Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af opsparing

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 06
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en mindre opsparing stående på en bankkonto som jeg ønske kan give et bedre afkast.
Jeg har læst et andet indlæg heri dette forum hvor der anbefales at sætte pengene i en Garantkonto.
Hvilken ting bør man se på inden man får oprettet et garantkonto,
Hvilken punkter i regnskabe kigger man specifik for at være sikker på at banken har en sund økonomi. Desværre er jeg ikke regnskabsmand og kan ikke lige fortolke årsregsnkabet.
Hvis der er alernative forslag til at investere høre jeg også gerne om det.
Investeringsgrundlaget er 1-150.000 kr
 
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du investerer penge, skal du gøre dig nogle overvejelser om din risikovillighed, og hvornår du eventuelt skal bruge pengene igen. Det er meget svært at give et investeringsråd uden at kende de to faktorer. Hvis du sætter pengene i noterede aktier, kan du jo sælge dem igen i morgen og købe slik og kager. Det kan godt være, du må vente nogle måneder med at gå til bageren, hvis du har dem stående i fast ejendom - eller som pensionsopsparing.

Der er også stor forskel på at investere i små biotekselskaber og obligationer. Men om det ene eller det andet er mest interessant kommer an på din risikoprofil.
 
Med andre ord; vi skal nok vide lidt mere for at kunne give gode råd...
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Som skrevet handler det om din risikovillighed og hvornår du skal bruge pengene. Selvom jeg ikke kender dig og dine ønsker vil jeg ikke anbefale, at du sætter det helt store på risikovilligheden - det er noget man kikker mere på, når det er større beløb, da man så kan foretage en risikospredning. Man kan ikke lave en ordentlig risikospredning med små beløb.
Derfor taler vi her om enten at tage en større risiko eller sikre sine penge.
 
Selvfølgelig kan du tabe og tjene lidt mere på at handle aktier, men når du ikke kan læse et regnskab (og det er helt ok - det er rigtig godt, at du erkender det end misfortolker, som en masse andre prøver), så er aktier ikke lige sagen.
 
Du skal så egentlig koncentrere dig om tidshorisonten. Skal du bruge pengene i løbet af 1-2 år er det en god ide at sætte dem op en konto, der giver en rente. Udover 2 år kan du overveje at købe obligationer. Gå ned i din bank/sparekasse og får et forslag til, hvilke du skal købe og hvad du får ud af det. Det afhænger af din skatte-økonomi, så det er en god ide at tage din årsopgørelse med og andet, der påvirker din skattebetaling.
Banken vil nok anbefale dig en investeringsforening, for de er meget bedre. De glemmer som regel, at de også følger markedet, så når værdipapirer falder, så gør investeringsforeninger også. Samtidig tjener banken mest på at sælge inv.foreningsbeviser (det glemmer de også at fortælle) og du kan være helt sikker på at de anbefaler en forening, de selv står bag. Inv.foreninger har i nogle år klaret det flot, men over en længere periode bagud har de haft store tab (og nogle er endda lukket eller sammenlagt med andre) men det glemmer de i øvrigt også at fortælle. Alt dette sælger jo ikke, hvis de fortæller det.
 
Jeg vil indrømme, at jeg stadig vil holde fast på mine obligationer, hvis du ønsker at investere i værdipapirer.
 
Men jeg vil nok stadig sætte pengene på en højtforrentet konto. Nogle banker har fra tid til anden jubilæumskonti og andet, hvor man kan indbetale til en høj rente. Ellers er der Garantkonto, som du skriver.
En garantkonto svarer til en aktionærkonto. Du skal i garantsparekassen købe nogle garantbeviser. De koster i multipla af 1.000,-. Så kan du få en garantkonto. Hver sparekasse har nogle regler for, hvor meget du må indbetale på en garantkonto i forhold til hvor mange garantbeviser du har. Det kan du se på deres hjemmeside eller du kan ringe og spørge.
 
Du skal ikke nødvendigvis gennemlæse deres regnskab meget nøje. Du skal sikre dig, at sparekassen er et ordentligt sted, der ikke går nedenom og hjem indenfor de næste par år, da garantbeviser er sparekassens ansvarlige kapital og hvis de lukker, så ryger de penge først til dækning af sparekassens kreditorer. Hvordan ser man og sparekassen også eksisterer i fremtiden. Hvis de har overskud i hvert fald gennem de seneste år, et fornuftigt antal kunder og hvis de har et filialnet (dette kan du se i deres regnskaber på deres hjemmeside) , så er det ikke helt ved siden af. Dette skal ses i lyset af, at der findes garantsparekasser, der er et lille kontor, der har åbent hver anden torsdag mellem 16 og 17. Dem vil jeg gå udenom - også selvom de måske giver en ½ pct. mere i rente. Jeg kender selv Sparekassen Bredebro og Sparekassen Vestsalling. Det er 2, jeg anser som værende ok at købe garantbeviser i. Og der findes mange flere, men prøv at se på dem og sammenlign dem med andre. Hvis de ligner hinanden på nøgletallene så er de sikkert også ok. Jeg indestår ikke for om de eksisterer om nogle år.
Du kan ind- og udbetale på garantkontiene når du har behov. Garantbeviserne kan du sælge igen, når du ikke vil have dem. Du får så de 1.000,- kroner (eller hvor mange du har købt) retur du har givet. Gara
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Alternativet er at købe nogle beviser i en investeringsforening. Fordelen herved er at de kan investere breddere end du kan som privatperson (risikospredning).

Taler vi om opsparing i en virksomhed og i virksomhedsordningen bør man overveje at kigge på  investeringsselskabsaktier. Dette er nogle særlige aktier som i modsætning til almindelige aktier kan indgå i virksomhedsordningen.  
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)