Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino’er

Jeg kunne godt bruge noget hjælp fra jer derude, så jeg håber der er nogle der gider at læse min historie og komme med jeres input.

Jeg er gift med en dejlig kvinde, som for et par år siden fik kontrasteret at hun lider af en ret alvor fysisk sygdom (32 år og et kæmpechock) forinden var gået nogle år med mange indlæggelser og enkelt gang så alvorligt, at hun var ved at dø af det.

Vi klarer os i hverdagen ret fint, især fordi jeg er ledig, og kan på den måde hjælpe hende, når behovet opstår (hun er ikke plejekrævende) , vi går til en masse møder i kommunen pga. en boligsag(omfattende ombygning af vores hus), der nu er i gang på 3. År, men osse fordi vores ældste barn har fået psykiske problemer pga. hans mors sygdom, kort sagt, vi er til møde så meget at jeg har svært ved at passe et alm. arbejde

Derfor opstod ideen om at starte min egen virksomhed for et stykke tid siden, jeg vil få bedre mulighed at planlægge min hverdag, med møder og hvor jeg i nogen siatutioner skal kunne hjælpe min kone. Men jeg mangler et slags sikkerhedsnet til at starte med , for jeg vil feks blive nødt til at gå på nogle tidspunkter hvor jeg må betale mig fra det (telefonpasning, ekstra medarbejdere )

Så var der nogen der har hvisket i mine øre at jeg burde undersøge mulighederne for at jeg enten bliver ansat deltids som en slags hjælper for familien, alternativt deltidssygeorlov.

Og det er jeg får brug for jeres hjælp.

Kender du nogen, der har været i samme siatution?

Er du advokat, og kender reglerne?

Har du et forslag til hvor og hvem jeg kan spørge?
 
 
 

 

 

 

Mvh

Optimisten

 

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Trist skæbne,
nu skriver du ikke i hvilken branche du vil starte, men i langt de fleste tilfælde
vil start af virksomhed kræve masser af tid og fokus, som måske kan være svært
at få udført af ansatte i opstarten.
Umiddelbart tror jeg mere på en løsning med en evt deltids personlig hjælper til din kone.
 
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har været i en situation, som ikke er magen til, men ligner lidt. Prioriteringen var ganske klar:

1) Arbejde: Skaffe penge så man kan blive boende hjemme
2) Børnene: så de ikke får psykiske men
3) Den syge: her er det alligevel lægerne der er afgørende

Det betød ganske vist, at børnene brugte op til 10 timer om hverdagen i institution og hos naboer, men resultatet var godt, bedre end forventet af både familie og institutionerne.

Jeg ved ikke hvad det er for et firma du vil starte, men umiddelbart lyder det som en rigtig dårlig ide at starte firma for at få mere overskud til børn+den syge. Få hellere en aftale med en arbejdsgiver, så du har 100% fri og overskud efter arbejdstid. Din ide lyder som om, at du hellere vil tænke i firmabaner, når du står på sygehuset, end tænke på dine børn og din hustru.

En af de ting, jeg gjorde, var at fokusere på fysisk overskud hos mig selv. Fokuser på at få tilstrækkelig med motion. Hvis du kan arbejde i bus/tog, så skift bilen ud med offentlig transport og få en aftale med din chef om at dit arbejde i toget er lønnet arbejdstid. Sørg for at få gået absolut mindst 5.000 skridt om dagen (gerne mindst 10.000 hvis muligt) eller at lave tilsvarende motion. Det er i øvrigt svært at nå at få tilstrækkelig motion på en dag uden at gå i motionscenter, hvis man er bilist.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at det har en positiv indflydelse på den syge, når vedkommende kan se, at ægtefællen og børnene fungerer godt, ligesom at man nemmere har overskud til at komme med positiv input til den syge, hvis man selv fungerer godt. Der er mange grunde til, at man rent faktisk skal have sig selv som førsteprioritet, når ægtefællen bliver syg.
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 2/24/2006 8:46:03 AM Forfatter: lasse  Din ide lyder som om, at du hellere vil tænke i firmabaner, når du står på sygehuset, end tænke på dine børn og din hustru. bliver syg.

