Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af gebyr til virksomhedsmægler ved salg af virksomheden

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 02:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undrer mig over om gebyret til en virksomhedsmægler typisk beregnes på baggrund af enterprise value, eller det som sælger står med i hånden efter at rentebærende gæld er fratrukket? Der er jo tale om en væsentlig forskel såfremt den rentebærende gæld er adskillige millioner.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Saxis er med dig hele vejen, når du skal sælge din virksomhed og hjælper med at finde en virksomhedsmægler der har speciale i din branche. Så her får du mulighed for at finde den helt rigtige virksomhedsmægler

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil nok typisk være baseret på den handlede værdi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46464
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

enig-  dækning af den rentebærende gæld er jo nøjagtig lige så meget salgsprisen og gode penge som alle andre. Ofte kan en % dog forhandles lidt - næppe afhængig af gæld men af samlet størrelse

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår dog ikke hvorfor de skal have en procentmæssig kommision af en pris der kan være adskillige millioner højere end det der står tilbage - det egentlige salgsprovenue som kan deles imellem ejerne af virksomheden. Har I en forklaring herpå?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kunne omvendt spørge hvorfor mægleren kun skal have kommision af hvad der er tilbage.

Hvad nu hvis ejerne ikke har afdraget på deres gæld i takt med at virksomhedens værdi er vokset?, eller hvad om virksomhedens værdi er lig med den gæld som ejerne hver især har stående tilbage, skal mægleren så ikke have provision?

 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit umiddelbare og helt ukvalificerede gæt er at salgsprisen må formodes at være det nærmeste man kommer virksomhedens egentlige værdi. En mægler driver jo en forretning og har vel fastsat sit gebyr eller salær udfra hvad der skal til for at få det til at løbe rundt. Hvis vedkommendes procentsats skulle tages af et andet beløb ville den jo bare være tilsvarende højere eller lavere.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguin

Som virksomheden vokser vil gælden typisk også vokse. I et handelsselskab vil varelageret typisk øges (nye modeller, nye mærker, nye områder) som virksomheden vokser. Gælden finansierer varelageret og meget andet. Man kunne f.eks. nedbringe varelageret til et minimum og dermed skumme fløde (gælden er mindre).

Jeg tror bare ikke helt jeg forstår princippet i at kommisionen skal betales af EV, da gælden i banken er virksomhedens og ikke det de sælgende kapitalhavere ender med at få ud af salget.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

andersen1964:

Hej Arguin

Som virksomheden vokser vil gælden typisk også vokse. I et handelsselskab vil varelageret typisk øges (nye modeller, nye mærker, nye områder) som virksomheden vokser. Gælden finansierer varelageret og meget andet. Man kunne f.eks. nedbringe varelageret til et minimum og dermed skumme fløde (gælden er mindre).

Jeg tror bare ikke helt jeg forstår princippet i at kommisionen skal betales af EV, da gælden i banken er virksomhedens og ikke det de sælgende kapitalhavere ender med at få ud af salget.

Forstår ikke rigtig dit seneste indlæg.

Virksomheden har aktiver og passiver (gæld) der overtages ifm et salg. Handles virksomheden til f.eks. 4 mio.kr, så tilgår dette beløb jer som sælgere. Hvorfor skal virksomhedens gæld så modregnes inden mæglerhonoraret beregnes? Er det ikke netop jeres salgssum som honoraret skal beregnes udfra?

Virksomhedens gæld har isoleret intet med en værdiansættelse at gøre, mens egenkapitalen derimod (aktiver minus gæld) indgår.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Arguin

Jeg er ikke i tvivl om at du har ret. Jeg vil dog gerne have en bedre forståelse, da det stadig står mig uklart hvorfor det fungerer således.

Hvis virksomheden handles til 4 mio kr. skal vi vel selv betale den rentebærende gæld ud af de 4 mio. kroner, hvormed at vi ikke længere har 4 mio. kr. til deling?! Jeg forstår ikke hvorfor at vi skal betale den rentebærende gæld ud af salgssummen. Den rentebærende gæld finansierer jo aktiver, som køber får med i handlen.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)