Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb i sverige, bogføring og moms

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har faktisk 4 spørgsmål:

1. Rent bogføringsmæssigt. (Uden at tænke på moms). Jeg køber varerne i Sverige 100 svensk kr. med mit dankort og varerne er 100% til firmabrug. Og der bliver trukket 80 DKK på mit dankort. Så bogfører jeg således: Kredit: bankkonto 80 DKK, Debet: så ved jeg ikke hvordan pga. forskellige valuta. (småkøb, derfor bogføres under finans, ikke kreditorfaktura.)

2. Moms ved køb i Sverige. Jeg har læst fra skat.dk at når man køber varer i anden EU land, må sælger ikke lægge deres moms på, i dette tilfælde svensk moms. Hvad hvis der bliver pålagt svensk moms, hvordan får jeg dette moms tilbage?

3. Ifølge skat.dk, når man køber varer i Sverige, skal der ikke lægges svensk moms på. Tilgengæld skal indberettes og betales moms i Danmark. Jeg tænker, at jeg alligevel ville få moms tilbage ved momsafregning, hvorfor skal jeg indberette og betale moms, når varer er 100% til firmabrug? er det ikke dobbeltarbejde?

4. forlængelse af 3. Jeg køber varerne i Sverige 100 svenske kr. (uden moms), skal jeg indberette i Danmark 80*25%=20 DKK (Der bliver trukket 80DKK i mit dankort ved køb af 100 svensk kr.) så bogfører jeg således: Kredit: bankkonto 100DKK, varekøb:80DKK, købsmoms:20DKK. Men faktura/kvittering/dokument er jo 100 Svensk kr. Har jeg bogført det rigtigt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - ja hvis betaling sker omg så er det ok du bogfører i dkk via bank - ellers skal du faktisk bogføre efter kursen på dagen du køber og så lave regulering via kursreguleringskonto

2 hvis du er momsregistreret skal du angive importmoms som så ikke koster men skal angives korrekt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html  Hvis sælger ved fejl lægger moms på, så får du den ikke tilbage

3 For at skat kan følge dit handles mønster og fordi - hvis du f.eks importere uden momspligtig aktivitet, så må du ikke trække samme fra i købsmomsen . Feks må en tandlæge ikke trække fra i købsmoms - men skal lægge til alene som importmoms under saglsmoms

4 burde være besvaret i 1, 2 og 3 og linket

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)