 
Faktisk forholder det lige modsat,  mine børn har i denne siatution haft 1. priotet, derefter min kone og til sidst migselv, og det er sgu ikke for at bekalge mig at jeg har skrevet indlægget! Jeg skrev med vilje ikke at jeg osse selv som følge af min kone sygdom fik en depression, som jeg er nu er ovre, og som kostede mig sidste år mit arbejde
 
Det er først nu, at jeg har overskud til at komme videre med mit arbejdsliv, og det skal helst være i nærheden af min familie, da jeg syntes det er for lang tid at mine unger skal være i daginstitutionmere end 8 timer  (så næsten hellere være arbejdsløs og lade som om man søger arbejde) Det giver mig ikke mere tid, men det giver mig en frihed som ingen arbejdsgiver ville kunne mig
 
Tak for dit input
 
 
mvh
 
Optimisten
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/24/2006 1:11:40 AM Forfatter: Hans

Hej

Trist skæbne,
nu skriver du ikke i hvilken branche du vil starte, men i langt de fleste tilfælde
vil start af virksomhed kræve masser af tid og fokus, som måske kan være svært
at få udført af ansatte i opstarten.
Umiddelbart tror jeg mere på en løsning med en evt deltids personlig hjælper til din kone.

 
Hej Hans,
 
Tak for dit indlæg, min kone er (heldigvis) ikke plejekrævende og dermed ikke i den forstand berretiget til en personlig hjælper, derfor mit indlæg fordi jeg håber nogen kender til hvordan reglerne kan bøjes til vores fordel
 
mvh
 
Optimisten
 
 
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 2/23/2006 11:52:02 PM Forfatter:optimiste

Derfor opstod ideen om at starte min egen virksomhed for et stykke tid siden, jeg vil få bedre mulighed at planlægge min hverdag, med møder og hvor jeg i nogen siatutioner skal kunne hjælpe min kone.
 
 
Hej,
 
Jeg tror at du undervurderer kraftigt hvor meget tid det kræver at drive egen virksomhed, især i opstarten. Jeg hører ofte folk sige, at det må være dejligt frit at kunne disponerer over sin tid, og kan komme og gå som man lyster. Men sådan ser verdenen altså ikke ud for de fleste nystartede iværksættere. Snarer tværtimod.
 
Som andre har skrevet, så sats hellere på et deltidsjob, eller endnu bedre, et job hvor arbejdsgiveren accepterer at du arbejder hjemmefra en dag eller to om ugen. Så er du hjemme og kan træde til i hjemmet ved behov, og så skubbe noget arbejde til andre tider af døgnet.
 
mvh Carsten
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Optimisten,

Det er en trist historie du kommer med. Men desværre ikke et særtilfælde nu til dags: Vi knokler os selv halvt ihjel blot for at kunne eksistere, og når vi så pludselig ligger på jorden, så er det dælemne svært at få det hele til at hænge sammen, når man nu ikke længere kan knokle.
 
Kan du komme lidt ind på hvad din kone decideret fejler? Der findes jo mange forskellige foreninger for nærmest alle former for mere alvorlige sygdomme. Jeg lider selv af Morbus Crohn (kronisk tarmbetændelse) - der er dog styr over sygdommen, så jeg er ikke så plaget af den som jeg har været tidligere (den er kronisk - har haft den i 10 år og være indlagt et hav af gange før lægerne fik kontrol over den). Der findes f.eks. en forening for denne sygdom - den hedder CCF. Dér er det muligt at få kontakt med en rådgiver som kan hjælpe med kontakt til kommunen og hvad man ellers har brug for. Desuden har foreningen et fora hvor patienter med samme sygdom kan udveksle erfaringer med både sygdommen, det sociale, økonomi m.m. Så det kunne måske være en idé og prøve og se om der ikke også er et tilsvarende netværk for din kones sygdom? - Så står du ikke helt alene med alle tankerne. Der er med garanti masser af andre pårørende som har stået i samme situation som dig.
 
