Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedstype og ejerskabskontrakt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Sep 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Kontekst & Lyd Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg starter snart firma med to venner. I den forbindelse har vi nogle spørgsmål til, hvordan vi konstruerer virksomheden, så den både tager hensyn til, at vi

1) har en meget lille startkapital (ca. 20.000)

2) har store ambitioner og på et tidspunkt gerne vil være et APS, der er ejet af ét eller hver vores holdingselskab, for det er der tilsyneladende nogle fordele i.

3) er venner, og det venskab skal gerne bestå. Vi kender hinanden på godt og ondt og har taget mange snakke om, hvad det kræver at starte op sammen: forventningsafstemning, fordeling af ansvarsområder, at vi er en enhed, der samtidig også skal kunne rumme vores forskelle som fx ambitioner om fremtiden, mødetider, arbejdstimetal/ugen og andet

Virksomhedstype

Vi har snakket om at starte et I/S eller et IVS. Begge er ret billige at oprette, så det ikke prisen, der afgør det. Vi kommer ikke til at have gæld til kreditorer, så det med at hæfte personligt eller ej, er heller ikke afgørende for vores valg. Men hvad anbefaler I at starte, når følgende tages i betragtning:

1) Vi vil opspare egenkapital/investere/udbetale løn med mindst muligt skattetryk.

2) Vi vil også gerne have muligheden for at udbetale forskellige beløb alt efter individuelt ønske. En vil måske hellere spare sin andel af overskuddet op i drift/holding, mens andre vil have sin del udbetalt.

3) Giver det mening at starte et I/S nu, og så omdanne til IVS/APS på et senere tidspunkt, eller er det dyrt/besværligt? Fx har Venstre netop foreslået at IVS-selskaber skattefritages i 3 år, men så skal vi vente med at starte et IVS til Venstres forslag er blevet virkelighed engang i 2017. 

4) Holdingselskaber lyder som en vinder. Skal vi have hver vores holdingselskab eller bare et fælles - hvorfor?

Ejerskabskontrakt, exitstrategi

Som nævnt skal vores venskab gerne kunne bestå, hvis én af os pludselig vil ud af firmaet, eller der opstår uenigheder for retningen for firmaet.

Vi vil gerne tage udgangspunkt i den situation, at vi måske ikke er venner om 10-15 år, fordi man bare er vokset fra hinanden. Der skal vi kunne pege på et juridisk dokument, man kan forholde sig til.

1) Hvordan sikrer man sig bedst mod konflikter, der evt. opstår hen ad vejen? Hvad er jeres erfaringer? 

Advokat, revisor, andet

Er der nogle særlige ting, advokater/revisorer/bankansatte/andre kan/bør/skal se på i forbindelse med oprettelse af virksomhed og ejerskabskontrakt?

Og hvad med løbende udgifter til den slags - skal vores årsregnskab fx afstemmes af revisor?

Hvad kan vi forvente af udgifter til den slags i starten og løbende?

På forhånd tak for ethvert input!

VH Simon 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jadajada6000:
2) har store ambitioner og på et tidspunkt gerne vil være et APS, der er ejet af ét eller hver vores holdingselskab, for det er der tilsyneladende nogle fordele i.
KAN være fordel ved holding men I må ikke bare sådan tænke - det skal vi da ha for at spare skat, for det gør man ikke - og hvert holding koster penge at drive - let ca 5-10.000 per holding per år http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

Jadajada6000:

1) Vi vil opspare egenkapital/investere/udbetale løn med mindst muligt skattetryk.

2) Vi vil også gerne have muligheden for at udbetale forskellige beløb alt efter individuelt ønske. En vil måske hellere spare sin andel af overskuddet op i drift/holding, mens andre vil have sin del udbetalt.

3) Giver det mening at starte et I/S nu, og så omdanne til IVS/APS på et senere tidspunkt, eller er det dyrt/besværligt? Fx har Venstre netop foreslået at IVS-selskaber skattefritages i 3 år, men så skal vi vente med at starte et IVS til Venstres forslag er blevet virkelighed engang i 2017. 

4) Holdingselskaber lyder som en vinder. Skal vi have hver vores holdingselskab eller bare et fælles - hvorfor?

1 Det vil samlet være ens - før pengene er i egen lomme, og den løbende beskatning kan også være ens uanset I/S (med brug af VSO http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html eller IVS

2 Det kan I aftale i både I/S og IVS ved løn - Skal det være andel af overskud er det mere kompliceret i IVS med kapitalklasser mm

3 I/S kan ikke omdannes til IVS som kun kan kontantstiftes men i alle fald nej. Vil I have selskab, så start med det

4 Se mit første link om holding. Det skal ikke vælges efter skat men efter andre kriterier og i bevidsthed om omkostninger

Jadajada6000:

1) Hvordan sikrer man sig bedst mod konflikter, der evt. opstår hen ad vejen? Hvad er jeres erfaringer? 

