Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varianter vs. Relaterede varer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan I bestemmer jer for om to varer er varianter til hinanden eller om de er relaterede.

Et konkret eksempel kunne være en golfkølle.

Hvis vi nu tager en fiktiv model "Swingking 2000". Sådan en model kan så have nogle parametre på sig som f.eks. "Hældning", "Greb" og "Skaft type".

Hvordan vil I så vurdere om der på en vareoversigt blot skal være ét link til modellen, og så tre dropdowns med varianterne i, eller om man f.eks. skulle liste tre varer i oversigten a'la

  • Swingking 2000 - Læder greb
  • Swingking 2000 - Ruskinds greb
  • Swingking 2000 - Nylon greb

Og så kunne man på hver af disse så have _to_ dropdown bokse med varianter, og links til de relaterede varer.

Man kunne også gå helt til yderligheder og have både "Greb" og "Skaft" i varenavnet:

  • Swingking 2000 - Carbon / Læder greb
  • Swingking 2000 - Carbon / Ruskinds greb
  • Swingking 2000 - Carbon / Nylon greb
  • Swingking 2000 - Træ / Læder greb
  • Swingking 2000 - Træ / Ruskinds greb
  • Swingking 2000 - Træ / Nylon greb

Findes der en tommelfingerregel til den slags? Måske også i forhold til SEO, hvis selve beskrivelsesteksten er meget den samme, vil det så være en fordel kun at have én vare med mange variantmuligheder, eller mange varer med næsten samme tekst?

Håber at høste lidt af jeres erfaringer på det område. 

 

Fra Vemmelev
Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 297
Fra  MyPets.dk Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Morten

Jeg stod med de samme overvejelser som dig da jeg skulle bygge vores webshop for et års tid siden. Jeg havde studeret konkurrenterne/kollegaerne's webshops og synes det var grimt når een enkelt vare optrådte f.eks. 20 gange i træk, simpenthen fordi den kunne fås i 20 størrelser eller farver.

Derfor har jeg lagt vores varer ind med dropdown bokse som du selv nævner til at styre valget af varianterne. Se f.eks. her: http://www.mypets.dk/product.asp?product=960&sub=25&page=1.

Den eneste ulempe ved løsningen er at uerfarne internet shoppere ikke kan finde ud af at benytte dropdown bokse, og i vores tilfælde bestiller de så bare den første variant på listen, selvom de måske skulle have brugt en større model.

Hvordan man skal gøre det kommer nok meget an på hvad din webshop løsning understøtter. Vi bruger Scannets webshop og den styrer produkt varianter nogenlunde. Vores eneste problem er bare at det er svært at lave lagerstyring i shoppen fordi Scannets løsning ikke kan styre unikke varenumre for de forskellige varianter. Det kan godt være at nogle af de andre standardløsninger derude har en løsning på dette problem. Det er i hvertilfæde en ting som jeg vil kræve af vores næste webshop løsning.

SEO mæssigt tror jeg ikke det gør den store forskel. Bevarres, hvis du benytter løsningen med at have hver enkelt variant oprettet som en vare, så vil din shop have flere sider, men det giver vel også bare mere arbejde hvis der f.eks. skal rettes en stavefejl - så skal du måske redigere 20 varetekster i stedet for 1.

Mvh. Søren Larsen, MyPets.dk

 

Mvh. Søren Vang,

www.MyPets.dk

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren V. Larsen:

SEO mæssigt tror jeg ikke det gør den store forskel. Bevarres, hvis du benytter løsningen med at have hver enkelt variant oprettet som en vare, så vil din shop have flere sider, men det giver vel også bare mere arbejde hvis der f.eks. skal rettes en stavefejl - så skal du måske redigere 20 varetekster i stedet for 1.

 

Hej Søren

Tak for dine input. Der ligger helt sikkert en pointe i at overveje om uerfarne brugere overhovedet opdager at der ér varianter hvis man ikke lister dem sammen med de andre varer. Men listen kan selvfølgelig også bliver unødigt fyldt hvis man specificerer alt i varens titel.

Mht. at redigere vareteksten, så kunne der sikkert findes en løsning på det problem, da jeg formentlig selv vil stå for udvikling af shoppen (er web udvikler), så det er mere fra brugerens perspektiv i forhold til brugbarhed, og mersalg.

Man kan jo også sige at hvis man har en shop uden ret mange produkter, så kunne udspecificerede varianter hjælpe med til at "kunstigt" booste antallet af varer i en kategori, så det ikke ser ud som om der kun er én vare, men i stedet 6 varer, der dog ligner hinanden meget. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)