Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af eget tøjfirma / Design og salg

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er en dreng på 17 der er i gang med et projekt kaldet OSO, obligatorisk selvvalgt opgave. 

Her skal vi finde ud af, hvad vores drømmejob er og så skal vi gå i dybten med det og skrive om det og så skal vi finde ud af om det var det vi virkelig ville være. 

Jeg har valgt at jeg gerne ville starte mit eget tøjfirma, hvor jeg solgte skatetøj. 

Det skal ikke sådan bare være en butik, hvor jeg solgte andre mærker. Jeg kunne godt tænke mig selv at designe det og så få det solgt, i andres butikker og i en web-shop som jeg selv lavede. Når og hvis jeg så kom godt i gang, kunne jeg starte min egen butik, hvor jeg solgte mit mærke.

Her kommer sprøgsmålet så:

Hvordan starter jeg det op på en god måde? Hvad for en uddannelse er bedst at tage. Skal man ikke starte med HHX og derefter tage på Design-skole / tage design kurser? Hvor sender man sine ideer hen, når man har tegnet sit design, og hvor for man det syet? Er det ikke bedst, at starte op sammen med en marker?

Hilsen Malte.

Ps. Undskyld fordi, jeg har sendt dette indlæg to gange, men vidste ikke helt lige, hvor jeg skulle lægge det ind henne.

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malte

 

Lad mig kommentere det med uddannelse: 

Der er flere måder at gøre dette på, når man tænker vejen til de rette evner til at drive en virksomhed, særligt indenfor dette område. Nogle synes det er sjovt at sidde og tegn, andre synes det er sjovt at sælge og bygge noget op. Det afhænger af personlighed - men tro mig, dine tanker kan nå at forandre sig mange gange.

Men! 

HHX er en god idé. Det giver et godt fundament indenfor handel og forretning.

Hvis det er selve design-delen du brænder for, så er der design-skoler et par steder i Danmark. Jeg kommer selv fra Herning, hvor TEKO-center Danmark ligger.

Modsat, så overfor TEKO ligger Handels og Ingeniørhøjskoeln (Aarhus Universitet) og har Danmarks bedste iværksætter-uddannelse, nemlig Business Development Engineer (BDE).

Det er en uddannelse, der er målrettet mod innovation og iværksætteri. Universitet gør meget for at få iværksættere ud, f.eks. kan man bruge den sidste del af uddannelsen til at starte virksomhed mens man får S.U.

Jeg gik også på BDE og havde et par studiebuddies, der startede Your Highness op - en tøjbutik til høje kvinder.

Hvis jeg skal afslutte min hverve propoganda, så kan du se mere om uddannelsen på www.bde.dk  

Fra København
Tilmeldt 7. Jan 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Mange tak for dit svar.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg mest brænder for. Jeg vil både gerne designe og bygge firmaet op. Men det bliver nok lidt svært med begge dele til, at starte med. Tror mest jeg vil gå over i salgsafdelingen.

Bde lyder meget fornuftigt. Var lige inde på deres hjemmeside og kigge. Problemet er bare, at jeg bor i Ringsted, så det er rimelig langt væk.

Fra Vilnius, Litauen
Tilmeldt 13. Nov 07
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Malte

 

 Det skal du ikke være ked af. Flere i min klasse kom fra Sjælland og universitet er virkeligt godt og har vundet flere priser. BDE blev f.eks. i en verdensomspændende undersøgelse placeret som nummer to, lige efter et universitet i Boston i USA.

Herning er en fed studieby, synes jeg, og miljøet omkring skolen er rigtigt godt.

Linket til uddannelsen: http://www.hih.dk/Default.aspx?ID=2239

 

Da jeg startede, så blev kun 35 elever optaget gennem en 2 timers lang samtale. I dag er optagelsen en hel dag med øvelser og samtaler med lærer og vores vanvittige erhvervspsykolog. Heldigvis, så blødede de op og tog 70 elever ind i år, så konkurrencen er mindre hård. Men der er jo nogle år endnu for dig... 

Der er åben hus i starten af februar, så du kan tage toget på tværs af landet - eller kontakte skolen og så får du en rigtig hyggelig rundtur og kommer ind og er med i undervisningen. Det er altid spændende...

 

 

Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malte.

Jeg er en pige på 16 snart 17 år og jeg skal også til at lave oso. Mig og en venninde har altid drømt om at starte vores egen butik, men surf og skate tøj.

Jeg har også planer om at skive om den ide til oso, men jeg synes det er lidt svært. Hvad har du valgt som kreativt produkt f.eks?

Jeg har også tænkt mig at skriver at HHX er dem mulighed, som nok er mest oplagt at vælge efter folkeskolen, hvis man altså gerne vil starte egen butik.

Jeg havde til kreativt produkt nok tænkt lidt på at opstille et udstillingsvindue, som viste lidt og hvilken stil resten af butikken skulle være.

Jeg glæder mig så vildt, til at det er muligt for mig at starte butikken bare det at skulle indrette den osv. det bliver fedt. Hvis man fortæller nogen at det er det man gerne vil synes folk at det lyder spændende, men jeg tror ikke at der er nogen, som rigtigt forstår hvor meget  man brænder for det. Det er virkelig noget jeg vil kæmpe for lykkedes for mig,

Jeg kunne godt tænke at høre lidt´om hvordan dine ideer til fremlæggelsen er og hvis der er du er i tvivl og noget, så vil jeg også gerne hjælpe. Det er skønt, med nogen, som brænder for det samme, som en selv og det kunne være fedt, hvis vil kunne give hinanden lidt hjælp :)

Skater du selv?

Mvh Mette Poulsen

Fra Vejle
Tilmeldt 2. Nov 06
Indlæg ialt: 19
Fra  Upcomers Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad angår uddannelse, så vil jeg gøre opmærksom på bec-design som uddanner designteknologer og e-designer. E-designer uddannelse har meget fokus på iværksætteri.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)