Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - konkurrence klausul.

Side 1 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Sjælland
Tilmeldt 7. Jan 17
Indlæg ialt: 40
Fra  ABC Lækagesporing ApS Skrevet kl. 12:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er kommet i den situation at jeg har opsagt min stilling grundet uenighed i et selskab som jeg var ansat i og medejer af med 24 %, de 24 % ejes af mit ApS som er medejer med de 24 % af et A/S, altså part i A/Sen, der er indgået ejer aftale samt et stiftelsesdokument.

 Jeg har været selvstændig i 9 år i mit ApS før ApSen blev medejer med 24 % af A/Sen, mit personlige konkurrence klausul er opsagt med udtræden februar 2017 men jeg ønsker at starte for mig selv igen.

I ejer aftale § 9 står følgende:

Se vedhæftet fil.8540.konkurrence klausul..docx

Mit spørgsmål er så om jeg kan starte op igen som selvstændig med et andet CVR . nr. og beholde mit gamle navn, eller kan jeg starte op i min hustrus navn, eller på anden vis komme uden om denne paragraf.  

Jeg læster det som om, det at mit CVR. nr./ApSen der er part og ikke mig personligt, tager jeg fejl? og hvad sker der med de 24 % i A/Sen hvis jeg bare lukker ApSen?

På forhånd mange tak for hjælpen.

Mvh.

Christiansen12345

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:23 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tør af princip ikke åbne doc filer (virus risk) men jeg vil sige det er kompliceret og vigtigt nok for dig, til at du skal gå til en advokat. Spørgsmålet om hvorvidt du personligt kan starte HVIS det er dit ApS der er omfattet er ikke lige til - må du konkurrere med dig selv f.eks. - normalt ikke

HVIS den løber ud feb 2017 så var det da en tanke at vente (hvis ikke du nu ER låst af at have sagt op og dermed har aktiveret konkurrence klausulen som jo så ikke løber ud feb 2017 længere formentlig) -
Tal med en advokat. Du risikerer i alle fald, at det A/S vil gå langt for at fange dig juridisk, søge fogedforbud udstedt mod dit konkurrence givning osv. Det kan sagtens være det hele er så vagt udformet at der er en vej ud - men det er farligt uden meget konkret juridisk rådgivning.

Bare lukke ApS en som ejer 24% af det A/S? - Her skal aktiverne jo realiseres for at det skal give mening. Du kan naturligvis lade det tvangslukke og miste al værdi i det men ellers skal du jo have en køber til de 24% så aktierne realiseres - evt selv overtage med samme effekt som nu - men igen kræver det givet hjælp fra mere kyndige som kan sætte sig ind i hele forholdet.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 13:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg tør af princip ikke åbne doc filer

Tøsedreng! :P

7382.8540.konkurrence%20klausul..pdf

Iøvrigt er der samme potentielle risiko ved pdf-filer.

Til trådstarter: Hiv fat i en dygtig advokat, jeg mener ikke at konkurrence klausuler for ansatte er gyldige når der ikke følger en kompensation med. Altså, hvis de vil have dig til ikke at udføre dit hverv i 12 måneder efter opsigelse, så skal der faktisk følge en check med for at det er gyldigt.

Mén tag fat i en advokat, det ændrer med garanti noget at du er medejer!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:27 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Tøsedreng! :P
blot ren mangel på viden faktisk - og sikkert overdreven forsigtighed :) Troede også PDF var sikrere end words med lettere macro indbygning - men således belært :)  

og ja - når klausulen er del af ejeraftaler er der ikke samme krav til betaling for at påtage sig den - som der korrekt er for ansatte (skal også have penge under perioden de rent praktisk påtager sig den) - og ja - fat en advokat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er også en tøsedreng, kan jeg forstå, så uden at have læst selve dokumentet er der vel to ting i det: 1) Din konkurrence-klausul. Hvis den udløber til februar ville jeg nok forholde mig i ro indtil da. 2) Rettigheder, herunder til navnet. Her er du nok lidt i modvind, men som også tidligere sagt i tråden: Find en advokat, som kan håndtere dette. jr@proerhvervsadvokater.dk er landets bedste, men ikke billigste.

Fra Sjælland
Tilmeldt 7. Jan 17
Indlæg ialt: 40
Fra  ABC Lækagesporing ApS Skrevet kl. 10:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for indlæggende, herunder har jeg renskrevet konkurrence klausulen, ved ikke om det kan bidrage til yderlige kommentar.  

§ 9 Konkurrenceklasul

9.1

Så længe en part er kapital ejer i Selskabet, må parten ikke, hverken direkte eller indirekte, deltage

i eller på anden måde have økonomiske interesse i noget foretagende, der direkte eller indirekte

konkurrerer med Selskabet, som (med)ejer, ansat, ledelsesmedlem, konsulent, agent, kreditor, eller

på anden måde bortset fra sædvanlig passiv formueanbringelse i værdipapirer, der er optaget

til handel på et reguleret marked.

 

9.2

Bortset fra tilfælde af Selskabet ophør gælder konkurrenceklausulen i § 9.1 ligeledes i en periode på 12 måneder efter, at en part er ophørt med at være kapitalejer i Selskabet.

 

9.3

I tilfælde af overtrædelse af § 9.1 eller 9.2 ifalder den overtrædende Part ud over almindeligt erstatningsansvar en bod 500.000 kr. til selskabet for hver overtrædelse. Betaling af bod gør ikke overtrædelsen retmæssig. Overtrædelse kan imødegås ved fogedforbud.

Mvh.

Christiansen 12345

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke det er superskarpt formuleret - Standard er i princip altid at en hovedaktionær ikke må konkurrere personligt med sit eget selskab - Ordet PART i ville jeg ikke turde sige skarpt - om det ikke nok omfatter hovedaktionær i et selskab som ejer med ejer af dette A/S - eller kun det ApS der er direkte ejer. I princip ville det ikke give meget mening, at acceptere at hovedejer (eneejer måske) i det ApS der ejer 24% af A/S personligt måtte konkurrere alt det han ville - herunder jo påføre sit eget ApS konkurrence i forhold til det klare formål det ellers har, som ejer af A/S'et

Jeg mener ikke en advokat i spørgsmålet koster en herregård, og det må være ret afgørende, så godt det er muligt, at få en helt konkret vurdering med det som er på spil. Hvis en god advokat siger fuldt god for, at du roligt kan konkurrere, så har du i alle fald på forhånd en god advokat der vil slås for den i den retssag jeg tror vil komme uanset bedømmelsen + det fogedforbud jeg netop i første svar forventede også ville blive søgt gennemført

vh  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 162
Fra  LTZE Skrevet kl. 14:13 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Ring til Anja Linde fra Aumento. Hendes speciale er i ansættelsesret og kan uden tvivl give dig konkret viden til at komme videre.

Se hendes profil her: http://aumento.dk/iv-user-profile-public/?id=al@aumento.dk

Jeg kan kun råde dig til at få advokathjælp fra starten og komme hurtigt videre.

Dbh
Rasmus Schultze

Fra Sjælland
Tilmeldt 7. Jan 17
Indlæg ialt: 40
Fra  ABC Lækagesporing ApS Skrevet kl. 16:51 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu engang mange tak for indlæggende, og der nu en Advokat på sagen.

Mange gode hilser

Christiansen12345 

Fra Sjælland
Tilmeldt 7. Jan 17
Indlæg ialt: 40
Fra  ABC Lækagesporing ApS Skrevet kl. 10:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 4 (40 indlæg)