Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SKAT og Indkøb af edbudstyr

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver en lille EnkeltMandsVirksomhed ved siden af et normalt 8-16 job, der baserer sig på at levere grafiske ydelser.

Jeg har ikke tjent alverden i 2007 ( < 40.000 ) og har ikke udbetalt "løn" overhovedet til mig selv. Når jeg nu ikke har udbetalt nogen "løn" hvordan regner jeg så ud hvad jeg ska betale i skat?
( har førhen lagt 50% til side på en skattekonto... )

Mit arbejde i EMV'en er afhængig af meget kraftig ( og dyr ) hardware kan jeg bare bruge alle de penge jeg har tjent på dette, eller ska jeg lige klappe hesten?

 mvh

Kedde

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis du bruger alle penge på hardware, vil dit resultat i EMV være 0 kr, og ikke udløse nogen skat.

Du skal dog foretage indkøbene for 31.12.2007, og det skal være uafhængige dele under kr. 11.600

excl. moms du køber.

Hvis ikke, gør du nok klogt i at lægge ca. 50% til side til skattebetalingen.

 

/peter

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskud = indtægter minus udgifter.

Løn = det som en ansat får udbetalt

Privat hævning = Det som en selvstændig hæver til privatforbrug

Den private hævning har INGEN indflydelse på skatten (undtagelser, fx virksomhedsordningen, men se bort fra det i år). Det du betaler skat af er overskuddet.

Ja, virksomheden må anskaffe al den hardware der er nødvendig for at erhverve og vedligeholde din indtægt. softwareudgifter kan regnes som 'udgifter' men hardware til over 11.600 + moms per enhed skal fordeles over udgifterne for flere år (25% i år). Det kaldes 'afskrivning'. Der skal stå 2007 på regningen for at du kan regne den med.

Husk, du sparer flere penge ved at undlade en udgift end du sparer i skat ved at have udgiften.

Tilmeldt 27. May 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber det er ok jeg låner tråden.

 

Dvs. at hvis jeg har 2.000kr. stående på min firmakonto, når klokken slår 24:00 den 31. December 2007, så skal jeg betale 1.000kr. i skat?

 

Hvis vi antager dette.. Så er det legitimt nok, at fyre alle pengene af inden, og så slippe for beskatningen?

I så fald, hvis jeg går ud og banker de 2.000kr. af nu her. Og min webshop over de næste 7 dage mellem jul og nytår får 2 salg, således at der står 500kr. og "venter" på at blive hævet hos min gateway udbyder, er disse 500kr. så skattepligtige? Eller kan jeg vente med at trække dem ud, til efter nytår og så er alle glade?

 

Mvh. Mikkel Andersen 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 02:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis de 2000 kommer fra samtilig indtægter minus samtlige udgifter i 2007, ja så er de 2000 overskudet og derfor skattepligtige. Hvad skatten af de 2000 bliver er umuligt at sige. Er det din eneste indtægt i 2007, så er skatten nul. Har du ved siden af tjent 1 mill, så er skatten af ekstra 2000 kr ca 63% = 1.260. Nu kigger man så ikke på bankkontoen for at finde skattepligtigt overskud, men på regnskabet, så sådan et må du hellere lave.

Hvis du fyrer alle pengene af til firma-udgifter inden 31.12., ja så er der ingen skat at betale af et overskud der ikke er til stede. Så går du ind i det nye år med 0 kr i stedet for et sted mellem 2000 og 740 kr., og ingen er glade. Det er ikke meget væsentligt om du betaler skatten det ene år eller det andet, så koncentrér dig hellere om at drive en forretningsmæssigt sund virksomhed.

Spørgsmålet om hvilket år en indtægt skal bogføres hænger sammen med hvornår du har erhvervet retten til pengene *). Det er vel ved salgstidspunktet uanset hvornår du hæver det hos din gatewayudbyder. Skriver du i dec en regning med seneste betalingsfrist i januar, ja - så er det også en indtægt i det gamle år.

 

*) Beskatningstidspunkt = tidspunkt for erhvervelse af retten. Hvis du begår et bankrøveri i 2007 og du bliver fanget i 2008, hvornår skal du så betale skattten af udbyttet? Svar: Aldrig - du har aldrig erhvervet dig retten til udbyttet. Bankrøverier er skattefri. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)