Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af gebyr til virksomhedsmægler ved salg af virksomheden

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

magic22 er dog ikke helt galt på den :)

Din virksomheds bliver primært værdisat på baggrund af indtjeningsevne, som er en bruttoværdi. 

Der er ikke tale om at gælden er lagt oveni værdien, hvorfor din sammenligning med huset og tillæg af værdi heller ikke er korrekt.

Hvis man i stedet skulle fastsætte en kurs på anparterne, så ville denne være afspejlet på baggrund af indtjeningsevne/forventninger og egenkapital. Blev der herefter truffet beslutning om feks at afhænde aktivitet fremfor anparter, ja så ville det være lige til at beregne værdien som anparter x kurs + rentebærende gæld og evt andre reguleringer.

Det som er hurdelen her er hvad der er aftalt. Det er ikke unormalt at gøre det ene fremfor det andet. Hvad der er mest normalt skal jeg ikke sige, men som jeg skrev tidligere, så synes jeg ikke at satserne er afskrækkende. Havde forventet at satserne var højere, såfremt der blev anvendt nettotal.

Fra HOLTE
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Prisen er jo aftalt på baggrund af en masse forhold inde i selve selskabet/aktivet, og prisen er netop udregnet udfra gæld etc. Således ville et gældfrit selvkab der kan sælges for kr. 10.0 mdkr kun kunne opnå en salgspris på 10-6=4 mdkr hvis der er en gæld på 6.0 mdkr. Ergo er prisen prisen og har ikke ulmidddelbart noget med gældende af gøre. Køber må selv rode med gælden såfremt der ikke at aftalt aktiehandel. Derfor skal %-satsenaltid beregned udfra den handlede pris.

match-online.dk

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)