Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP!

Side 2 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, Optimist

Jeg er lidt uenig i din holdning omkring 8 timer i daginstitutionerne. Mit eget barn har i længere perioder måtte være 9-10 timer om dagen i daginstitution, og det er altså ikke så stort et problem som pædagoger har det med at gøre det til. Det alt afgørende, for at det fungerer, er at du som person har mentalt og fysisk overskud. Du skal allerførst sikre, at du fungerer optimalt, først derefter kan du give noget til andre.

Når du har overskud, kan du få en hverdag, hvor du når en hel masse uden at det hele er presset vildt sammen tidsmæssigt, så barnet får tid til selv at gå op og ned af trapperne i sit eget tempo osv.

Jeg kan nævne, at jeg har formået, i flere uger i træk, at hver dag indeholdt 9 løntimer, 1,5 times motion, 2,5 times transport, 3,5 timers kvalitetstid med børnene, 8 timers søvn og 1,5-2,5 times fritidsbeskæftigelse. Og ja, det giver mere end 24 timer lagt sammen, men det kan lade sig gøre fordi nogle af tingene kan gøres samtidigt, hvis man tænker sig om. Jeg kan ikke umiddelbart se, at man ikke skulle kunne have en hverdag som denne i årevis, og samtidigt have både glade, trygge og velfungerende børn.

Princippet om at børnene ikke klarer sig hvis forældrene arbejder rigtigt meget, må siges at være modbevist i mange generationer. I gamle dage var det almindeligt at gå på arbejde dagen efter en fødsel, at binde børn til en pæl så de kunne lege i gården uden at løbe ud på vejen og uden opsyn osv. Disse børn har skabt det samfund, vi lever i.

Forskning viser også, at børn klarer sig fint rent uddannelsesmæssigt, sålænge de ikke vanrøgtes. Og selv om de er 10 timer i institution og man så kun har 3-5 timers kvalitetstid med børnene om dagen, så er de absolut ikke i en situation hvor håndteringen af dem går ud over deres fremtid.

Efter min mening er det værre at være så presset, at man mister evnen til at kommunikere med sit barn, end om barnet er 5 eller 10 timer i institution om dagen.

Der findes masser af mennesker, der er uenig med mig i ovenstående. Min mening er selvfølgelig ikke autoritativ, men jeg håber alligevel, at dette indlæg kan give noget inspiration til, at man via planlægning og fokus på ens egen velvære kan give mere til andre end hvis man sætter andre højest.
Side 2 ud af 2 (11 indlæg)