Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af virksomhed fra døende familiemedlem

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Whiskey:

Banditten:
nogle DYGTIGE færdiguddannede jurister,

Nu er "jurist" jo ikke en titel man uddanner sig til. Det dækker blot over en person som arbejder med jura. Så vi kan alle kalde hos jurister, hvis det er det vi vil.

Enig, men det bliver man jo ikke dygtig af. 

Hvis der er flere arvinger vil jeg opfordre din mor til at få skrevet testamente. Jeg ved af erfaring at det er svært at tale om dette i den sidste tid, men det kan lette generationsskiftet meget, hvis afdøde på forhånd har taget stilling til hvad der skal ske og hvem der skal tilgodeses med hvad. 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej alle sammen

Jeg vil bede jer holde tråden til emnet, uanset der er spændende "del-emner" at tage op. Trådstarters situation er så speciel, og alvorlig, så vi skylder at holde tråden på sporet.

Hvis I ønsker at debattere andre emner der dukker op i tråden, så er I velkomne til at oprette en ny tråd og henvise til denne - men hold denne tråd "ren".

De bedste hilsner
/Brian

Tilmeldt 17. Jan 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja sorry, nu har jeg efterhånden hjulpet dem med med bla. web og er derfor med - jeg er ikke selv jurist og arbejder ikke med dem til dagligt og slet ikke sagerne :) Det laver ikke om på de er dygtige :) Jeg undskylder, men vil dog stadig anbefale at der i denne sag tages fat i nogle som kan håndtre sagen (kan være alle, der er mange gode) så der kan fokuseres på det vigtige som er den sidste stund med din mor. 

Se også Agera.dk eller hentpriser.dk - her kan du få tilbud fra forskellige.

Alt vel herfra jeg ved selv hvordan det er med kræft i familien :( 


God dag til alle.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Krp:
Ja sorry, nu har jeg efterhånden hjulpet dem med med bla. web og er derfor med - jeg er ikke selv jurist og arbejder ikke med dem til dagligt

Lidt mærkeligt når du står som direktør i firmaet.

Selskabet tegnes af et direktionsmedlem.

Direktører

(Direktør)
Andreas Selzer
Laurids Bings Alle 16, 02.
2000 Frederiksberg

(Direktør)
Jon Bælum
Hesseløgade 56, 04. 0419.
2100 København Ø

(Direktør)
Kristoffer Rosbjerg Petersen
Rævehøjparken 17, 02. tv.
2800 Kgs.Lyngby
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12670
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth:
I den forbindelse har hun en lille virksomhed som har nogle ejendomme i et ApS.

Hvorfor starter du ikke med at tage en snak med din mor om at du indtil videre bliver indsat som direktør i firmaet, det vil forhåbentlig give en vis ro indtil sagen kommer i skifteretten når din mor engang er borte. 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 12. Dec 13
Indlæg ialt: 52
Fra  Nordica Ejendomme Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for svarene indtil videre, og vil sætte pris på hvis vi kan holde debatten på sporet :)

Den daglige drift har jeg det fint med at skulle varetage også i denne periode. Så mange timer er der heller ikke i det.

Det har en kompleksitet ja, og det er netop derfor jeg spørg. Vi er selvfølgelig interesseret i at  betale os fra at få situationen løst på bedst mulige måde, dog indenfor rimlighedens grænser.   Der er trods alt "kun" tale om tre udlejningsejendomme med i alt 10 lejemål.

Vi er to der skal dele virksomheden fifty/fifty. Dog er jeg den eneste der har erfaring med drift af den type virksomhed og der er enighed om at jeg står for det og driver det videre og min søster så stadigt bibeholder sin andel.


Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kenneth

Svær situation du står i - Jeg har selv en tæt på, som har uhelbredelig kræft, og jeg er faktisk ikke helt sikker på, om det ikke er os nærtstående, som har sværest ved at takle det, og måske snakke om de praktiske ting, herunder situationen efter, at - i din situation, at din mor er død.

Men til dit spm. Først skal I finde ud af, hvad I vil. Både du, din søster, din mor og din far/mors mand. Hvis din mor nemlig er gift, så er han jo også en væsentlig spiller, og hvis det er din og din søsters biologiske far, så kan han jo vælge at sidde i uskiftet bo. Du har ikke omtalt en mand, så mon ikke at der ikke er en mand i spil.

I er vel opmærksom på muligheden for at reducere arven og dermed arveafgiften ved at give gaver under det gaveafgiftspligtige beløb.

Jeg synes, at det lyder til, at du gerne vil drive anpartsselskabet og dens ejendomme. Spm. er, om der er andet at arve, så du kan arve anparterne og din søster andet - alternativt skal du og din søster overveje om I vil have anparterne sammen - I så fald vil jeg klart anbefale, at du og din søster får lavet en ejeraftale og samtidig en direktørkontrakt. Hvordan I mest hensigtsmæssigt skatteretlig skal skrue det sammen, således at det ikke tømmer selskabet for likviditet og måske tvinger selskabet til at sælge aktiver, synes jeg derimod at I skal tage fat i en dygtig revisor og drøfte.

Arveafgiften er faktisk ikke så høj til livsarvinger (dvs. børn, børnebørn osv) og derudover er det jo altid en skønssag, hvor meget et sådant anpartsselskab er værd. Dertil er der jo reglerne om virksomhedsovertagelse med skattemæssig succession - men denne del er en revisor mere kompetent til at vejlede dig om.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)