Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bank kræver selvskyldnerkaution - kan jeg være tryg ved det?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

I et par år har jeg haft et personligt ejet selskab sammen med min forretningspartner, men nu vil vi overgå til IVS. Vores IVS ejes af to holdingselskaber, som er oprettet til formålet.

Vi har ønsket denne konstruktion, for at undgå at indblande vores personlige økonomi i vores fælles firma. Men i forbindelse med oprettelsen af virksomhedskontoen kræver Nordea at vi laver en selvskyldnerkaution. Hvilket gør at min og min partners økonomi ikke bliver 100% frigjort af selskabets økonomi, dette er vi selvsagt ikke glade for.

Er det normal praksis at der laves en selvskyldnerkaution?

Hvis vi siger ja til selvskyldnerkautionen, hvordan sikrer jeg så at min makker ikke optager lån eller lign. i firmaets navn og smutter til Dubai (det sker nok ikke, men i teorien er det muligt)? Skal der laves en kontrakt mellem mig og min partner i forlængelse af selvskyldnerkautionen?

Mvh Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

korsager:

1

Er det normal praksis at der laves en selvskyldnerkaution?

2

Hvis vi siger ja til selvskyldnerkautionen, hvordan sikrer jeg så at min makker ikke optager lån eller lign. i firmaets navn og smutter til Dubai (det sker nok ikke, men i teorien er det muligt)? Skal der laves en kontrakt mellem mig og min partner i forlængelse af selvskyldnerkautionen?

1

Ja det er ren standard i alle forhold jeg kender

2

Det kan du have vanskeligt ved - stoler man ikke på sin makker skal man ikke gå igang. Du kan sagtens lave en aftale om at han ikke må dit og dat - men i forhold til kautionen så tager banken der hvor det er lettest uanset hvad du aftaler. Derimod SKAL I helt sikkert i alle fald lave en EJERAFTALE http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

Tag lige og se denne - og sæt flueben ud for alle 12 punkter hvis du er sikker på I har lavet hvert og et korrekt, så i undgår en masse bøvl og evt bod http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html 

Alt for mange får problem i IVS fordi hopper forbi reglerne - så check alle 12 korte punkter af Stick out tongue 

God vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ganske normalt du skal smide 1 kr i dit ivs det er selvsagt klart banken ikke vil havde penge ude at svømme hos nogen der blot har skudt 1 kr ind selv ville du lave større stykke arbejde for en kunde der har investeret 1 krone nej vel ?

Fra København
Tilmeldt 13. Jan 08
Indlæg ialt: 71
Fra  Atlantic Entreprise A/S Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstår din pointe. Men jeg har ingen planer om at låne penge i banken og mit firmakort er et debitkort. Så jeg kommer aldrig til at skyde banken noget. Derfor virker selvskyldnerkautionen overdrevet og unødvendig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

korsager:

Forstår din pointe. Men jeg har ingen planer om at låne penge i banken og mit firmakort er et debitkort. Så jeg kommer aldrig til at skyde banken noget. Derfor virker selvskyldnerkautionen overdrevet og unødvendig.

nu skrev du selv - Hvad nu hvis min makker hæver penge og gør mærkelige ting og rejser til Dubai??? Stick out tongue - Sådan tænker banken sikkert i princip om jer begge med et selskab med ultra lille kapital formentlig - og de kan jo ikke sådan låse din erhvervskonto. Der er masser af selskaber der ikke har kredit som går konkurs med klart minus i banken trods aftale

Tænk også i: Du sælger i webshop for penge folk betaler med kreditkort direkte eller via mobilepay online. Du hæver når du sender varen. SÅ kommer der for 5000 kr retur - Nu skal banken refundere kunden de penge uanset du har tømt kontoen - og skal slås med dig om at få de 5000 ind igen (sker ikke sjældent faktisk - visse brancher meget ofte) En konto hvor det var umuligt at modtage kreditkort betaling på ville ikke give mening.


Eller

Du har 0 på kontoen, og du har tilmeldt moms til PBS betaling - Den fremgår ikke af PBS udtog - du kan ikke se den (andet end du jo ved den trækkes) banken kan ikke se den - før den pludseligt er væk fra konto. Samme med andre betalinger du lægger - Som udgangspunkt spærrer banken ikke din forretnings betalinger selv ved 0 - 

I virkeligheden er det lidt skægt de laver et rent debitkort til en erhvervskonto - for det lyser jo lidt af manglende styring, hvis man pålægger sig selv, at man ikke må have et almindeligt dankort i et lille selskab faktisk.

OG VIGTIGST måske - Når du jo er så stensikker på konto aldrig kan gå i minus - så er den kaution du har underskrevet jo helt lige meget for så kommer den jo aldrig i brug

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Læste for kort tid siden en artikel hvor kreditchefen for Nordea gav udtryk for at de brugte forretningsplaner, sikkerhedsstillelse mv. til også at vurdere hvor seriøs iværksætteren er med sin virksomhedsstart og herunder egen risikovillighed.

Jeg er meget enig med Johns bemærkninger med den tilføjelse at det er jo tilladt at prøve at forhandle vilkårene for en kundeaftale.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)