At gå selvstændig kunne være en let løsning - teoretisk. Men du skal være opmærksom på hvor meget tid du regner med at det vil koste dig om ugen - og så skal du gange det tal med 1,5 - så har du et mere realistiskt tal, så du ikke bliver overrasket. Det næste er så, om du økonomisk set vil kunne få det til at hænge sammen - det ved du kun selv. Men en revisor vil måske kunne kigge dit budget igennem og tage en snak og ud fra det måske kunne vurdere om det også er realistiskt. Det kan være at du kan finde en revisor herinde, som vil ofre en time eller to på at hjælpe dig omkring dette.
 
Der findes også nogle specielle regler omkring kroniske, længerevarende og alvorlige sygdommen, som giver mulighed for at man kan få en slags orlov. Men det er meget op til den individuelle kommune hvorledes disse regler tolkes. Din kone og dig er vel tilknyttet et hospital, som følger hendes sygdom - Sådanne steder er der også sociale rådgivere, som ikke blot er der for at vejlede din kone, men også for at hjælpe hele familien som helhed. Disse rådgivere har også muligheder for at trække i nogle tråde rundt omkring i kommunen.
 
Så mit forslag til et "road-map" vil se således ud:
 
- Find ud af om der findes en patient-forening og kontakt denne.
- Tag en snak med hospitalets sociale rådgivere.
 
På baggrund af ovenstående så kan du så eventuelt:
- Tage en snak med din arbejdsgiver (nogle er faktisk villige til at finde en løsning som alle kan være glade for).
Forklar dine problemer og overvejelserne omkring at gå selvstændig for at få det hele til at hænge sammen.
- Tage en snak med en revisor.
 
Og selvfølgelig:
- Brug Amino og der stærke netværk som efterhånden er opbygget herinde - men det gør du jo allerede
 
God weekend - og held og lykke til dig og konen.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
 
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

  Årh crap.... Nu blev det bare endnu et mega langt indlæg... Sorry - det er virkelig en dårlig vane

Det varer nok ikke længe før at Martin sender mig en regning på en større harddisk til serveren, så der er plads til alle mine lange romaner
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/24/2006 11:39:53 AM Forfatter: Carsten Jacobsen

Jeg tror at du undervurderer kraftigt hvor meget tid det kræver at drive egen virksomhed, især i opstarten. Jeg hører ofte folk sige, at det må være dejligt frit at kunne disponerer over sin tid, og kan komme og gå som man lyster. Men sådan ser verdenen altså ikke ud for de fleste nystartede iværksættere. Snarer tværtimod.

Som andre har skrevet, så sats hellere på et deltidsjob, eller endnu bedre, et job hvor arbejdsgiveren accepterer at du arbejder hjemmefra en dag eller to om ugen. Så er du hjemme og kan træde til i hjemmet ved behov, og så skubbe noget arbejde til andre tider af døgnet.
mvh Carsten

 
Hej Carsten,
 
Jeg tror ALLE iværksættere undervurderer tidsforbruget, men jeg er sikker i min sag, jeg har været på iværksætterkurus, snakket med erhvervsfolk, osv osv, det er naturligvis osse en gammel drøm der skal leves ud, før det er forsent, endnu vil min kone kunne klare at jeg ikke er så meget hjemme , men jeg ved ikke hvordan det ser ud om 5 år!
 
tak for dit input
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 2/24/2006 12:10:05 PM Forfatter: Jesper Norbøll

  Årh crap.... Nu blev det bare endnu et mega langt indlæg... Sorry - det er virkelig en dårlig vane

Det varer nok ikke længe før at Martin sender mig en regning på en større harddisk til serveren, så der er plads til alle mine lange romaner
/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion    jesper snabelA mediamouse.dk

Nej, så bed Martin om at sende regningen til mig, for det var et super svar :)
 
mvh
 
Optimisten
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)