2) Advokat, revisor, andet

Er der nogle særlige ting, advokater/revisorer/bankansatte/andre kan/bør/skal se på i forbindelse med oprettelse af virksomhed og ejerskabskontrakt?

3) Og hvad med løbende udgifter til den slags - skal vores årsregnskab fx afstemmes af revisor?

Hvad kan vi forvente af udgifter til den slags i starten og løbende?

1 Man udarbejder en ejeraftale som helst skal udarbejdes med en uvildig rådgiver til hver af jer, men ellers af neutral person med kendskab til ejeraftaler (ofte advokat) Læs om ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

2 Det ved en advokat med erfaring i den slags alt om men nævnt i forrige link 

3 Ja - der er løbende udgifter - de væsentlige er gennemgået her for henholdvis personlig virksomhed I/S eller selskab IVS & APS http://johnhannover.blogspot.dk/2015/09/hvadkosterfirma.html 

Jeg vil råde jer til at købe min letlæste Iværksætterbibel som E-bog eller hard-cover bog STARTUP - som link. Den gennemgår både I/S og selskaberne meget nøjere i letlæst form, alle pligterne, skat, moms, ejeraftale og en hel masse gode råd som kan forhindre, I falder ud over kanten. De valg I skal træffe nu, SKAL træffes korrekt

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
1 Det vil samlet være ens - før pengene er i egen lomme, og den løbende beskatning kan også være ens

John, hører det ikke med til historien, at der kun er 27% udbytteskat op til 50.600 (2016) for enlige og at man skal have kapitalselskab ifa ApS, A/S osv., for at kunne udlodde udbytte. Jeg har i al fald erfaret, at hvis det er relevant og man har mulighed for det vil det alt andet lige være en fordel at vente til efter nytår med at få løn og i stedet udlodde udbytte, er det dumt ikke at udnytte dette for så vidt angår beløb op til førnævnte progressionsgrænse? Eller har jeg som sædvanligt misforstået noget? 

John, Vi er enige om, at man ikke skal vælge holding for at spare i personlig skat, men i det konkrete tilfælde kunne det måske være smart at gøre det, i al fald for de personer, som ønsker at spare op et selskab, ikke sandt? Opstartskapitalen taget i betragtning vil jeg dog medgive dig, at det er på grænsen til at være en økonomisk fordel, især i opstarten.

Cookie - John Hannover:
De valg I skal træffe nu, SKAL træffes korrekt
Jeg ville ikke være så kategorisk, for det skal da ikke holde nogen tilbage at starte op, f.eks. som IVS med med 1 kr. hver. Ikke fordi jeg anbefaler det, men det kunne vel være en 'relativ billig' måde, hvorpå man kan afprøve hele konceptet inkl. samarbejde, ejerskab, overenskomst osv. Jeg er helt enig i, at der spares krudt og kugler på at ramme rigtigt i første hug, men at det kan være svært. 

Til ts: Held og lykke!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
John, hører det ikke med til historien, at der kun er 27% udbytteskat op til 50.600 (2016) for enlige og at man skal have kapitalselskab ifa ApS, A/S osv., for at kunne udlodde udbytte. Jeg har i al fald erfaret, at hvis det er relevant og man har mulighed for det vil det alt andet lige være en fordel at vente til efter nytår med at få løn og i stedet udlodde udbytte, er det dumt ikke at udnytte dette for så vidt angår beløb op til førnævnte progressionsgrænse? Eller har jeg som sædvanligt misforstået noget?

Hovedregel er Først løn op til topskattegrænse (ca 42%) og så udbytte op til 27% (som jo kræver der er betalt selskabsskat først og først 22% og så 27% af resten = ca 42%) - Udbytte til 27% vil derfor give samme samlede skat som løn til 42%

Dernæst løn til topskat og udbytte til 42% - ca ens koster ca 56%

Om man skal have flere selskaber her kan jeg ikke gå ind i ud fra den begrænsede - bare husk, at hvert selskab nok let koster 5-10.000 per år i faste omk i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jadajada6000:

3) er venner, og det venskab skal gerne bestå. Vi kender hinanden på godt og ondt og har taget mange snakke om, hvad det kræver at starte op sammen: forventningsafstemning, fordeling af ansvarsområder, at vi er en enhed, der samtidig også skal kunne rumme vores forskelle som fx ambitioner om fremtiden, mødetider, arbejdstimetal/ugen og andet

Udover det "psykologiske" er det vigtigt, som du også skriver, at I bliver enige om løn (og evt. udbytte), altså outcome for den enkelte. Som du siger, vil nogen vælge at spare op i firmaet, men det vil jo så stadig være en del af firmaets kapital, hvis I ikke vælger hver især at lave Holding eller andet, hvor opsparingen kan stå.

Uanset om I skal have det samme i løn, skal I aftale, hvordan I gør med forbrugte antal timer i starten, før der er penge til udbetalinger til den enkelt. Skal I lave timeregnskab til udbetaling senere, eller giver i den en fælles, 'gratis' skalle, indtil det kører? Og hvornår "kører det"? Men det har I nok tænkt over.

