Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan tvangsindløser man?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 16
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et IVS hvor jeg ejer 94% af ejerandelene og 100% af stemmerne. Jeg vil gerne tvangsindløse ejeren med 6% jvf. Selskabsloven paragraf 70 og 72.

Hvordan gør jeg det? Sender jeg ham bare en mail med, at jeg tvangsindløser ham for x kr., ændrer det i ejerregistret hos erhvervsstyrelsen og i ejerbogen, og så er det det, eller hvordan gør man det?

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, aktierne/anparterne skal værdiansættes. Er der bestemmelser i vedtægterne omkring overgang/forkøbsret? Her skal du være opmærksom på, at hvis vedtægtsbestemmelserne fører til en åbenbart urimelig pris eller åbenbart urimelige vilkår i øvrigt, kan bestemmelserne helt eller delvis tilsidesættes ved dom. BUM!

Til brug for forhandlingen kan I anvende reglerne om udmeldelse af en skønsmand til vurdering af prisens rimelighed (om den er rimelig/urimelig) og for at fastlægge prisen. (anvendt evt. en godkendt revisor).

Hvis vedtægterne ikke indeholder bestemmelser om beregningsgrundlaget for prisen ved udnyttelse af en forkøbsret, skal prisen, hvis der ikke opnås enighed om denne, fastsættes til anparternes værdi af en skønsmand udmeldt af retten.

Det er sådan, at i og med, at du ejer mere end 9/l0 af anparterne, (og formentlig også har en tilsvarende del af stemmerne), kan du bestemme, at de øvrige minoritetsejere i selskabet skal lade deres anparter indløse af dig.
I så fald skal de pågældende minoritetsejere efter reglerne for indkaldelse til generalforsamling opfordres til senest 4 uger efter opfordringen at overdrage deres anparter til dig.

Minoritetsejerne skal også ved bekendtgørelse i Erhvervsstyrelsens it-system med samme varsel opfordres til at overdrage aktierne til dig.

Vilkårene for indløsningen og vurderingsgrundlaget for indløsningskursen skal oplyses i opfordringen. Desuden skal det oplyses, at indløsningskursen, hvis der ikke kan opnås enighed om denne, fastsættes efter reglerne i selskabsloven (skønsmand udpeget af retten).

Ja, det kan være lidt svært at finde rundt i.. Men du skal ikke gøre det på den måde, du har beskrevet i dit indlæg..

- Du skal nok prøve at kontakte en godkendt revisor....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du bør overveje om der ikke er mulighed for at købe ham ud til en god kurs. Det kan blive ualmindeligt dyrt hvis der skal involveres vurderingsmand.

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

"Kan I anvende"... Men Ja... Find en god kurs..

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)