Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat indskud i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lidt regnskabsteknisk spørgsmål. Jeg har en enkeltmandsvirksomhed og bliver derfor beskattet personligt af overskudet. Det jeg ikke helt forstår er:

Hvis jeg indskyder 100.000 af mine egne penge (som der jo er betalt skat af) og bruger dem til en maskine der koster 100.000 incl. moms. Så sælger jeg for 30.000,- (ex moms). Dermed kommer min resultatopgørelser til at vise at jeg afskrivninger= 80.000*25%=20.000,- og mit overskud bliver 30.000-20.000=10.000,-

Nu vil jeg blive beskattet af 10.000,- tiltrods for jeg har 100.000 tilgode i firmaet. Er det rigtigt forstået?

Hilsen

Jan

Fra Holbæk
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 634
Fra  TJ Regnskabsservice Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er rigtig forstået. Du kan også anvende VSO og opspare beløbet til en lavere skatteprocent.

www.tjregnskabsservice.dk - Jeg kan hjælpe dig med regnskab, skat, bogføring og moms m.v.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja korrekt forstået - og du har jo så også stadigt 100.000 kr tilgode som du kan få ud uden skat stadigt. 

Det du skyder ind, skyder du ind i status = det påvirker ikke resultatet - det er en mellemregning og bank som er i spil. Samme når du hæver.

Du kunne uden at skyde ind, hæve penge i banken til dig selv, helt uden skat i personlig virksomhed - hævning og indskud sker i status. Man beskattes af resultat, som ikke har med status at gøre.

læs: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html  om hvordan man beskattes

og http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html  se delen om virksomhed

og vedr VSO - som er mere kompliceret og ofte kræver regnskabshjælp og ikke normalt giver mening med mindre du betaler topskat (eller skal i SU ly) se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret begge to. Jeg ville jo gerne bruge hele overskuddet (uden skat) fra 2015 til nye aktiviteter i 2016 :-) Ville det havde været anderledes hvis jeg var et selskab der "lønnede" mig selv? og kan jeg gøre noget smart nu? Betaler ikke topskat :-)

/jan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan:

Tak for svaret John. Jeg ville jo gerne bruge hele overskuddet (uden skat) fra 2015 til nye aktiviteter i 2016 :-) Ville det havde været anderledes hvis jeg var et selskab der "lønnede" mig selv? og kan jeg gøre noget smart nu? :-)

/jan

Nej om du var selskab eller brugte VSO jeg linkede til ville være samme sag. Dit overskud vil blive selskabsbeskattet 22% for 2016 uanset hævning eller ej.

I VSO vil du så senere få den skat retur når du betaler fuld personskat af hævning - men det er ikke ukompliceret + giver ikke rigtigt skattefordel hvis ikke du betaler topskat

I selskab vil du skulle af med alm skat når du senere år hæver løn  -eller du kan anvende udbytte men igen bliver slut skat samme

Se forskel selskab og virksomhed for der er mange andre forskelle - http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html   Skat af overskud med mindst de 22% kan ikke undgås - ogsamlet ender det ens hvis du ikke er i topskat - så det skal vejes op mod evt likviditet  og ekstra omk ved VSO og selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jul 11
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Takker :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)