Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontraktskrivelse under 18 år

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 02:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er 15 år gammel, og jeg undrer mig over om man kan skrive en juridisk bindende kontrakt når man er under 18 år. Er det muligt?

Tak

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Mvh. Karsten Sønderup

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

seba6134:

Hej,

Jeg er 15 år gammel, og jeg undrer mig over om man kan skrive en juridisk bindende kontrakt når man er under 18 år. Er det muligt?

Tak

Først, hvad er det for en kontrakt du har indgået? En juridisk bindende kontrakt er et meget bredt begreb, og på ingen måder ligegyldig i forhold til om du er bundet af dine aftale!

 

Så et helt firkantet svar på dit spørgsmål er; Ja det er muligt for en person under 18 år at indgå en bindende aftale!

Karsten Sønderup:

Ifølge værgemålsloven §1 stk. 2 kan du som umyndig ikke indgå en juridisk bindende kontrakt.

Se evt. kapitel 7 som omhandler ugyldige aftaler.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=2681 

God skik er nok at nævne undtagelserne til hovedreglen, andet kunne jo give anledning til mulige misforståelser.

 

En købsaftale kan jo eksempelvis være bindende for en "umyndig" hvis der er brugt penge vedkommende selv har tjent eller har fået i gave.

Ligeledes kan en aftale jo også være indgået med accept fra en værge, så er den jo også bindende!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

En købsaftale kan jo eksempelvis være bindende for en "umyndig" hvis der er brugt penge vedkommende selv har tjent eller har fået i gave.

Ligeledes kan en aftale jo også være indgået med accept fra en værge, så er den jo også bindende!

enig - men hovedreglen er jo klar nok - nej som under 18 kan man ikke indgå forpligtende aftaler. Man må derfor f.eks heller ikke optræde som virksomhed på nogen måde. Enig i, man må godt forpligte sig i forhold til penge man HAR som egne penge - men aldrig lave aftaler som kan medføre man kan risikere nogen form for gæld f.eks.

At man kan med accept fra værge er lidt søgt synes jeg, for så er det jo værgen der i princip indgår aftalen - og den bør så klart også have værgens underskrift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

 enig - men hovedreglen er jo klar nok - nej som under 18 kan man ikke indgå forpligtende aftaler. Man må derfor f.eks heller ikke optræde som virksomhed på nogen måde. Enig i, man må godt forpligte sig i forhold til penge man HAR som egne penge - men aldrig lave aftaler som kan medføre man kan risikere nogen form for gæld f.eks.

Jeg betvivler så sandelig heller ikke hovedreglen, på nogen måde!

 

Men ingen af os (udover trådstarter) aner hvad hans spørgsmål dækker over og hvad det er for en type "juridisk bindende" kontrakt. Så indtil trådstarter løfter sløret for hvad det er han reelt spørger om, er både hovedreglen men i lige så høj grad alle tænkelige undtagelser lige relevante (søgte eller ej) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

 enig - men hovedreglen er jo klar nok - nej som under 18 kan man ikke indgå forpligtende aftaler. Man må derfor f.eks heller ikke optræde som virksomhed på nogen måde. Enig i, man må godt forpligte sig i forhold til penge man HAR som egne penge - men aldrig lave aftaler som kan medføre man kan risikere nogen form for gæld f.eks.

Jeg betvivler så sandelig heller ikke hovedreglen, på nogen måde!

 

Men ingen af os (udover trådstarter) aner hvad hans spørgsmål dækker over og hvad det er for en type "juridisk bindende" kontrakt. Så indtil trådstarter løfter sløret for hvad det er han reelt spørger om, er både hovedreglen men i lige så høj grad alle tænkelige undtagelser lige relevante (søgte eller ej) 

jo men hvis en værge tager ansvaret for en bindende juridisk aftale - netop grundet hovedreglen, så vil jeg stadigt mene svaret er NEJ man kan ikke indgå en sådan - netop fordi det vel så er værgen - over 18 - som reelt tager det juridiske ansvar. Stadigt enig i at en værge kan gøre det og at man godt må bruge egne penge forpligtende er jo en klar undtagelse for hovedreglen

Men ja - trådstarter kan jo beskrive hvad det er for en juridisk forpligtende aftale

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 22
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Så hvis vi siger at en virksomhed har indgået en markedsførings aftale med et firma, der har en bindelsesperiode på to år men kontrakten blev underskrevet af en fra køber firmaet der er under 18 år, kan aftalen stoppes hvis vedkommendes værge siger stop til firmaet?.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

mikk786m:
Så hvis vi siger at en virksomhed har indgået en markedsførings aftale med et firma, der har en bindelsesperiode på to år men kontrakten blev underskrevet af en fra køber firmaet der er under 18 år, kan aftalen stoppes hvis vedkommendes værge siger stop til firmaet?.

hvis køberfirmaet har en under 18 - og du ikke lige kan vide det er en under 18 - som underskriver OG det kan ses som del af den helt almindelige daglige drift, så kan køberfirmaet faktisk godt hænge på den, da de skal forhindre en sådan under 18 overhovedet indgår nogen form for kontrakt
Hvis køber direkte er en under 18, så er kontrakten ugyldig ganske enkelt, men en under 18 kan teoretisk have fået famileretshusets tilladeelse til CVR, så må den under 18 godt underskrive for sit firma.

Udgangspunktet er

1 om beløbet og aftalen er en hel almindelig del af driften for et firma - Her man i princip alle ansatte indgå aftaler - mens det ved større kontrakter ud over daglig drift, kun er tegningsberettigede som kan indgå afttalen. Det svarer til man godt kan sende lærlingen ned efter pizza og indkøb af kontorartikler, men ikke bede lærlingen under 18 købe en Rolls Royce til firmaet. Lange aftaler over flere år vil som udgangspunkt ikke normalt være del af daglig drift og derfor kun indgås af tegningsberettigede hvis man vil undgå bøvl (og de vil altid være over 18 hvis ikke scenarie 3)

2 om sælger i øvrigt let kunne værre beendt med, at afttalepartneren i et firma var under 18 - hvis ikke har sælger ikke pligt at checke alder men alene forholde sig til om det er en daglig alm drifts disposition

3 hvis køber er under 18 og har CVR på dispensation, så må aftalen være bindende - er køber under 18 og bare person, så må der ikke laves bindende aftaler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)