I øvrigt. Selvom I kun indskyder i alt 20.000, der kan jo opstå krav mod virksomheden, som går længere ud over dette. Kreditnotaer vedr. varer retur, ueninghed om, hvorvidt en opgave er løst og dermed kan faktureres. Ikke for at skræmme jeg, men det skal liii med i betragtningerne. Med de udgifter, som John nævner, kan der opstå behov for kassekredit, så man ikke skal vente f.eks. 30 dage på en betaling af en faktura, før man kan fortsætte.

Men det lyder spændende. Hvad vil I forresten lave?

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hovedregel er Først løn op til topskattegrænse (ca 42%) og så udbytte op til 27% (som jo kræver der er betalt selskabsskat først og først 22% og så 27% af resten = ca 42%) - Udbytte til 27% vil derfor give samme samlede skat som løn til 42%

Dernæst løn til topskat og udbytte til 42% - ca ens koster ca 56%

Jeg faldt lige over denne: http://revisionhammel.dk/beloeb-og-satser/selskab-skat-loen-og-udbytte/: "Nedenstående beregninger viser, at hvis den personlige indkomst er under grænsen for, hvornår der skal betales topskat, så er det skattemæssigt billigst at hæve løn i selskabet til og med 2015, men fra 2016 er det billigst at hæve udbytte i selskabet, når udbyttet er under progressionsgrænsen."

Jeg har så ikke regnet efter; jeg formoder, de kan deres kram. Men det må selvfølgelig overvejes, om det er besværet værd, og det kan givet slet ikke betale sig, hvis man har gæld, så der skal betales renter mens man venter på udbyttet. For at gøre de konkrete beregninger endnu sjovere og som en del af den sædvanlige ansvarsfraskrivelse skriver de: "Skat af hævet løn fra selskabet er beregnet ud fra skatteprocenter gældende for Favrskov Kommune. Skatten er beregnet inkl. am-bidrag og kirkeskat."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
jeg formoder, de kan deres kram
Det ved jeg nu ikke lige. 

Deres tal viser overskud+udbytteskat rammer 43,69% i 2016 - mod 43,06% ved løn MEN

De skriver også de bruger Favrskov kommune og der er kommuneskatten ganske høj 25,7% mod f.eks København med 23,8 og Frederiksberg med 22,8 og brugte de en af dem, så ville det være klart billigere med løn end udbyttte

Dertil regner de kirkeskat med, og har man ikke det, så spares yderligere en % så deres lille fordel til udbytte på 0,63% kunne lige så godt være en bagdel på 4%

Bruges gennemsnitlig kommune som er 24,8 så er der tale om ca 1% at spare ved løn frem for udbytte og 2% hvis man ikke er i folkekirken. Underligt at de lige har valgt Favrskov kommune til beregningen i stedet for som minimum at tage en gennemsnits kommune på de 24,8% i det mindste

Nå det er ikke de store forskelle og det kan jo også være en fordel at få løn under året, frem for at vente 1 år på udbytte for i en dyr kommune at spare 0,6% og sikkert tabe penge i mange kommuner - så jeg holder mig generelt bare til - løn og udbytte til 27% hipper som happer og derfor først løn for hvorfor vente med penge + er man enlig, skal man da gerne have udnyttet personfradrag og beskæftigelsesfradrag - også kun ved løn sidstnævnte osv 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det ved jeg nu ikke lige. 
Nej, det var også en anelse ironisk, netop som du siger, at det lige var Favrskov - det er nok manden med kuglerammen, som bor dér. Og kirkeskatten var med. Måske var det for at få konklusionen på plads, at dette blev valgt, who knows. Under alle omstændigheder er det sparede hurtig brugt, hvis en professionel skal regne på det for den enkelte.

Jeg vil dog mene, at et regnskab bliver vurderet mere positivt, f.eks. for investorer, hvis der er udbetalt udbytte - og det selvfølgelig er økonomisk forsvarligt.

Tilmeldt 2. Sep 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Kontekst & Lyd Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John og Jørgen

Tusind tusind tak for jeres svar - det er meget brugbart. 

Jeg tror, vi starter et I/S som et midlertidigt selskab og udarbejder en rigtig god ejeraftale, som hver vores advokat godkender.

Når (hvis) IVS skattefritages fra 2017, afvikler vi I/S og opretter et IVS - måske/måske ikke med holding - det kommer an på, hvor populær vores virksomhed viser at være de næste par måneder. Hvis vi tjener meget, bliver det nok med holding.

Jørgen, vi starter et kommunikationsbureau, så derfor har vi ikke mange udgifter og dermed nok heller aldrig noget decideret underskud, "blot" lavvande i kassen til lønudbetaling, hvis det går dårligt.

VH Simon 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv tak, da.

Jadajada6000:
et kommunikationsbureau
- okay, det har I så tjek på. Har I ikke løbende udgifter til dette? Telefon? Hjemmeside? Advokat :-) ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)