Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danske nyhedssites kopierer. Må de det?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har undret mig i LANG tid over danske nyhedshjemmesider/aviser som feks EB.dk og Bold.dk, og deres tydelige kopiering af nyheder lavet af andre sider. Alt fra udenlandske nyhedssites til avisers hjemmesider, til ja alle andre slags hjemmesider. 

Man ved det forekommer specielt når det kommer til udenlandske nyheder. Ofte laver de tricket med at oversætte hele artiklen, og så skrive at "det skriver xxx", osv. Dvs man laver ikke engang et direkte link til den originale artikel, men slipper afsted med at oversætte den direkte og så lige for god ordens skyld fortælle den danske bruger hvor artiklen er tyvstjålet fra. De får jo clicks og reklamepenge af deres brugere og annoncører i sidste ende, så det er i min verden tyveri med formålet at tjene penge. Men jeg har aldrig set at de har lukket ned eller blevet anklaget for tyveri af artikler, så det ser ud til at går den så går den. 

Men hvad siger ja den danske lovgivning ift den slags åbenlyse kopiering af andres nyheder? Jeg læser mange steder at det er standard, at man har feks 1 originalt site der laver den originale nyhed og i løbet af 0,5 har hundredevis af sider stjålet og kopieret artiklen, med henblik på at tjene penge på den. Jeg har aldrig rigtigt forstået at det et tilladt, og det er jo SÅ åbenlyst ydermere. 

Hvad vil der ske hvis jeg feks kopierer alle bold.dk´s artikler på min egen side, og skriver mig selv som forfatter til artiklen? Det er jo præcis det de gør, men vil jeg kunne slippe afsted med det? Eller vil de gå i gang med retslige skridt, selvom de selv gør det præcis samme(men slipper afsted med det fordi det originale site ikke vil/kan gå videre ad rettens vej)?

Så mit spørgsmål er lidt kan man selv kopiere de store sites og kan de gøre noget ved det(det vil sige har man præcedens for at få lukket danske sider ned der kopierer danske sider)?Og er det egentligt lovligt for dem at videreformidle udenlandske artikler uden have fået lov til det? 

Fra Tommerup
Tilmeldt 23. Apr 15
Indlæg ialt: 78
Fra  posterstyle.dk Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ikke ekspert, men det kunne jo være at de har aftaler indbyrdes, så de har fået lov/betaler for at låne.

Kan også være at dem der har skrevet teksten er ansat på konsulent basis, og sælger deres tekste til flere medier. 

Jeg er ret sikker på at du vil få ballade hvis du hygger fra andre og kopier dem på din egen side, også selv om du skriver at xxx siger.

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som udgangspunkt er alle artikler og billeder omfattet af ophavsret og det er dermed ikke tilladt at kopiere og gengive disse andet sted.

Men mange nyhedssites får deres nyheder fra f.eks. https://www.ritzau.dk og har dermed købt adgang / brugsret til artiklen.

Der ud over er det tilladt at citere en artikel. http://not-allowed.dk/hvad-er-god-citatskik/ 

Det kan blive meget dyrt at krænke en andens ophavsret, da den krænkede i så fald er berettiget til kompensation.

Det er ikke ualmindeligt at det koster 3000 - 5000 kr. at kopiere en tekst, og betaling giver ikke ret til fortsat brug.

Sager om ophavsret afgøres ofte som småsager uden de store omkostninger for sagsøger.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/Smaasager/Pages/default.aspx 

Mvh. Karsten Sønderup

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

 

kirkebjerg12:

Er ikke ekspert, men det kunne jo være at de har aftaler indbyrdes, så de har fået lov/betaler for at låne.

Kan også være at dem der har skrevet teksten er ansat på konsulent basis, og sælger deres tekste til flere medier. 

Jeg er ret sikker på at du vil få ballade hvis du hygger fra andre og kopier dem på din egen side, også selv om du skriver at xxx siger.

Jamen det er ikke usandsynligt det du skriver, at de betaler det oprindelige site penge for at kopiere deres artikel og oversætte det til dansk. 

Jeg tror bestemt ikke at historierne er nogle de køber af originalforfatteren, hvor denne så sælger i øst og vest. Det er klart min opfattelse at de direkte napper den originale artikel. Og det sker dagligt for rigtigt mange sider. 

