart, at hvis hun har købt olie af jer - så skal I ha penge for det korrekte antal liter gange den korrekte pris - Har I der fået noget forkert, så ja - så skal udlejer jo ha penge igen under normale omstændigheder. Man skal ikke som udgangspunkt ha fordel af en regulær regnefejl hvis den er tydelig nok

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved ikke med det juridiske, men det MORALSKE har jeg en holdning til.

Hvis der er tale om en regulær regnefejl, og I er enige i regnefejlen, så er det bare at overføre differencen - Længere er den ikke.

Det vidner af skidt karakter i min bog, hvis I forsøger at undslå jer at betale det I faktisk bør, uanset hvad juraen siger.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

granberg1:

Ved ikke med det juridiske, men det MORALSKE har jeg en holdning til.

Hvis der er tale om en regulær regnefejl, og I er enige i regnefejlen, så er det bare at overføre differencen - Længere er den ikke.

Det vidner af skidt karakter i min bog, hvis I forsøger at undslå jer at betale det I faktisk bør, uanset hvad juraen siger.

Pas nu på med at sælge skindet før bjørnen er skudt! Synes der fremkommer mange hypotetiske svar! 

Som den kedelige jurist, skal jeg forholde mig til det juridiske spørgsmål - og ikke det moralske:

Køb af en privat kan som udgangspunkt ikke fortrydes. Man har parterne imellem i første omgang anerkendt og godkendt en købspris for restolien. Denne kan ikke senere fortrydes af en part på grund af en regnefejl. Med mindre det skriftlig klart er defineret, hvorledes købsprisen er bestem ved en konkret udregning. Og det tyder det jo ikke på.

Det er således juridisk en trist regnefejl for udlejer, der ganske simpelt har snydt sig selv. Dette er der juridisk ikke så meget at gøre ved. 

Omvendt må jeg give "Mr. A" ret. Under "normale" omstændigheder plejer man at afregne pr. fuld tank. Har lejer mon købt restolie af udlejer ved indflytning?

Måske burde man af rent moralske grunde slå "halv skade" om regnefejlen!  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)