Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regning, udbetaling af timer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere,

Jeg har lige startet nyt firma, og er fuldstændig "grøn" mht. alt hvad der vedrører regnskab, afregning, moms osv.

Mit spørgsmål er derfor også meget simpelt (håber jeg), og jeg håber ikke det allerede har været svaret på - jeg kunne ikke umiddelbart finde noget svar.

Jeg laver software for et Norsk firma, og skal sende dem en regning, så jeg kan få udbetalt timeløn for de timer jeg har brugt for dem.

Spørgsmål:

1) Hvilken blanket skal jeg bruge hertil, og kan nogen vise mig et eksempel?

2) Er det et problem, hvis den aftalte timeløn er i Norske kroner og Norsk moms?

Med venlig hilsen

KlausV

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at du arbejder selvstændigt for egen regning og ikke er underlagt det norske firmas ledelse og instruktion.

Du skal bare sende dem en almindelig faktura. Om den er i DKK, NOK  eller TRY for den sags skyld er ligegyldigt. Bogføringen bliver dog noget nemmere hvis den er i DKK, men du finder hurtigt fidusen i at bogføre kursdifferencer. Du må under ingen omstændigheder bate tænke på at lægge norsk moms på. Da det er software leveret til Norge (udenfor EU) skal du heller ikke lægge dansk moms på. (For andre læsere: Det skal der heller ikke til udlandet indenfor EU hvis du kender kundens momsnummer).

Når du modtager din betaling kan der være tale om en erklæring til Nationalbanken om hvad det er for penge. Det skulle jeg i al fald dengang jeg solgte timer til et norsk softwarehus i 'gode måneder'. Jeg tror beløbsgrænsen er er hævet og er slet ikke ajour på området. Det er din bank.

Tilmeldt 16. Jan 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Tak for hurtigt svar. Du har ret i din første antagelse hvad angår min position i forhold til det norske firma.

 Har du et eksempel på en almindelig faktura, og hvad mener du med det du skriver om moms?

Skal jeg ikke opkræve moms af mine timer? Jeg skal vel betale dansk moms af mine timer?

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får da selv fakturaer ind ad døren hver måned - ellers se http://justfuckinggoogleit.com/ - der er osse et eksempel på http://www.oes.dk/graphics/Filbibliotek_OES/OFFENTLIG/Betaling/Elektronisk_fakturering/Infomaterialer/Faktura_skabelon.doc 

Nu må du ikke være al for ubehjælpsom

Du skal ikke opkræve moms

o Hvis du ikke er momsregistreret fx fordi din momspligtige omsætning er under 50.000 om året

o Hvis du sælger til et land udenfor EU

eller

o Hvis du sælger til en momsregistreret virksomhed i EU uden for Danmark og kender kundens momsnummer.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)