Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

samarbejds overenskomst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Er der nogen, der har erfaring med samarbejds overenskomst - skattemæssig betydning for stiftelse af f.eks ApS for begge parter m.v.? 
Fra Valby
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Den skal du nok lige uddybe lidt mere, og forklare hvilken situation, det helt præcist er du mener.

Som udgangspunkt:

Et ApS er en selvstændig juridisk enhed (modsat fx personligt ejet firma og I/S), og de penge et ApS tjener, bliver firmabeskattet, og tilhører ApS'et

Du bliver beskattet af de penge du hiver ud af ApS'et, fx enten som løn, provision, afkast mm.

(Afhængig af firmastruktur selvfølgelig, om det er holding fx osv osv)

Men ellers er det klart noget du skal tage en snak med din revisor om.
Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
To franchisetagere opretter hver deres holding selskab samt et fælles driftselskab, hvor overskud fordeles til de respektive holdingselskaber. Er der nogen ide i det? Og hvad betyder det skattemæssigt?
 
Ja, der skal revisor på hvis det bliver til noget - men først skal tanken prøves af.
Tilmeldt 15. Feb 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 02:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tør "satse" på, at det fællesejede selskab bliver en succes, vil det OGSÅ rent skattemæssigt være en stor fordel, at du og den anden partner stifter hver jeres holdingselskab. Holdingselskaberne kan så modtage skattefrie udbytter fra det fælles driftsselskab, og dit holdingselskab kan efter tre års ejertid skattefrit sælge aktierne i driftsselskabet.

Rent juridisk (hvis man ser bort fra det skattemæssige) bør I have en aktionæroverenskomst, der regulerer forholdet imellem jer (de to partnere/jeres holdingselskaber). Overenskomsten skal beskrive forhold såsom ledelsen af driftsselskabet, hvorledes (større) beslutninger skal tages, udbyttepolitik, mulighed for salg af aktier i driftsselskabet etc.
 
En aktionæroverenskomst af denne type er ikke særlig dyr at få lavet, og det vil efter min mening være tosset ikke at sætte retningslinjerne for samarbejdet op, inden samarbejdet indledes (og der investeres tid og penge i projektet).
 
Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 07:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Søren. Det giver mig noget at arbejde med - jeg arbejder videre med overenskomst ideen.

 

Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Til almen information - jeg / vi tror så meget på vores projekt - at der nu er dannet tre ApS med anpartsoverenskomst :-)

Spændende..... men det er en hård omgang med al den papirgang. Det skal dog være på plads inden man begynder.
 
Tak for input og for interessen.
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)