Men altså det kan være at de betaler den side de tager artiklen fra. Se det er det jeg ikke ved noget om med sikkerhed. Så det kunne være rart hvis der er nogle med journalistisk erfaring der kender præcis til hvad der foregår. Fordi jeg har altid troet at de bare nappede udenlandske artikler fordi de kunne slippe afsted med det. Fordi ofte har de en artikel 30-60min efter den er postet på et andet site, specielt ifm fodbold. Bold.dk bringer ja hvad ved jeg 10-50 artikler pr dag som de ikke selv forfatter. Så jeg antager at enten stjæler de med arme og ben uhæmmet og i stort antal, ELLER så betaler de alle deres eksterne kilder penge for alt de kopierer, så det er 100% legalt det de gør. 

Jeg gætter en del, men som sagt kan være rart at få nogle på banen der kender de præcise detaljer ift de store danske nyhedssites og de udenlandske artikler de bringer. 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Isaac:

 

kirkebjerg12:

Er ikke ekspert, men det kunne jo være at de har aftaler indbyrdes, så de har fået lov/betaler for at låne.

Kan også være at dem der har skrevet teksten er ansat på konsulent basis, og sælger deres tekste til flere medier. 

Jeg er ret sikker på at du vil få ballade hvis du hygger fra andre og kopier dem på din egen side, også selv om du skriver at xxx siger.

Jamen det er ikke usandsynligt det du skriver, at de betaler det oprindelige site penge for at kopiere deres artikel og oversætte det til dansk. 

Jeg tror bestemt ikke at historierne er nogle de køber af originalforfatteren, hvor denne så sælger i øst og vest. Det er klart min opfattelse at de direkte napper den originale artikel. Og det sker dagligt for rigtigt mange sider. 

Men altså det kan være at de betaler den side de tager artiklen fra. Se det er det jeg ikke ved noget om med sikkerhed. Så det kunne være rart hvis der er nogle med journalistisk erfaring der kender præcis til hvad der foregår. Fordi jeg har altid troet at de bare nappede udenlandske artikler fordi de kunne slippe afsted med det. Fordi ofte har de en artikel 30-60min efter den er postet på et andet site, specielt ifm fodbold. Bold.dk bringer ja hvad ved jeg 10-50 artikler pr dag som de ikke selv forfatter. Så jeg antager at enten stjæler de med arme og ben uhæmmet og i stort antal, ELLER så betaler de alle deres eksterne kilder penge for alt de kopierer, så det er 100% legalt det de gør. 

Jeg gætter en del, men som sagt kan være rart at få nogle på banen der kender de præcise detaljer ift de store danske nyhedssites og de udenlandske artikler de bringer. 

Mit svar er lidt rodet. Jeg antager og gætter en del. Jeg kan bare ikke forestille mig at udenlandske sites frivilligt giver artikler væk, det er jo ikke noget man normalt ser i Danmark, at danske sites bringer præcis den samme artikel som fra de store aviser og nyhedssites, feks Politiken og Berlingske. At et andet site bringer præcis samme artikel med en lille henvisining. Ej heller forestiller jeg mig at feks Politiken eller B.dk sælger deres artikler til udenlandske sider normalt. Til engelsksprogede sider. Men nu går nyhedsstrømmen jo den anden vej, engelske artikler er langt mere relevante for os danskere, end danske artikler for engelsksprogede brugere, så det går nok ikke den anden vej, måske engang i mellem men ikke ret ofte. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror mange aviser køber nyheden fra tjenester som Ritzau, hvilket er grundet til at artiklerne er så identiske som de nu er. 

www.dinformue.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Emma:

Jeg tror mange aviser køber nyheden fra tjenester som Ritzau, hvilket er grundet til at artiklerne er så identiske som de nu er. 

Altså det er jo tydeligt når det er fra Ritzau, så står der Ritzau som forfatter. Prøv at kig på et site som bold.dk og ekstrabladet.dk. Der er jo et hav af artikler dagligt der er sakset fra udenlandske sider, og ret ofte uden henvisning på nogen måde. Nej det er ikke Ritzaus artikler jeg spørger til, der plejer det altid at stå at det er fra Rirzau klart og tydeligt. Og de laver heller ikke sportsartikler i øvrigt. 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil gerne have flere svar. Jeg synes godt nok det lyder underligt hvis det er tilladt at sakse fra andre sites uden videre. 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer til at tænke på igen, om danske sites gerne må gøre som de gør og gengive andre siders historier og artikler både ved at linke og også uden at linke? Nogen der ved om danske nyhedsmedier og aviser har aftale med de udenlandske ditto, for jeg ser konstant et hav af artikler kopieret og oversat fra udenlandske tjenester. 

Fra Odense
Tilmeldt 24. Aug 15
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke tilladt at kopiere artikler.
Det er tilladt at citere kortere sekvenser med kildeangivelse.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)